کد خبر: 051101118156
اخبار شرکت ها

ارزشمندی بالای تاصیکو با سبد سهام قدرتمند

شرکت سرمایه‎‌گذاری صدر تامین با سرمایه ثبت شده ۳۱ هزار میلیارد ریالی، پرتفویی به بهای تمام شده ۶۰ هزار میلیارد ریال تشکیل داده است.

به گزارش عصراقتصاد، وزن شرکت‌های بورسی در پرتفوی این شرکت بیش از غیر بورسی‌هاست و سهامدار ۲۲ شرکت حاضر در بازار سرمایه به بهای تمام شده ۵۵ هزار میلیارد ریال است که در پایان آذر ارزش بازار آن‌ها بالغ بر ۴۶۳ هزار میلیارد ریال بود. سبد غیربورسی‌ها شامل ۱۰ شرکت است که خرج آن برای تاصیکو ۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

بیشترین سرمایه‌گذاری شرکت در صنعت استخراج کانه‌های فلزی صورت گرفته که مهم‌ترین شرکت‌های آن، شرکت توسعه معادن و فلزات ایران (ومعادن) و توسعه معادن پارس تامین است.

شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در صنایع و حوزه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده و در برخی صنایع سهم قابل توجهی از تولیدات کشور را به دوش می‌کشد.

در صنعت کانی‌های غیرفلزی، در محصولاتی همچون کائولن فرآوری شده و سولفات سدیم سهم ۸۱ درصدی از ظرفیت تولید در ایران، در اختیار شرکت‌های گروه تاصیکو است.

در تولید پشم شیشه و عایق لوله نیز بالغ بر ۶۷ درصد تولیدات کشور را در شرکت‌های تابعه خود به تولید می‌رساند.

در سایر صنایع نیز وضع مشابهی مشاهده می‌شود و به عنوان مثال در حوزه زغال سنگ، تاصیکو ۲۶ درصد ظرفیت کل کشور را تولید می‌کند و از بازار تولید محصولات نسوز و مواد ویژه سهم ۱۷ درصدی را به نام خود زده است.

فلزات اساسی نیز سرمایه قابل توجهی را جذب خود کرده و تاصیکو سهامداران برخی از مهم‌ترین شرکت‌های این صنعت همچون ملی صنایع مس ایران (فملی)، مس شهید باهنر (فباهنر)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و… است.

در بین شرکت‌های بورسی کنونی در سبد سهام تاصیکو، بیشترین نقدینگی صرف خرید سهام شرکت توسعه معادن و فلزات ایران (ومعادن) شده که ۳۳ درصد از کل پرتفوی بورسی را شامل می‌شود.

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و ملی صنایع مس ایران (فملی) دیگر شرکت‌های پررنگ در سبد سهام این شرکت به شمار می‌رود.

در بین شرکت‌های غیر بورسی که می‌تواند در آینده ای نه چندان دور به جمع بورسی‌ها نقل مکان کند، شرکت توسعه معادن پارس تامین است.

ارزش بازار تاصیکو اکنون حدود ۳۸۸ هزار میلیارد ریال است و هر سهم آن در حدود ۱۲۳۰۰ ریال معامله می‌شود. با توجه به دارایی‌های بورسی قابل توجه این شرکت و به روزرسانی ارزش دارایی‌های غیر بورسی و قیمت روز سهم، نسبت قیمت به خالص ارزش روز دارایی‌ها (P/NAV) حدود ۵۰ درصد است؛ این در حالی است که به طور میانگین، نسبت P/NAV سایر هلدینگ‌های مشابه و شرکت‌های چند رشته‌ای و سرمایه‌گذاری، معادل ۶۵ درصد است.

بنابراین، با توجه به نسبت P/NAV پایین تاصیکو، قیمت سهم فضا برای رشد دارد و می‌توان انتظار و امید داشت که قیمت این سهم تا پایان سال افزایش یابد.

لازم به ذکر است که تاصیکو در بازه زمانی ۳ ساله اخیر بازدهی قابل توجه ۵۸۱ درصدی را عاید سهامداران و سرمایه‌گذاران خود کرده؛ بنابراین سهامدارانی که با دید بلندمدت این سهم را خریداری کرده‌اند، منفعت قابل ملاحظه‌ای بدست آورده‌اند.

حتی اگر نگاهمان را به بازه زمانی میان‌مدت و کوتاه‌مدت نیز تغییر دهیم، آمارها نشان می‌دهد که در یک سال اخیر ۷۲ درصد و در یک ماه گذشته ۳۷ درصد رشد قیمت در این سهم رخ داده است.

لازم به ذکر است که در اسفند سال ۱۴۰۰ تغییرات مدیریتی در تاصیکو رخ داد و شواهد نشان می‌دهد که این تغییر و تحولات در مجموع به نفع مجموعه و گروه بوده است؛ چراکه بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به آبان سال ۱۴۰۱، تاصیکو بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال درآمد سود سهام شناسایی کرده که در مقایسه با ۱۱۸ میلیارد ریال مدت مشابه سال گذشته تفاوت بسیار زیادی دارد. از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها نیز نزدیک به ۵ هزار میلیارد ریال سود کسب کرد که این مورد در ۶ ماهه سال قبل یک هزار میلیارد ریال بود.

در مجموع، عملکرد این هلدینگ در نیمه اول سال مالی خود، رقم سود خالص خود را به ۱۵.۷ هزار میلیارد ریال رسانده که در مقایسه با ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد چشم‌گیر ۱۲۰۵ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد و با توجه به تغییر و تحولاتی که در عرصه مدیریت رخ داده و اثرات این تغییرات در صورت‌های مالی نمود پیدا کرده، انتظارات از تحقق سود سنگین در پایان سال را بالا برده است.

به علاوه، تاصیکو یک شرکت خوش قول در بین بورسی‌ها به شمار می‌رود و بررسی سوابق ۷ سال اخیر نشان می‌دهد که سود تقسیمی‌در مجامع عادی سالیانه را طبق برنامه زمان‌بندی اعلام شده پرداخت کرده است که این خود جذابیت حضور در مجامع این شرکت را برای سهامداران بالا می‌برد؛ به ویژه آن که این هلدینگ در سالیان اخیر میزان قابل توجهی از سود محقق شده سال را در مجامع سالیانه خود بین سهامداران تقسیم کرده و سود نقدی مطلوبی عاید سهامداران خود کرده است و از این حیث نیز یک امتیاز مثبت دیگر در کارنامه کاری خود دارد.

علاوه بر این، توسعه سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوین و متنوع‌سازی سبد سهام، ارتقا بازده پرتفوی هلدینگ، ارتقای ارزش واقعی سهام هلدینگ و شرکت‌های فرعی، جزو اهداف عملیاتی مدیریت جدید شرکت است که با جدیت به دنبال تحقق آن است و عملکرد مدت کوتاه اخیر نیز مؤید این موضوع است و در صورت تداوم روند کنونی و اجرایی شدن برنامه‌ها و اهداف مدیرعامل جدید تاصیکو، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور از این شرکت بیش از پیش خواهیم شنید.

مدیریت جدید این شرکت در راستای دستیابی به چشم انداز و اجرای موفقیت آمیز ماموریت خود، سیاست‌هایی همچون مدیریت پرتفوی سهام در راستای حفظ ارزش ذاتی سهام شرکت‌های سرمایه پذیر، ارتقاء قدرت نقدشوندگی سهام شرکت‌های فرعی، کسب حداکثر سود و افزایش ارزش بازار بنگاه‌های فرعی و وابسته در حوزه کسب‌وکار، تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تامین در فعالیت هلدینگ و شرکت‌های تابعه، سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی، فلزی و غیرفلزی با چرخه بلندمدت، فروش سهام شرکت‌های غیر مرتبط با راهبردهای هلدینگ، توسعه بازارهای بین‌المللی برای عرضه محصولات و خدمات شرکت‌های تابعه، تنوع‌پذیری منابع با رویکرد توسعه ابزارهای نوین تأمین مالی داخلی و خارجی و… را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

چشم انداز تاصیکو، تبدیل شدن به «شرکتی سرآمد و رقابتی در حوزه کسب‌وکارهای متعارف و پیشرو در حوزه کسب‌وکارهای نوین در زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی در تراز ملی و منطبق بر موازین توسعه پایدار» است.

پیشرو در صنایع معدنی، فلزی و غیر فلزی با دسترسی حداقل ۱۵ درصد بازار رده اول و دوم فولاد، رده اول و دوم مس، رده اول طلا، رده اول و دوم زغال سنگ، باریت و سرب و روی، اکسید منیزیم، کائولن، سولفات سدیم، سولفات پتاسیم و عناصر کمیاب با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تامین در طی ۵ سال آتی، از دیگر چشم‌اندازهای پیش روی این هلدینگ به شمار می‌رود.

شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین ماموریت خود را ارزش آفرینی برای کلیه ذی‌نفعان و ارتقای ارزش بلندمدت دارایی سهامداران از طریق اداره شرکت‌ها و رویکرد به سهامداری در حوزه‌های تخصصی صنایع معدنی، فلزی و غیرفلزی، از طریق ایجاد، مالک شدن و اداره شرکت‌های دارای پتانسیل قوی در خلق ارزش در حوزه پی‌جویی، شناسایی، اکتشاف، استخراج و فرآوری کانی‌های فلزی و غیر فلزی و صنایع وابسته با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تامین و ایجاد قابلیت فنی و اجرایی در زمینه‌های فعالیت در فولاد، طلا و مس، تنوع پذیری منابع مالی، اجرای پروژه‌های جدید، توانایی فعالیت و مشارکت داخلی و بین‌المللی در اجرای طرح‌های توسعه، هوشمندسازی کسب‌وکار، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری موثر و کارآمد با رویکرد ایجاد دانش، نوآوری، افزایش بهره‌وری، کارآیی و زمینه‌سازی شرایط توسعه پایدار را مد نظر قرار داده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا