کد خبر: 151201123273
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

توزیع ۲۵۰۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی در استان اردبیل

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل از توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد حاصل از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها، اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل امور عشایری استان خبر داد.

داریوش سرخانی مقدم روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه درآمدهای عمومی استان اردبیل ۱۰۰ درصد تحقق یافته است، افزود: در ۱۱ ماه امسال در مجموع ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مالیات در این استان وصول شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مالیات در استان اردبیل وصول شود.

او افزود: همچنین در ۱۰ ماه سال جاری مشاغل یک هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال مالیات پرداخت کردند به عبارت دیگر سهم مشاغل از درآمدهای مالیاتی استان ۱۳ درصد بوده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل با اشاره به تعامل اداره کل امور مالیاتی استان با مودیان بیان کرد: از یک هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال مالیات مشاغل، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در زمان اخذ اظهارنامه توسط مودیان پرداخت شده که بیانگر همکاری و تعامل بسیار خوب مالیات دهندگان با این اداره کل است.

سرخانی مقدم با تاکید بر این نکته که پایه‌های مالیاتی صرفا مشاغل نیست، اضافه کرد: درآمدهای مالیاتی از طرق مختلف از جمله از اشخاص حقوقی، ارثیه، مالیات ارزش افزوده و مصرف و شماره گذاری خودرو وصول می‌شود.

هزینه‌کرد مالیات استان در سایر استان‌ها، تصوری نادرست است

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: تصور اینکه مالیات پرداخت شده در جای دیگری هزینه و خرج می‌شود، تصور درستی نیست چرا که مالیات وصولی استان به خزانه دولت واریز می‌شود و پس از آن به خود استان برگشته و در توسعه، پیشرفت، عمران و آبادانی هزینه می‌شود. حتی مازاد درآمدها نیز بعد از واریز به خزانه دوباره به استان عودت داده شده و در استان هزینه می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل درخصوص اخذ عوارض از فعالیت‌های اقتصادی اظهار کرد: بخش عمده این عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود تا در عمران و آبادانی مناطق مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های اردبیل توزیع شد

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: در ۱۱ ماه امسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ناشی از بازتوزیع عوارض موضوع قانون ارزش افزوده بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اداره کل امور عشایری، فرمانداری‌ها از بابت سازماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و اداره کل ورزش و جوانان استان برای توسعه ورزش همگانی توزیع شده است.

سرخانی مقدم با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال به بیش از سه هزار میلیارد ریال افزایش یابد، افزود: پارسال ۴۶۰ میلیارد ریال و در ۱۱ ماه امسال نیز ۷۰۰ میلیارد ریال و در مجموع یک هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال از محل بازتوزیع عوارض موضوع قانون ارزش افزوده برای توسعه و عمرانی منطقه به شهرداری اردبیل پرداخت شده است.

او اظهار کرد: این مبالغ برای اجرای طرح‌های پل نیایش، پل شهید قاسم سلیمانی،  رینگ پیاده روی شورابیل و تقاطع غیر همسطح پل قدس به شهرداری اردبیل پرداخت شده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل با اشاره به اصلاح بند “ب” ماده ۳۹ قانون ارزش افزوده در بهمن امسال بیان کرد: بر اساس بند ” الف” ماده ۲۶ قانون ارزش افزوده این اصلاحیه که مربوط به فرآورده‌های نفتی است، بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به نسبت ۱۲ درصد در کلانشهرها، ۵۳ درصد در سایر شهرها و ۳۵ درصد نیز در بین دهیاری‌ها توزیع خواهد شد که در راستای ارتقای عدالت اجتماعی است.

نرخ مالیات واحدهای تولیدی سال آینده هفت درصد کاهش می‌یابد

سرخانی مقدم با بیان اینکه هر چقدر درآمدهای مالیاتی افزایش یابد نشانگر سرمایه‌گذاری پایدار در منطقه است، یادآورشد: وجود واحدهای تولیدی و صنعتی و اجرای طرح‌های ملی در هر منطقه در رابطه با قانون ارزش افزوده نقش بسیار مهمی در تحقق عدالت اجتماعی دارد.

او بیان کرد: نرخ مالیات واحدهای تولیدی با هدف رونق تولید، در سال آینده هفت درصد کاهش می‌یابد و به این ترتیب دولت سیزدهم برای دومین سال متوالی نرخ مالیات این قشر را کاهش داده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل یادآورشد: سازمان امور مالیاتی همیشه و در همه حال حمایت‌های لازم را از واحدهای تولیدی و صنعتی انجام می‌دهد چرا که فعال بودن واحدهای تولیدی و صنعتی علاوه بر اشتغال جوانان باعث رونق اقتصادی و توسعه منطقه شده و در نتیجه درآمدهای مالیاتی افزایش می‌یابد.

سرخانی مقدم بیان کرد: شاکله قانون مالیات‌های مستقیم طوری تنظیم شده که به هیچ عنوان در حق مودیان حقیقی و حقوقی احجاف نشود و وجود مراکز مختلف مانند واحد دادرسی و حساب رسی مجدد، هیات بدوی، هیات تجدید نظر و شورای عالی مالیاتی گواه بر این امر است.

استفاده از کارتخوان دیگران جرم است

او در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: استفاده از کارتخوان دیگران مصادیق فرار مالیاتی است و جرم محسوب می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل افزود: علاوه بر عدم استفاده از کارتخوان، استفاده از کارتخوان دیگران، یا خود برای دیگران طبق بند “۵” ماده۲۷۴ جرم محسوب شده و طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

سرخانی مقدم از نظارت و بازرسی مستمر واحد اجرایی سازمان امور مالیاتی بر نحوه فعالیت تمامی واحدهای صنفی، تولیدی، توزیعی، خدماتی و شرکت‌ها خبر داد و اظهار کرد: فرار مالیاتی به آن معنا در استان اردبیل وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه با تنویر افکار عمومی و ارتقای فرهنگ مالیاتی استان اعتماد مودیان به این اداره کل افزایش یافته است، بیان کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی مالیاتی در استان اقدامات خوبی انجام شده به طوری که امروز تمکین مالیاتی در استان اردبیل نهادینه شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: با هدف راحتی و افزایش رضایت‌مندی مشتریان و مودیان برون سپاری امورات مربوط به وصول مالیات در استان انجام شده به طوری که امروز دیگر نیازی به مراجعه حضوری مودیان به امور مالیاتی نیست و همه اقدامات به صورت الکترونیکی انجام می شود.

پنج هزار و ۴۰۰ خانه خالی در استان اردبیل شناسایی شده است

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با بیان اینکه هنوز قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرایی نشده است، گفت: در مجموع پنج هزار و ۴۰۰ خانه خالی در استان اردبیل شناسایی شده است. از این تعداد صاحبان ۲ هزار و ۴۰۰ خانه به علل مختلف از جمله عدم مالکیت یا متراژ املاک اعتراض داده‌اند و در حال رسیدگی است.

وی بیان کرد: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای فروکش کردن اجاره و قیمت مسکن به تصویب رسید ولی به علل مختلف هنوز در کشور اجرا نشده است.

سرخانی مقدم با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی طرح سراسری است، اظهار کرد: سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی مبنای عمل برای سازمان امور مالیاتی بوده و با تامین و تکمیل زیرساخت‌های لازم این قانون در کشور اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جزیره‌ای بودن درآمدهای مالیاتی و وجود منابع مختلف مانع از وصول مالیات های واقعی می‌شود، چرا که هر شخص ممکن است درآمد حقوق، درآمد مشاغل، درآمد مستغلات و سهمی در شرکت داشته باشد که جزیره ای بودن باعث می شود وصول مالیات به معنی واقعی کلمه تحقق نیابد.

۷۳ درصد اصناف در استان اردبیل از پرداخت مالیات معاف شدند

سرخانی مقدم گفت: امسال ۷۳ درصد واحدهای صنفی در نقاط مختلف این استان از پرداخت مالیات معاف شده و ریالی مالیات پرداخت نکرده‌اند.

او با بیان اینکه حدود ۸۳ هزار واحد صنفی در زمینه‌های مختلف در استان اردبیل فعال هستند، افزود: از این تعداد ۶۳ هزار واحد صنفی اظهار نامه ارائه کرده‌اند که از این تعداد هم ۴۶ هزار واحد صنفی یعنی ۷۳ درصد آنها از پرداخت مالیات معاف شده و ریالی مالیات پرداخت نکرده‌اند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل با اشاره به تمکین مالیاتی در استان اردبیل بیان کرد: مالیات بیش از ۹۰ درصد از مودیان در این استان بر اساس پذیرش اظهارنامه و یا پذیرش فرم ماده ” ۱۰۰” قطعی شده یعنی به عبارتی به نوعی با رضایت مودیان از آنها مالیات اخذ شده است.

سرخانی مقدم با بیان اینکه در مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ اشخاص حقوقی به اداره کل امور مالیاتی استان اردبیل اظهارنامه ارائه کرده است، اضافه کرد: از این تعداد حدود هزار بنگاه اقتصادی، شرکت و یا واحد تولیدی، صنعتی، خدماتی و بازرگانی فعال است.

او با اشاره به فعالیت سه شرکت و واحد تولیدی بزرگ در استان اردبیل ادامه داد: کارخانه لاستیک‌سازی آرتاویل تایر، واحد تولیدی فولاد سبز و شرکت کشت و صنعت مغان با بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال فروش سالانه واحدهای بزرگ تولیدی استان محسوب می‌شوند که به پرونده آنها در حسابرسی ویژه رسیدگی شده و بعد از آن از آنها مالیات اخذ می‌شود.

سرخانی مقدم یادآور شد: سازمان امور مالیاتی صرفا به دنبال کسب در آمد به هر قیمتی نیست بلکه نگاه کنترلی دارد تا علاوه بر رونق تولید و افزایش درآمد مودیان، آنها نیز حق و حقوق جامعه را بپردازند.

او افزود: مالیات به عنوان یک اهرم پرقدرت، کلان و فراگیر ملی و از شاخص ترین منابع درآمد دولت‌ها محسوب می‌شود و حق قانونی هر دولت و از ضرورت‌های حیات اجتماعی است تا با اجرای طرح‌های عمرانی، رفاهی، اقتصادی و فرهنگی راه پیشرفت و توسعه جامعه را هموار سازد و آثار مثبت آن به اشکال مختلف در جامعه نمود یابد.

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل اظهار کرد: امیدواریم با اجرای عدالت مالیاتی و تشویق مودیان به طرح خوداظهاری مالیاتی و تمکین در پرداخت به موقع مالیات بیش از پیش شاهد ارتقای نظام سلامت اداری و توسعه جامعه باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا