کد خبر: 22120074319
جهانروزنامه

احتمال کمبود جهانی غذا با تداوم جنگ در اوکراین

ترجمه: سلیم حیدری

این دو کشور یعنی روسیه و اکراین صادرکنندگان عمده محصولات کشاورزی هستند.

کو دونگ یو، مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، مدعی شد که علاوه بر کمبودهای مرتبط با کووید، اختلال در تولید محصولات کشاورزی در روسیه و اکراین به دلیل حمله مسکو به همسایه‌اش می‌تواند به طور جدی ناامنی غذایی جهانی را تشدید کند.

او در بیانیه‌ای در روز جمعه به چگونگی نقش مهم دو کشور در تولید و عرضه مواد غذایی در جهان اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی

او گفت: «روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و اکراین پنجمین صادرکننده بزرگ گندم است. آنها با هم ۱۹ درصد از عرضه جو، ۱۴ درصد گندم و ۴ درصد ذرت را تأمین می‎ کنند که بیش از یک سوم صادرات جهانی غلات را تشکیل می‎دهد.»

کو افزود که این دو کشور همچنین تامین‎کننده اصلی کلزا هستند و ۵۲ درصد از بازار صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده ‎اند. عرضه جهانی کود نیز بسیار متمرکز است و روسیه تولیدکننده اصلی آن است.

او توضیح داد که زنجیره تامین و اختلالات لجستیکی در تولید غلات و دانه‌های روغنی اکراین و روسیه و همچنین محدودیت در صادرات روسیه، پیامدهای مهمی در امنیت غذایی خواهد داشت.

کو گفت: «این به ویژه برای حدود ۵۰ کشور که ۳۰ درصد یا بیشتر از عرضه گندم خود را به روسیه و اکراین وابسته هستند، صادق است. بسیاری از آنها کشورهای توسعه نیافته یا کشورهای کم درآمد و با کمبود مواد غذایی در شمال آفریقا، آسیا و خاور نزدیک هستند.

بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی بیش از ۵۰ درصد از عرضه کود خود را به روسیه متکی هستند و کمبود این کود ممکن است تا سال آینده ادامه یابد.»

قیمت مواد غذایی که از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ در حال افزایش بود، در فوریه ۲۰۲۲ به دلیل تقاضای بالا، هزینه‎ های ورودی و حمل و نقل و اختلالات بندری به بالاترین حد خود رسید.

داده‌های سازمان ملل متحد نشان می‎ دهد که قیمت‌های جهانی گندم و جو در طول سال ۲۰۲۱، ۳۱ درصد افزایش یافته است. قیمت روغن کلزا و روغن آفتابگردان بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

تقاضای بالا و قیمت‌های بی ثبات گاز طبیعی نیز هزینه‌های کود را افزایش داده است. بنابراین، قیمت اوره، کود کلیدی نیتروژنی، در ۱۲ ماه گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است.

کو گفت: «شدت و مدت درگیری بین روسیه و اکراین نامشخص است. اختلالات احتمالی در فعالیت‌های کشاورزی این دو صادرکننده عمده کالاهای اساسی می‌تواند به طور جدی ناامنی غذایی را در سطح جهان تشدید کند.

زیرا قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی و نهاده‌ها در حال حاضر بالا و در نوسان است.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا