کد خبر: 280601101974
اقتصادبازارراه و مسکن

احتمال افزایش قیمت سیمان و میلگرد/ کمبود انرژی؛ بهانه یا دلیل کاهش تولید؟

با نزدیک‌شدن به فصل سرما، مجدداً بیم افزایش قیمت سیمان و میلگرد در پی قطعی گاز صنایع می‌رود. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند برخی تولیدکنندگان از قطعی گاز و برق برخی ازرتولیدکنندگان به عنوان یک ابزار تاکتیکی برای بالا بردن قیمت‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود ثبات قیمت سیمان و میلگرد طی هفته‌های اخیر، همچنان بازار ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد.

هر چند در شش ماهه ابتدای سال جاری افزایش حقوق و دستمزد و قیمت مصالح ساختمانی همزمان با جراحی بزرگ اقتصادی دولت سیزدهم، عمق رکود تولید در بازار مسکن را عمیق‌تر کرد.

در این میان حتی عدم قطعی برق صنایع و به تبع آن ثبات در بازار سیمان و میلگرد هم نتوانست به بازار تولید مسکن کمکی کند.

بر اساس اعلام شرکت توانیر، میزان مصرف برق در بخش سیمان در تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از پنج درصد افزایش یافت، اما صنایع با تکرار خاموشی‌های سال گذشته مواجه نشدند.

شرکت توانیر اعلام کرد که بر اساس آمارهای موجود از بازار، در حال حاضر سیمان با کاهش قیمت تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تقاضای خرید مواجه است که این موضوع بیانگر رشد تولید و تأمین تقاضای بیش‌ از حد نیاز بازار است.

در حال حاضر انباشت تقاضای پنج میلیونی در بازار مسکن وجود دارد. اما افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال جاری در کنار کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی منجر به این شد علائم حیاتی بازار مسکن که مدت‌هاست در کما فرو رفته هر روز کمتر شود. حتی طرح نهضت ملی مسکن هم نتوانست تا به امروز کمکی به بازار مسکن کند.

پیش‌بینی ادامه تورم در بازار مسکن

حال با نزدیک شدن به فصل سرما مجدد بیم قطعی گاز صنایع می‌رود؛ موضوعی که تأثیر خود را در افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی و کندتر شدن روند تولید مسکن خواهد گذاشت.

فرشید پورحاجت، عضو انجمن انبوه‌سازان، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: از ابتدای سال جاری سناریوی افزایش قیمت مسکن متأثر از جراحی اقتصادی دولت پیش‌بینی می‌شد.

او ادامه داد: افزایش قیمت‌ها تأثیر خود را در تمام سطوح اقتصادی از جمله بازار مسکن گذاشت و همین امر شرایط را برای تولید مسکن سخت کرد.

وی عنوان کرد که به‌واسطه ثبات قیمت‌ها به نظر می‌رسد یک تخلیه قیمتی در حال صورت گرفتن است.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: در شش ماه ابتدایی سال جاری، اقتصاد کشور پر از فراز و فرود بود و در نتیجه خروجی مثبتی برای بازار و همچنین تولید مسکن در پی نداشت. حال باید منتظر بود و دید که آیا در نیمه دوم سال جاری، تحولی در بازار مسکن رخ می‌دهد یا اینکه کماکان تورم به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه در بازار مسکن حادث خواهد شد.

پورحاجت افزایش تولید مسکن را مشروط بر ثبات اقتصادی دانست و عنوان کرد: تولید مسکن یک کار بلندمدت و زمان‌بر است. به همین جهت فاکتور زمان در تولید بسیار مهم است. تولیدکنندگان مسکن برای برنامه‌ریزی نیازمند ثبات اقتصادی هستند که بعید می‌دانم در نیمه دوم سال جاری این روند تداوم داشته باشد.

او تصریح کرد: کماکان تورم در بخش مسکن ادامه خواهد داشت. اما باید منتظر بود و دید که آیا اقتصاد کشور در  ماه‌های آینده دستخوش چه تغییر و تحول سیاسی می‌شود؟

تاکتیک افزایش قیمت سیمان با قطعی گاز و برق

پورحاجت در پاسخ به این سؤال که آیا قطعی گاز صنایع از جمله بخش سیمان و فولاد با توجه به فرا رسیدن فصل سرما می‌تواند بر بازار تولید مسکن تأثیر بگذارد، توضیح داد: موضوع قطعی برق و گاز یک الگوی تاکتیکی برای تولیدکنندگان سیمان و فولاد است. تولیدکنندگان به‌واسطه این تاکتیک اقدام به کاهش تولید می‌کنند که در پی آن کاهش عرضه و افزایش قیمت می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا