کد خبر: 27070050588
اقتصاداقتصاد کلانبازارروزنامهصفحه یک

ابزار مالی‌ای که بیت‌کوین را بزرگتر از همیشه می‌کند 

ترجمه: سلیم حیدری

امسال به طور کلی ارزهای دیجیتال افزایشی بودند. در مقاطعی ارزش آنها پایین آمد اما هرگز به طور کامل از بازار خارج نشد.

چه اتفاقی در حال افتادن است: تبلیغات در مورد بیت‌کوین دوباره در حال شکل‌گیری است، این کار از طریق یک ابزار مالی که  در معرض عموم قرار گرفتن این رمزارز را افزایش می‌دهد، صورت می‌گیرد. این ابزار برای اولین بار در این هفته آماده می شود.

پس از سقوط بیت‌کوین در بهار امسال، دوباره این روزها بالای ۶۰،۰۰۰ دلار معامله می‌شود. این قیمت از بالاترین رکورد که بیش از ۶۴۸۰۰ دلار در آوریل (فروردین) بود، چندان دور نیست. قیمت این رمزارز در ماه جاری بیش از ۴۰ درصد جهش کرده است.

پیشبرد سود: سرمایه‌گذاران از راه‌اندازی پیش‌بینی‌شده اولین صندوق معاملات آتی بیت‌کوین هیجان زده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، استراتژی صندوقProThares Bitcoin   سه‌شنبه به صورت زنده اجرا خواهد شد.

این صندوق یک نقطه ورود به سرمایه‌گذارانی می‌دهد که به ارزهای رمزنگاری‌شده علاقه‌مندند اما نمی‌خواهند خودشان با خرید و فروش توکن‌ها سروکار داشته باشند.

SEC هفته گذشته سیگنال‌هایی ارسال کرد که می‎تواند سرانجام، چنین ابزاری را تصویب کند. صنعت رمزنگاری مدت‌هاست برای این ابزار تلاش می کند.

این آژانس در توئیتر خود نوشت: «قبل از سرمایه‌گذاری در صندوقی که دارای قراردادهای آتی بیت‌کوین است، مطمئن شوید که خطرات و مزایای احتمالی آن را به دقت سنجیده‌اید.»

در صورت پیشروی، این صندوق معاملات (ETF) می‌تواند رقابت در خرید و فروش بیت‌کوین را بیش از حد شارژ کند.

ایزاک بولتانسکی، مدیر تحقیقات سیاستگذاری BTIG، در یادداشت اخیر خود برای مشتریان نوشت: «ما تأیید شدن صندوق معاملات آتی بیت‌کوین را گامی مثبت برای فضای دارایی‌های دیجیتالی می‌دانیم.»

این بدان معنا نیست که نهادهای نظارتی بی‌اعتمادی خود به ارزهای رمزنگاری‌شده را به طور کامل کنار گذاشته‌اند. بولتانسکی خاطرنشان کرد که صندوق ETF آتی با ETF که مستقیماً بیت‌کوین خرید و فروش می‌کند، متفاوت است. در جبهه مقابل، به نظر می‌رسد که SEC هنوز مشکوک است و وضع قوانین سختگیرانه جهانی همچنان رو به افزایش است. نهادهای نظارتی با فشار بیشتری روبه‌رویند تا همزمان با افزایش سرمایه‌گذاری در رمزارزها، اقدام کنند.

جان کانلی، مسئول بانک انگلستان، در سخنرانی اخیر خودخاطرنشان کرد که فروپاشی بازار ۱.۲ تریلیون دلاری اوراق بهادار، باعث بحران مالی ۲۰۰۸ شد و اکون دارایی‌های رمزنگاری‌شده تا ۲.۳ تریلیون دلار رشد داشته است.

کانلی گفت: «البته ۲.۳ تریلیون دلار باید در چارچوب سیستم مبادله جهانی ۲۵۰ تریلیون دلاری در نظر گرفته شود. اما همان‌طور که بحران مالی به ما نشان داد، شما مجبور نیستید بخش بزرگی از بخش مالی را برای غلبه بر مشکلات ثبات مالی در نظر بگیرید.»

پنجشنبه گذشته کوین بیس، پیشنهادی برای تنظیم دارایی‌های دیجیتال منتشر کرد. این شرکت که در اوایل سال جاری وارد بازار عمومی شده است، خواستار یک نهاد مشخص آمریکایی برای نظارت بر دارایی‌های رمزنگاری شد.

کوین‌بیس در یک مقاله تحقیقاتی می‌گوید: «در مواردی که سوالات یا چالش‌های جدید در سیاست‌گذاری ایجاد می‌شود، توانایی یک نهاد نظارتی اختصاصی برای پاسخگویی به موقع و کارآمد به نفع همه است.»

منبع:‌ سی‌ان‌ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا