کد خبر: 010802141237
انرژیجهاندسته‌بندی نشدهروزنامه

اتحادیه اروپا از بحران جدید قیمت گاز در زمستان می ترسد

ترجمه: سلیم حیدری

نگرانی‌ها در مورد اینکه درگیری اسرائیل و فلسطین و خرابکاری مشکوک در خط لوله بالتیک می تواند قیمت گاز را افزایش دهد افزایش یافته است.

روزنامه فایننشال تایمز روز یکشنبه به نقل از دیپلمات ها گزارش داد که اتحادیه اروپا می تواند سقف اضطراری قیمت گاز را که زمستان گذشته معرفی شده بود (برای جلوگیری از افزایش قیمت جدید)، تمدید کند.

بر اساس این گزارش، با وجود کاهش اخیر قیمت انرژی و سطح بالای ذخیره‌سازی گاز، بروکسل نگران است که عرضه گاز در فصل گرما به دلیل درگیری اسرائیل و فلسطین همچنان در خطر باشد.

ما نمی دانیم امسال چه اتفاقی خواهد افتاد. یکی از دیپلمات های اتحادیه اروپا به این خبرگزاری گفت: ما وضعیت اسرائیل را داریم و نمی دانیم که این موضوع چگونه بر واردات از خاورمیانه تأثیر می گذارد. بسیاری از تحلیلگران هشدار می دهند که هر گونه تشدید درگیری می تواند باعث افزایش قیمت گاز شود.

همچنین نگرانی از اقدامات بالقوه خرابکاری در زیرساخت های گاز وجود دارد، به ویژه پس از نشت اخیر در خط لوله بالتیک کانکتور. لوله گاز زیر دریا که فنلاند و استونی را به هم متصل می کند اوایل ماه جاری بسته شد و گمان می رود عمدا آسیب دیده باشد. یکی از منابع به FT گفت که در پرتو آن حادثه “خوب است که یک بیمه نامه داشته باشیم” زیرا ممکن است زیرساخت های دیگر به سرنوشت مشابهی دچار شوند.

بر اساس این گزارش، ده کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان و اتریش، در نامه‌ای به کمیسیون اروپا درخواست کرده‌اند تا اقدامات اضطراری اتخاذ شده در جریان بحران انرژی در زمستان گذشته (زمانی که قیمت گاز در بلوک به بیش از ۳۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید)، تمدید شود. یکی از این اقدامات شامل «مکانیسم اصلاح بازار» بود که در صورت معامله آتی گاز در سطح بالاتر برای سه روز متوالی، قیمت گاز در بازار را ۱۸۰ یورو در هر مگاوات ساعت محدود می‌کرد.

در حالی که سقف قیمت در آن زمان مخالفان زیادی داشت که استدلال می‌کردند که بازارها را مخدوش می‌کند، کمیسیون اروپا از زمان اجرایی شدن آن «هیچ نشانه‌ای از اثرات منفی» ندید و قیمت گاز اکنون نزدیک به ۹۰ درصد کمتر از سال گذشته است. با این حال، این سقف قرار است در ژانویه ۲۰۲۴ منقضی شود.

از دیگر اقدامات پیشنهادی برای تمدید، مقررات اضطراری است که به کشورهای اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا صدور گواهینامه مزارع بادی و پارک های انرژی خورشیدی جدید را تسریع کنند و قوانین دولتی را برای پروژه های انرژی های تجدیدپذیر تسهیل کنند.

آلمان و فرانسه همچنین از کمیسیون اروپا خواسته اند تا فورا قوانینی را تمدید کند که به کشورهای عضو اجازه می دهد به مصرف کنندگانی که با قیمت بالای انرژی مواجه هستند یارانه ارائه کنند. با این حال، بلژیک، هلند، دانمارک، استونی و فنلاند با این اقدام مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند «نه نیاز و نه مبنای قانونی» برای تمدید این قانون وجود دارد.

انتظار می رود اتحادیه اروپا اعلام کند که کدام یک از اقدامات اضطراری را شایسته تمدید در ماه آینده می داند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا