کد خبر: 0608995386
راه و مسکنروزنامه

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد :اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین‌ ها

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد مقرر شده در قالب کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا ارز نیمایی به ایرلاین‌ های اختصاص دهیم تا قیمت بلیت هواپیما افزایش نیابد.

تورج دهقانی زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی جلسات و مذاکرات صورت گرفته وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا زیر نظر کمیته هوانوردی تشکیل شود تا هزینه‌های ارزی و ریالی ایرلاین ‌ها جبران شود و آن‌ها بتوانند بدون افزایش قیمت بلیت هواپیما به حیات خود ادامه دهند.

وی افزود: یکی از تصمیماتی که تا کنون برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما اتخاذ شده این است که از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایرلاین ‌ها ارز نیمایی تامین کنیم و بخشی را هم به عنوان منابع ریالی در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا هزینه‌های افزایش یافته آن‌ها به گونه‌ای جبران شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تا کنون در این زمینه برنامه‌ریزی برای جبران هزینه‌های ارزی و ریالی شرکت‌های هواپیمایی انجام شده است و در ادامه باید به دنبال تصویب و ابلاغ آن در ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم.

البته زنگنه اواخر هفته گذشته نیز در حاشیه بازدید از از کانترها و مراحل پذیرش مسافر در ترمینال های ۱ و ۲، ایرساید، اتوبوس ها و رمپ فرودگاه مهرآباد و همچنین پروازهای در حال انجام برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود: هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و پول این صندلی های خالی از مسافران دریافت نخواهد شد.

یونس دقیق‌کیا ، عضو انجمن شرکت های هواپیمایی: ایرلاین‌ ها گران فروشی نمی‌کنند

عضو انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید براینکه دخل و خرج ایرلاین ‌ها بدلیل مشکلات متعدد با هم همخوانی ندارد، گفت که مصوبه مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت به این مشکلات دامن زده است.

یونس دقیق کیا در گفت وگو با مهر در خصوص مباحث اخیر افزایش قیمت بلیت هواپیما و صدور دستورالعملی مبنی بر نبود افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه ایرلاین ‌های ایرانی مشکلاتی دارند که ایرلاین ‌های دیگر کشورها با آن روبه رو نیستند گفت: مشکلات صنعت هوانوردی ما، تا حدود زیادی متأثر از محدودیت‌های خرید هواپیمای نو، موتور و قطعات یدکی از سال‌های قبل بوده است؛ ولی با تلاش بی وقفه فعالان صنعت هوانوردی، این صنعت تا کنون روی پای خود ایستاده است. در یکی دو سال گذشته، مشکلات جدیدی به مشکلات قبلی اضافه شد که از جمله می‌توان به مسائلی چون ممکن نبودن سوخت‌گیری در فرودگاه‌های خارج از کشور و امکان نداشتن  انتقال ارز حتی از طریق صرافی‌ها به عنوان دو نمونه از محدودیت‌های جدید اشاره کرد که ایرلاین‌ های ایرانی را با هزینه‌های اضافی مواجه ساخت.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش نرخ دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان دیگر امان همه شرکت‌های هواپیمایی را بریده است؛ اگر گشایشی نشود بعید است ادامه کار میسر باشد.

همین حالا هم درآمد و هزینه شرکت‌های هواپیمایی با هم برابر نیست

عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه دخل و خرج این شرکت‌ها یکسان نیست و درآمد هیچ پروازی خصوصاً در مسیرهای داخلی کفاف هزینه پرواز را نمی‌دهد، افزود: مسلماً ادامه این وضعیت و ضرر و زیان انباشته موجب زمین گیری ناوگان شرکت‌های هواپیمایی خواهد شد. به عنوان مثال، با سررسید زمان تعویض موتور هواپیما، باید حداقل یک میلیون دلار برای خرید موتور پرداخت کرد؛ یعنی حدود ۳۰ میلیارد تومان؛ چه طور می‌توان با نرخ‌های فعلی این هزینه را تأمین کرد؟ حال به این هزینه‌ها، سایر هزینه‌ها مانند حقوق و دستمزد پرسنل، هزینه هندلینگ و خدمات فرودگاهی و… را هم اضافه کنید.

قیمت بلیت هواپیما در مقایسه با سایر کالاها و خدمات، رشد نزولی داشته است

دقیق کیا با اشاره به افزایش چند برابری هزینه و قیمت تمام شده کالاها و خدمات در کشور پس از کرونا گفت: این در حالی است که نرخ بلیت هواپیما نسبت به سایر خدمات و کالاها نه تنها افزایش نداشته بلکه ارزان‌تر هم شده است.

الزام به فروش بلیت پرواز تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، زیان سنگینی به ایرلاین ‌ها می‌زند

فعال صنعت هوانوردی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای دستور ستاد مقابله با کرونا (انجام پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت) دارای تبعات منفی اقتصادی برای ایرلاین هاست؟ تصریح کرد: بله مسلماً؛ اساساً حتی درآمدهای فعلی هم تکافوی هزینه پرواز را نمی‌دهد و حالا باید از ۴۰ درصد درآمد خود هم صرف نظر کنیم در حالی که هزینه پرواز با کاهش ظرفیت «متناسب» کاهش نمی‌یابد. البته ایرلاین ‌ها به استناد دستورات یاتا و علی رغم اینکه فاصله گذاری در پرواز را در راستای حفظ سلامتی مسافران مفید نمی‌دانند، اما خود را موظف به رعایت دستور می‌دانند.

هیچ بلیتی بالاتر از نرخ مصوب نفروختیم

وی درباره انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر گران فروشی ایرلاین‌ ها تأکید کرد: تاکنون حتی یک بلیت با نرخ گران‌تر از دامنه نرخ مصوب در شهریور ۹۸ توسط هیچ ایرلاینی صادر نشده است. این نرخ‌ها که باید مورد استناد قرار گیرد در وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان بالاترین و ذی‌صلاح ترین نهاد حاکمیتی و نظارتی کشور در صنعت هوانوردی، موجود است؛ بنابراین از رسانه‌ها می‌خواهم با قضاوت ناعادلانه موجب بروز تشویش و وارد آمدن آسیب به جو روانی جامعه و مسافران نشوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا