کد خبر: 241002148963
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیکشاورزی

ارز واردات حبوبات دوباره ترجیحی شد

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارز اختصاصی به واردات حبوبات دوباره ترجیحی شد تا اختلالات موجود در بازار آن رفع شود.

به گزارش تسنیم، احمد خانی‌نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در اوایل سال جاری تعداد جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در کشور ۱۰۰ میلیون قطعه بود که اکنون به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش یافته که بر این اساس نیازمند تامین ارز بیشتر برای واردات نهاده‌ها هستیم.

وی افزود: در سال جاری نرخ ارز اختصاصی واردات برخی کالاها از تالار اول به تالار دوم رفت تا شرایط واردات و تخصیص ارز آنها تسهیل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تغییرات این نرخ ارز تاثیر زیادی بر سفره مردم نداشت تنها تغییر نرخ ارز حبوبات از ارز ترجیحی به تالار دوم باعث اختلالاتی در بازار شد اما اکنون دوباره به ارز ترجیحی برگشته است.

خانی نوذری با بیان اینکه برای شفاف‌سازی واردات کالاهای اساسی به سمت سیستمی‌سازی آن رفته‌ایم گفت: با حضور تشکل‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم در این ارتباط انجام شد و سهمیه واردات کالا به واردکنندگان بر اساس سابقه اعتباری گذشته آنها اختصاص یافت.

وی گفت: تمام بنای ما در سیستمی‌سازی ثبت سفارشات ایجاد شفاف‌‌سازی است و روند ثبت سفارش و واردات به صورت سیستمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سال آینده اختصاص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی ادامه می‌یابد

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سال آینده واردات کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی خواهند شد یا خیر افزود: در سال آینده نیز ارز ترجیحی خواهیم داشت که نرخ پیشنهادی دولت در این ارتباط در قانون بودجه ۳۱ هزار تومان است اما این نرخ باید مصوب شود تا به طور قطعی بتوان درباره آن صحبت کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم اختصاص ارز و ثبت سفارش واردات چای از کشورهایی غیر از سریلانکا گفت: با توجه به ارز حاصل از فروش نفتی که در سریلانکا وجود دارد اولویت واردات به این کشور اختصاص یافته است اما این به معنی آن نیست که واردات تنها منحصر به این کشور باشد.

خانی‌نوذری افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۵۰ درصد چای وارداتی از سریلانکا و ۵۰ درصد مابقی دیگر از طریق هند و کنیا انجام خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای شب عید نیز ثبت سفارش و واردات چای از هندوستان انجام می‌شود و در فاصله زمانی دهه فجر تا عید فطر واردات چای را از هندوستان شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط دلیل کاهش زمان ثبت سفارش واردات کالاهای کشاورزی تا ۴ ماه گفت: برای کنترل ثبت سفارش و واردات فاصله زمانی ۴ ماهه اعلام شده تا بتوانیم رابطه معناداری میان ثبت سفارش و واردات ایجاد و از ایجاد واردات سینوسی در بازار جلوگیرل کنیم.

خانی‌نوذری تصریح کرد: طولانی بودن مدت زمان ثبت سفارش باعث می‌شد که واردکنندگان در مواقعی با تاخیر کالای خود را به کشور وارد می‌کردند به طوریکه در بخش برنج بیشترین میزان واردات در زمان افزایش تولید و کمترین میزان واردات در زمان کاهش تولید داخلی انجام می‌شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا