کد خبر: 060801106063
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

آمریکا به دنبال حذف چین از بازار ریز تراشه ها

ترجمه: فاطمه پاکزاد

به گفته ناظران چینی، توافق تاخیری آمریکا با متحدانش در مورد ممنوعیت صادرات چین نشان می‌دهد که تراشه‌سازان جهانی که از بازی‌های ژئوپلیتیکی دولت بایدن و هشدار نسبت به کاهش فروش و اختلال در زنجیره صنعتی تراشه‌های جهانی ناامید شده‌اند، در حال افزایش است.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت بازرگانی روز پنجشنبه گزارش داد، دولت بایدن انتظار دارد با متحدان خود قراردادی «کوتاه مدت» امضا کند تا آنها را با قوانین جدید ایالات متحده که دسترسی چین به ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه را محدود می کند، همراه کند.

آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی در بخش صنعت و امنیت در مصاحبه ای با یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، در پاسخ به این سوال که برای دستیابی به متحدان، به ویژه ژاپن و هلند، چه چیزی لازم است، گفت: “ما انتظار داریم در کوتاه مدت به یک توافق دست پیدا کنیم.”

این گزارش هفته‌ها پس از آن منتشر شد که واشنگتن آنچه را که گفته می‌شود «سخت‌ترین» ممنوعیت صادرات فناوری تراشه‌ها در تلاشی دیگر برای خنثی کردن توسعه نیمه‌رساناهای چین در هفته گذشته صادر کرد. اما ایالات متحده تاکنون نتوانسته است متحدان به اصطلاح خود را متقاعد کند که همراهش شوند.

ما جیهوا، ناظر باسابقه مخابراتی، گفت: «اجماع دائمی نشان‌دهنده مخالفت فزاینده تراشه‌سازان آمریکایی است و همچنین نشان‌دهنده مشکلاتی است که ایالات متحده در بیرون انداختن چین از حلقه دوستان تراشه‌اش و اجرای محدودیت‌ها روی زمین با آن مواجه است.»

تحت فشار قرار دادن غول‌های صنعت برای جدا شدن از سرزمین اصلی چین نیز مانند راه رفتن روی طناب برای ایالات متحده است. ما گفت: با توجه به اهمیت بازار چین، ایالات متحده نگران است که در صورت فشار بیش از حد، تلاش ها نتیجه معکوس داشته باشد و هشدار داد که اگر ایالات متحده بخواهد صنعت تراشه چین را “کشت” کند، زنجیره صنعتی جهانی متضرر خواهد شد. ، یا “فلج” شوند.

شرکت‌های تراشه‌های جهانی در حال حاضر از ممنوعیت تراشه‌های ایالات متحده نگران هستند و در مورد کاهش فروش، کاهش برنامه‌های سرمایه‌گذاری و نگرانی‌ها برای عملیات آینده هشدار می‌دهند.

به عنوان مثال، SK Hynix روز چهارشنبه اعلام کرد که امیدوار است معافیت یک ساله خود برای صادرات تجهیزات تراشه به چین برای حفظ فعالیت های فاب خود در این کشور در بحبوحه کاهش فروش، یک ساله تمدید شود.

فروش SK Hynix در سه ماهه سوم ۲۰.۵ درصد کاهش یافت و سود عملیاتی ۶۰.۵ درصد در سه ماهه به دلیل کاهش تقاضا برای محصولات DRAM و NAND در بحبوحه بدتر شدن محیط اقتصاد کلان در سراسر جهان، کاهش یافت.

این غول تراشه کره جنوبی در بیانیه ای به گلوبال تایمز گفت که به رایزنی های خود با وزارت بازرگانی ایالات متحده ادامه خواهد داد و “حداکثر تلاش” را برای راه اندازی کارخانه های خود در چین به صورت پایدار انجام خواهد داد.

در همین حال، ASM International روز سه‌شنبه گفت که انتظار دارد محدودیت‌های صادراتی جدید ایالات متحده به شدت بر فروش آن در چین تأثیر بگذارد، زیرا درآمدهای سه‌ماهه سوم را گزارش کرده است. به گفته ASM International، این محدودیت ها بر بیش از ۴۰ درصد از فروش آن در چین تأثیر خواهد گذاشت.

بازیگران صنعت هشدار داده اند که اگر اقدامات جدید به طور دقیق اجرا شود، می تواند تا ۳۰ درصد از کل درآمد برخی غول های صنعت تراشه ایالات متحده و جهانی را در معرض خطر قرار دهد، زیرا چین یک سوم از کل درآمد آنها را به خود اختصاص می دهد.

ما گفت که اشتیاق ایالات متحده برای اعلام “پیشرفت” در محدود کردن صنعت تراشه چین، همچنین نشان دهنده اضطراب دولت بایدن است، زیرا مشتاق کسب امتیازات سیاسی قبل از انتخابات میان دوره ای است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در مورد ممنوعیت صادرات جدید ایالات متحده، در ۱۲ اکتبر گفت که کنترل های جدید صادرات ایالات متحده مانع مبادلات بین المللی فناوری و همکاری اقتصادی خواهد شد و ثبات زنجیره های صنعتی و تامین جهانی را تضعیف خواهد کرد. بهبود اقتصاد جهانی

این سخنگو افزود: سیاسی شدن و سلاحی شدن آمریکا در زمینه مسائل فناوری، اقتصادی و تجاری، توسعه چین را متوقف نخواهد کرد، بلکه تنها به خود آمریکا آسیب می رساند.

شیانگ لیگانگ، یک تحلیلگر مستقل فناوری روز جمعه به گلوبال تایمز گفت، باید دید که چه تاثیری بر شرکت های چینی خواهد داشت.

ایالات متحده در چهار سال گذشته نتوانسته است توسعه تراشه های چین را مهار کند و اکنون نیز موفق نخواهد شد.

منبع: گلوبال تایمز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا