کد خبر: 12060199488
انرژیجهانروزنامه

اتحادیه اروپا می‌خواهد بر روی گاز روسیه قیمت‌گذاری کند

ترجمه: سلیم حیدری

بروکسل امیدوار است که این اقدام بتواند به کاهش هزینه‌های انرژی کمک کند زیرا منطقه برای زمستان سختی آماده می‌شود.

به گزارش رویترز، اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به سقف قیمتی برای واردات گاز از طریق خط لوله روسیه نیاز دارد.

او در حاشیه نشست قانونگذاران محافظه کار آلمانی در شهر مورنائو به خبرنگاران گفت: “من کاملاً معتقدم که اکنون زمان تعیین سقف قیمت گاز خط لوله روسیه به اروپا فرا رسیده است.”

رئیس اتحادیه اروپا اصرار دارد که این اقدام مانع از تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای دستکاری بازار انرژی اروپا می‌شود.

انتظار می‌رود وزرای انرژی اتحادیه اروپا در نشستی فوق‌العاده در ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) درباره این موضوع بحث کنند.

در همین حال، دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه روز جمعه هشدار داد که در صورت اعمال چنین سقف قیمتی، کشورهای اتحادیه اروپا هیچ گازی از روسیه دریافت نخواهند کرد. مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت:  “مثل نفت خواهد بود، گاز روسیه در اروپا وجود نخواهد داشت.”

اظهارات وی مربوط به طرحی برای محدود کردن قیمت نفت روسیه است که در حال حاضر از سوی کشورهای گروه هفت (G7) مورد بحث قرار گرفته است. مسکو قبلاً هشدار داده است که کشورهایی را که از سقف قیمتی پیشنهادی واشنگتن برای صادرات نفت خام خود حمایت کنند، تحریم خواهد کرد.

پیشتر معاون نخست وزیر الکساندر نواک گفته بود: “به نظر من، این یک کار کاملا بیهوده است… برای آن شرکت‌ها یا کشورهایی که محدودیت ایجاد ‌کنند، ما نفت و فرآورده‌های نفتی خود را عرضه نمی‌کنیم، زیرا قرار نیست در شرایط غیربازاری کار کنیم.”

ایجاد سقف قیمت برای نفت روسیه به عنوان ابزاری برای کاهش درآمد مسکو از صادرات این کالا و در عین حال اجتناب از بسته شدن نفت خام این کشور از بازار در نظر گرفته شده است.

به گفته نواک، چنین طرحی مکانیسم‌های بازار «مهمی مانند نفت» را به خطر می‌اندازد و تنها می‌تواند به بی‌ثباتی صنعت و بازار نفت منجر شود.

نواک افزود: “مصرف‌کنندگان اروپایی و آمریکایی اولین کسانی هستند که هزینه آن را پرداخت می‌کنند، در حالی که امروز به دلیل اقدامات بی‌ثبات کننده‌ای که [دولت‌هایشان] اجرا می‌کنند، قیمت‌های بالایی می‌پردازند.”

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا