کد خبر: 19040036913
روزنامهسلامت و رفاه

آغاز واکسیناسیون ۶۸ ساله‌ها از دوشنبه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با هشدار به اینکه ویروس کرونا دلتا در کل کشور در حال چرخ است، از آغاز واکسیناسیون افراد ۶۸ سال به بالا از روز دوشنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز(شنبه) که با ریاست رئیس جمهوری و حضور همه اعضا تشکیل شد، مروری بر وضع ویروس جهش یافته دلتا در سطح دنیا داشتیم. بیش از ۶۵ کشور هستند که این ویروس در آنها شناسایی شده است و همچنان کشورهای دیگر را هم در برمی‌گیرد و ویروسی با قدرت سرایت بالاتر است و در حال حاضر در کل کشور ما نیز در حال چرخش است و در استان‌های مختلف رد پایش وجود دارد.

کرونای دلتا در ۲۵ استان کشور

وی افزود: بیشترین ابتلا و مرگ و میر در دنیا متوجه برزیل و هند است. در کشور ما هم ۲۵ استان درگیر شده‎اند و تعداد شهرهای قرمز به ۱۴۳ شهر رسیده است. در استان تهران ۱۳ شهرستان درگیر شده‎اند.

رئیسی با اشاره به رنگ‎بندی کرونایی در کشور اظهار کرد:  در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر نارنجی و ۱۱۹ شهر زرد قرار دارند  و بیشترین شهرهای درگیر کرونا در استانهای کرمان ۱۶ شهر، فارس ۱۳ شهر، تهران ۱۳ شهر، مازندران ۱۳ شهر، هرمزگان ۱۲ شهر، سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر، بوشهر هشت شهر، یزد هشت شهر، گلستان، گیلان و اصفهان پنج تا ۶ شهر و برخی از استانها نیز یک یا ۲ شهر هستند.

رعایت ۶۶ درصدی پروتکل‌های بهداشتی

وی با ابراز نگرانی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: باید این نکته را مد نظر قرار دهیم یکی از جاهایی که باید رضایت نداشتن خود را اعلام کنیم بحث رعایت نشدن پروتکلها است. متاسفانه با وجود همه هشدارهایی که داده می‎شود میزان رعایت پروتکل‎ها حدود ۶۶ درصد است که بسیار جای تاسف است و نیاز است که مراقبت بیشتری انجام دهیم و پروتکل‎ها اگر زیر ۸۵ درصد رعایت شود قطعا کارساز نخواهد بود. مردم هم متوجه عادی انگاری‌ها شده‎اند. مردم کمتر ماسک می‌زنند یا تجمع بیشتر است و این می‌تواند آسیب‎زا باشد. از مردم خواهش می‌کنم اوضاع را جدی بگیرند.

تشدید کنترل مرزها

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: یکی از موضوعات امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی کرونا، تجمعات بود. به طوری که رستوران‌ها و قهوه‎خانه‌ها در فضاهای سربسته، تالارهای پذیرایی و استخرهای سر بسته، از جمله مکان‌های انتقال ویروس هستند که باید نظارت بیشتری صورت بگیرد.

رئیسی به کنترل مرزها به ویژه مرزهای شرقی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما، گذرگاه‌های غیر رسمی است. با توجه به وضع کشور افغانستان، نگرانی‌های ما از ترددهای غیر مجاز بیشتر شده است.

وی به مرزهای آبی اشاره کرد و افزود: کشتی‌ها و شناورهایی بودند که بعد از کنترل آنها مشخص شد ۶۵ نفر کرونا مثبت در این کشتی‌ها بوده‎اند.

واکسیناسیون افراد ۶۸ سال به بالا

رئیسی همچنین درباره واکسیناسیون کرونا نیز گفت: خبر خوب اینکه از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بهتر خواهد شد. میزان قابل توجهی واکسن دیروز(جمعه) و امروز(شنبه) به دست ما رسیده و در این هفته هم خبر خوبی هست که واکسن دوباره خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت.

وی همچنین گفت: از روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین‎تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا، از دوشنبه شروع خواهد شد.

بدون پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنید

رئیسی تاکید کرد: البته از مردم خواهش می‎کنیم افرادی به مراکز مراجعه کنند که پیامک برای  آنها ارسال شده است و بدون فراخوان حضور پیدا کنند؛ چراکه قاعدتا تجمع ایجاد می‌شود. مراکز تجمیعی واکسیناسیون را زیاد و ظرفیت تزریق را بالا برده‌ایم اما تاکیدمان این است که بدون نوبت دهی مراجعه نکنند و اینکه دو و سه صبح بروند و اسم بنویسند، روشی منسوخ شده است و آن را توصیه نمی‌کنیم. مردم بدانند اگر واقعا نوبت داده نشده مراجعه نکنند و به تدریج همه افراد را برای واکسیناسیون دعوت خواهیم کرد.

از کار افتادن دستگاه‌ها در بیمارستان‌ها در پی قطعی برق شایعه است

سخنگوی ستاد ملی کرونا در مورد قطعی برق بیمارستان‌ها افزود: قطعی برق خوشایند نیست ولی از کار افتادن دستگاه‌ها و سی سی یو بیمارستان‎ها شایعه است، چون برق‎های ژنراتور در بیمارستان‎ها وجود دارد و برق  اضطرار و پشتیبان داریم و به هیچ وجه قطعی برق موجب خفگی بیماران نمی‎شود و همچنین به همه مردم قول می‎دهیم که از زمان بارگیری یک واکسن تا استفاده آن در دورترین نقطه روستایی زنجیره سرد آن حفظ می‌شود و قطعی برق موجب آسیب به واکسن‎ها نمی‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا