کد خبر: 29020027781
فناوری اطلاعات و ارتباطات

آمریکا و ژاپن برای مقابله با کمبود تراشه سرمایه گذاری می کنند

قانونگذاران در آمریکا و ژاپن خواهان گسترش سرمایه گذاری در توسعه تولید و تحقیقات نیمه رسانا هستند و هرکدام بودجه هایی را برای این منظور در نظر گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چاک شومر رهبر نمایندگان حزب دموکرات سنای آمریکا لایحه‌ای جدید برای تأیید بودجه‌ای ۵۲ میلیارد دلاری برای گسترش تولید و تحقیقات در حوزه نیمه رسانا طی ۵ سال آینده را ارائه کرد.

این پیشنهاد بودجه اضطراری بخشی از یک لایحه ۱۴۰۰ صفحه‌ای اصلاح شده است که هفته جاری در سنا بررسی می‌شود.

طبق گزارش‌های پیشین لایحه اصلاحی به اختصاص بودجه‌ای ۱۲۰ میلیارد دلاری برای گسترش تحقیقات فناوری در آمریکا و رقابت با چین است.

شومر در این باره گفت: تولید کنندگان آمریکایی به دلیل کمبود تراشه به شدت آسیب دیده‌اند.

ما نمی‌توانیم برای تأمین تراشه به شرکت‌های خارجی متکی باشیم. این لایحه خودکفایی ما را در این بخش تضمین می‌کند.

پیشنهاد قانونی مذکور شامل بودجه‌ای ۴۹.۵ میلیارد دلاری برای تأمین سرمایه تهیه تراشه است که در قانون اختیارات دفاع ملی (National Defense Authorization Act) ذکر شده اما برای دستیابی به بودجه آن باید فرایندی جداگانه طی شود.

جوبایدن رئیس جمهور آمریکا نیز خواهان سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری جهت ارتقا تولید و تحقیق نیمه رسانا در این کشور شده است.

از سوی دیگر روزنامه نیکی در گزارشی اشاره می‌کند ژاپن نیز سعی دارد با افزایش بودجه، تولید محلی نیمه رسانا و باتری را در داخل افزایش دهد.

درهمین راستا طرحی ارائه شده که احتمالاً در اوایل ماه ژوئن نهایی می‌شود. دولت ژاپن نیز خواهان سرمایه گذاری وسیع برای توسعه باتری خودروهای برقی است.

این طرح نشان دهنده نگرانی مقامات درباره کمبود جهانی تراشه است که به اختلال در صنعت خودروسازی ژاپن منجر شده و تهدیدی برای اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

طبق استراتژی رشد مذکور، دولت این کشور آسیایی خواهان سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ین (۱.۸۴ میلیارد دلار) برای پشتیبانی از صنعت تراشه سازی داخلی و کمک به بهبود بازده بخش نیمه رسانا است.

همچنین این طرح روی ترویج سرمایه گذاری مانند دعوت از تولید کنندگان آمریکایی برای سرمایه گذاری در ژاپن (جهت قدرتمندتر کردن زنجیره ذخایر) تمرکز می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا