کد خبر: 24070049994
اقتصاداقتصاد کلانانرژیصفحه یک

اروپا به دنبال جعبه ابرازی برای حمایت از مصرف‌کنندگان انرژی

ترجمه: محمود نواب مطلق

افزایش قیمت انرژی و به ویژه گاز مهمترین موضوع مورد بررسی اجلاس اتحادیه اروپا در روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر(۲۹ و ۳۰ مهر) در بروکسل مقر اتحادیه اروپا خواهد بود.

رهبران کشورهای عضو در تلاشند تا راه حل‎ های فوری و بلند مدت برای این موضوع بیابند. این اجلاس در روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر(۲۹ و ۳۰ مهر) سران ۲۷ کشور اروپایی را در بروکسل گرد هم می ‎آورد تا مهمترین موضوع این کشورها یعنی افزایش قیمت انرژی را در آن بررسی کنند و راه حل‎های مقابله با آن را بیابند.

مشکلاتی که در این خصوص بر سر راه خانوارها و بنگاه‎ های تجاری است در این اجلاس بررسی و برای مقابله با آنها برنامه‎ های کوتاه و بلند مدت طراحی می ‎شود.

علاوه براین، موضوعات مرتبط با همه ‎گیری کرونا، مهاجرت، اقتصاد دیجیتالی و روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز در این اجلاس مورد بحث و گفت‎ وگو قرار خواهد گرفت.

از موضوعات مهم، بررسی طرح « جعبه ابزار» در این گردهمایی است.

براساس این طرح کمیسیون اروپا مهمترین اقداماتی را که دولت‎ های اروپایی به منظور کاهش فشار بر مصرف‎ کنندگان برای مقابله فوری و بلند مدت با افزایش قیمت انرژی می ‎توانند انجام دهند؛ شناسایی می‎ کند.

براساس اطلاعاتی که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته در پیش‎نویس این طرح از کمیسیون اروپا و دولت‎های عضو اتحادیه اروپا خواسته شده تا از این «جعبه ابزار» به منظور کاهش فشار افزایش قیمت انرژی بر مصرف‎کنندگان آسیب‎ پذیر و بنگاه ‎های اقتصادی در برنامه ‎های فوری و بلند مدت استفاده کنند.

بیست کشور اروپایی در تدوین این طرح فعالیت کرده‎اند. در این طرح ایجاد محدودیت در افزایش قیمت، کاهش مالیات برانرژی و اختصاص یارانه به خانواده‎های بسیارفقیر و آسیب‎پذیر پیش‎بینی شده است. آلمان به نوبه خود مالیات بر انرژی را در صورتحساب  مصرف‎کنندگان به منظور حمایت ازتأمین منابع مالی از سرمایه‎گذاری در تولید انرژی‎های تجدیدپذیر کاهش داده است. کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرد اقدامات کشورهای اتحادیه اروپا برای مقابله بلند مدت با افزایش قیمت انرژی را نیز بررسی می‎کند. از جمله این اقدامات خرید مشترک گاز است.

 براساس پیش‎نویس مذاکرات سران کشورهای اتحادیه اروپا در این اجلاس؛ کمیسیون اروپا موظف شده اقداماتی را که در میان و بلند مدت برای کاهش نوسان بیش از حد قیمت انرژی ضرورویست بررسی کند.

این اقدامات باید منجر به ثبات بازار انرژی به منظور استفاده بهینه از آن در این کشورها شود.

سپس وزرای اتحادیه اروپا روز ۲۶ اکتبر(۴آبان) طی یک اجلای فوری قیمت‎های انرژی را بررسی می‎ کنند.

نمودارهای پیوست در اطلاعیه‎های کمیسیون اروپا به خوبی نشانگر افزایش قیمت انرژی است؛ براساس محاسبات مجریان این طرح در کمیسیون اروپا متوسط قیمت عمده فروشی برق از ابتدای سال ۲۰۲۰(دی ۱۳۹۹) تا پایان نیمسال اول سال ۲۰۲۱(خرداد۱۴۰۰) سه برابر شده است.

بدین ترتیب طی این دوره قیمت برق از ۴۰ یورو برای هر مگاوات ساعت به ۱۲۰ یورو افزایش یافته است.

در همین بازه زمانی قیمت گاز نیز که کمتر از ۱۸ یورو بود با افزایش تقریبا سه برابری به نزدیک ۶۰ یورو رسیده است. در برخی کشورها از جمله هلند قیمت انرژی به نحو چشمگیرتری افزایش یافته وحتی به سقف پنج برابر نیز رسیده است.

قیمت نقطه ای برق در هلند از ۴/۱۷ یورو برای هر مگاوات ساعت در ۲ ژانویه ۲۰۲۰( ۱۳ دی ۱۳۹۹)  به ۱۱۶ یورو در ۵ اکتبر ۲۰۲۱(۱۳ مهر۱۴۰۰) رسیده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا