کد خبر: 181002148491
جهانسیاست

ابتکار ایران برای پایان بحران چندین ساله فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ما معتقدیم ابتکار ایران می تواند راه حلی برای پایان بخشیدن به بحران چندین ساله فلسطین باشد. معتقدیم که اساساً اشغالگری مسئله اساسی فلسطین است و باید حل و فصل شود و در چارچوب یک طرف سیاسی خاتمه پیدا نمی‌کند.

به گزارش عصراقتصاد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روزگذشته در نشست خبری هفتگی خود در ابتدا درباره حادثه تروریستی کرمان گفت: مسئولیت حادثه کرمان متوجه کسانی است که تروریسم را ابزاری برای اهداف خود قراردادند. متأسفانه شاهد اقدام تروریستی در گلزار شهدای شهر کرمان زادگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم که متأسفانه در این اقدام شوم تروریستی ده‌ها تن از شهروندان عزیز ما و شهروندان افغانستان که در چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید برای گرامی‌داشت این شهید در اجتماع مردمی در گلزار شهدا حضور پیدا کرده بودند به شهادت رسیدند.

وی افزود: ما این اقدام تروریستی را با قوی ترین عبارات محکوم می کنیم و به روح شهدای این حادثه درود می فرستیم و برای مجروحان شفای عاجل از محضر خداوند مسئلت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تسلیت به خانواده های شهدای کشورمان و افغانستان، اظهار داشت: این اقدام موج گسترده ای از اعتراضات را در عرصه منطقه ای و بین المللی داشته و با تماس ها و پیام های خودشان، این حادثه شوم تروریستی را محکوم کردند. از همه ملت ها و دولت های کشورها و مقامات داخلی و خارجی و مقامات عالی سازمان های بین المللی تشکر می کنم.

کنعانی افزود: این حادثه نشان داد که تروریسم خطر فراگیر برای همه دولت ها و ملت هاست و آنهایی که تروریسم را ابزاری برای اهداف خود قرار دادند، مسئولیت ناشی از حمایت های جریان های تروریستی متوجه آنان است و باید پاسخگو باشند.

فرانسه رسماً موضع خود درباره فلسطین را به ایران اعلام کرده است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تماس وزرای خارجه ایران و فرانسه گفت: موضوع تروریسم یک تهدید فراگیر و بین المللی است. ما به عنوان دولت ایران همواره در مبارزه با تروریسم از همه فرصت های ممکن در گفتگوهای دیپلماتیک دوجانبه و چارچوب های چندجانبه استفاده کردیم.

وی تروریسم را خطری خواند که مستلزم اقدام فراگیر و به دور از استاندارهای دوگانه است و اظهار داشت: در گفتگو با طرف های غربی این موضوع را گوشزد کردیم که تروریسم تهدید فراگیر است و تروریسم خوب و بد نداریم. در گفتگو با وزیر خارجه فرانسه در این زمینه گفتگو شد و دولت فرانسه رسماً موضع خودش را به طرف ایرانی اعلام کرد.

غرب باید از حمایت سیاسی و امنیتی از رژیم صهیونیستی دست بردارد

کنعانی با بیان این که در این گفتگو درباره مسائل مورد اهتمام مشترک منطقه ای از جمله فلسطین رایزنی شد، گفت: دیدگاه طرف فرانسوی شنیده شد و مواضع ایران در ارتباط با مسئله فلسطین و ضرورت پایان بخشیدن به جنایات ظالمانه مورد تاکید ایران قرار گرفت.

در ارتباط با فلسطین موضع روشنی داریم. در ورای موضع گیری های انجام شده، معتقدیم که در حوزه عمل متناسب با آنچه گفته می شود، اقدام وجود ندارد.

سخنگو ادامه داد: اول غربی ها باید از حمایت سیاسی و امنیتی رژیم دست بردارند. همچنین از ظرفیت های سازوکارهای بین المللی و شورای امنیت استفاده شود.

وی در خصوص مطالبه از کشورهای همسایه در بحث امنیتی گفت: اتفاقی که رخ داد یک عملیات تروریستی بود. جهات ذی ربط در کشور تاکنون اقدامات لازم را انجام دادند و اقدامات تکمیلی در حال انجام است.

پدیده تروریسم یک تهدید فراگیر است. داعش هم به عنوان پدیده ساخته شده صهیونیست ها که خودشان هم در مواقعی نقش مستقیمشان در شکل گیری پدیده شوم را اعلام کردند، متاسفانه این گروه اقدامات شومی را در منطقه انجام دادند.

کنعانی با اشاره به اضمحلال خلافت خودخوانده داعش در منطقه که لازم است نقش تعیین کنده حاج قاسم را یادآور شود، اظهار داشت: اما باقی مانده این ساختار در منطقه پراکنده هستند. این بار هم در اقدامی جدید، این پدیده شوم نقش خود را در اقدام تروریستی در کرمان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ما در دستگاه دیپلماسی پیگیری های لازم را همواره انجام داده و خواهیم داد، اظهار داشت: بخشی از ابعاد نیازمند همکاری های ساختارهای امنیتی در منطقه است. خوشبختانه روابط خوبی هم با کشورهای منطقه در این زمینه وجود دارد و اگر این نبود ما شاهد اقدامات بیشتری در سطح منطقه می توانستیم باشیم.

سخنگو ادامه داد: ما کشوری هستیم که در منطقه نا امن قرار داریم. ملت ایران متاسفانه قربانی استفاده ابزاری برخی طرف ها از تروریسم بودند و حتماً نیازمند استفاده از ظرفیت های امنیتی کشورها در منطقه است.

از هرگونه ابتکار و گفتگوهای فلسطینی بین فتح و حماس استقبال می کنیم

کنعانی درباره اتحاد حماس و فتح گفت: مسئله فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و همه ملت فلسطین می تواند در روند مقاومت و سیاسی فلسطین ایفای نقش کند.

ما از هرگونه ابتکار و گفتگوهای فلسطینی برای تقویت وحدت، ارتقای هم افزایی و نقش مکمل گروه های فلسطینی در رقم زدن سرنوشت فلسطین استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون خواست بین المللی متجلی است و آن چیزی که باعث نقش مخرب بوده، نقش آمریکا در حق استفاده از وتو برای رژیم صهیونیستی بود، اظهار داشت: دولت ها این مطالبات را نشان دادند. مطالبه روشن است. اینکه اعمال فشار کافی باید بر رژیم شکل بگیرد.

ما به تلاش های خودمان ادامه می دهیم. اینکه ایران ابتکار خودش را پیگیری می‌کند، موضوع ابتکار ایران روشن است. بر خلاف تهدیدهای یکجانبه برخی ها که می خواستند یک طرف به نفع رژیم صهیونیستی راه حل غیرعادلانه ای پیدا کند، ما بر حق ملت فلسطین علیه اشغالگر قائل بودیم.

ما معتقدیم ابتکار ایران می تواند راه حلی برای پایان بخشیدن به بحران چندین ساله فلسطین باشد. معتقدیم که اساساً اشغالگری مسئله اساسی فلسطین است و باید حل و فصل شود و در چارچوب یک طرف سیاسی خاتمه پیدا نمی‌کند.

مسئله پیش آمده برای حج فنی بوده و نسبت به حل آن خوشبین هستیم

وی درباره پروازهای عمره به عربستان گفت: مقامات ذی ربط ایران مسئولان حج و زیارت و وزارت راه در این زمینه اطلاع رسانی کردند. صرفاً یک مشکل فنی است. هیچ زیرساخت سیاسی در این وضعیت وجود ندارد. توافق دو کشور برای حج عمره شکل گرفته و طرف عربستان خودش را متعهد می داند.

سخنگو وجود هرگونه زیرساخت سیاسی درباره سفر حج را نفی کرده و افزود: گفتگوها برای رفع و رجوع مشکلات فنی در حال انجام است. رئیس حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی در عربستان به سر می برد و خوش بینیم این معضل فنی برطرف شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص رایزنی با فرانسه برای توقف جنگ در غزه گفت: در ارتباط با توقف جنگ، ما سنگین ترین تلاش دیپلماتیک را از زمان آغاز بحران جاری تاکنون انجام دادیم. ایران از همه ظرفیت های خود برای اینکه بتواند زمینه ساز توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه باشد استفاده کرده است.

کنعانی افزود: اینکه ما در آینده نزدیک شاهد آتش بس باشیم مطالبات جهانی است. ما هم به عنوان اولویت اول در همه گفتگوها مورد تاکید قرار می دهیم.

سند همکاری های جامع ایران و روسیه در مراحل پایانی تدوین است

وی در خصوص سند همکاری های جامع ایران و روسیه گفت: این سند مدتهاست که در خصوص نص آن و مفاد آن گفتگو و تبادل نظر کارشناسی میان هیئت های دو کشور انجام شده و تدوین سند مراحل نهایی خودش را طی می کند و هر زمان به سرانجام برسد اطلاع رسانی خواهد شد.

از ظرفیت پارلمان های کشورهای اسلامی استفاده می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نشست مجالس کشورهای اسلامی برای غزه گفت: هر ظرفیتی از جمله مجالس و پارلمان ها در حمایت از مردم فلسطین می تواند موثر و دارای آثار تعیین کننده باشد. پارلمان ها از ظرفیت های بسیار خوبی چه در قالب ملی و چه در قالب بین پارلمانی برخوردارند.

این نشست حتماً در قالب اقدام جمعی پارلمان ها می تواند به تقویت حمایت ها از ملت مظلوم فلسطین کمک کند. مقامات پارلمانی ایران هم حتماً از ظرفیت های خود استفاده می‌کنند.

همکاری های ترانزیتی و تجاری نمی تواند بهانه ای برای تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه باشد

کنعانی درباره گفته های وزیر راه ترکیه درباره کریدور زنگزور گفت: من از دقت اظهارات اطلاع دقیقی ندارم، اما ما مواضع روشن و دقیقی در خصوص وضعیت منطقه به ویژه قفقاز و صلح و ثبات در منطقه و موضوع کریدورها و رهگذرهای ترانزیتی داریم و بیان کردیم. ما بر گسترش همکاری های منطقه ای برای ایجاد صلح و ثبات و همکاری های اقتصادی و تجاری و حمل و نقل و ترانزیت تاکید داریم.

همواره تاکید کردیم توسعه همکاری های تجاری و ترانزیتی نمی تواند بهانه ای برای تغییرات ژئوپولیتیکی در منطقه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای مختلف باشد و این مبادی اصولی را نقض کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا