کد خبر: 05030029368
فناوری اطلاعات و ارتباطات

استخراج رمزارزها تعطیل شد؟

رئیس جمهوری در حالی فعالیت استخراج رمزارزها را تا پایان شهریورماه ممنوع اعلام کرد که با وجود اظهار نظرهای مسوولان حوزه انرژی درخصوص سهم استخراج در خاموشی‌های کشور، مسوولان حوزه بلاک‌چین و رمرزارز معتقدند این میزان استخراج نمی‌تواند نقش زیادی در خاموشی‌ها داشته باشد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی امروز درباره استخراج رمزارزها گفت: درباره رمزارزها هم بحث شده است که ۳۰۰ مگاوات به صورت مجاز و ۲۰۰۰ مگاوات به صورت غیرمجاز صرف می‌کنند و هر کسی چند ماینر گذاشته و برای خودش بیت‌کوین و رمزارز استخراج می‌کند.

وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و اطلاعات از امروز موظف هستند که جلوی این اقدام را بگیرند و از امروز تا پایان شهریورماه فعالیت استخراج رمزارز حتی برای آنها که مجاز بوده باید تعطیل شود.

این در حالی است که مسوولان بخش خصوصی و فعالان حوزه رمزارز معتقدند مصرف برق استخراج رمزارز در ایران، درمقایسه با تولید برق کشور قابل توجه نبوده و اینکه بخواهیم عدم مدیریت صحیح در صنعت برق را به این صنعت ارتباط دهیم، منصفانه نیست.

محمدرضا شرفی -رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین ایران- پیش از این با انتقاد از مقایسه صنعت استخراج بیت‌کوین با مصرف خانگی، گفته بود: ذوب آهن اصفهان خیلی بیشتر از صنعت بیت‌کوین کشور برق مصرف می‌کند.

استخراج بیت‌کوین هم صنعت است و باید با سایر صنایع قیاس شود، نه با مصارف غیرمرتبط. وزارت نیرو می‌تواند کارشناسی کند که قطع برق به چه دلیل بوده و نتایج آن را اعلام کند. در آن صورت مشخص می‌شود که این قطعی‌ها به دلیل سوء مدیریت رخ داده و ارتباطی به سایر صنایع ندارد.

همچنین حمیدرضا صالحی -رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران- در پاسخ به اینکه چه سهمی از خاموشی‌ها را می‌توان به استخراج کنندگان رمزارز نسبت داد، گفته بود: در میان عوامل کوتاه‌مدت قطعا می‌توان سهمی را به استخراج رمزارزها اختصاص داد اما میزان این سهم بسیار محدود است.

بر اساس اعلام توانیر میزان بار مصرفی استخراج‌کنندگان رمزارز عددی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات است که بخشی از آن را مجازها و بخشی را غیرمجازها تشکیل می‌دهند. حتی اگر اینطور محاسبه کنیم که برخی ماینرها کشف نشده و مثلا مصرف آنها به ۱۰۰۰ مگاوات نیز می‌رسد، باز هم در مقایسه با کمبود ۹۰۰۰ مگاواتی در شبکه نمی‌توان سهم اصلی را به آنها داد.

وزارت نیرو اعلام کرده که فعالیت ماینرهای مجاز را متوقف کرده است اما با این وجود کمبودها جبران نمی‌شود و از این رو باید به آنها سهمی داد اما نباید در این سهم اغراق کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا