کد خبر: 280901113408
انرژیجهانروزنامه

استفاده از طراحی صنعتی به منظور ساخت خودروی برقی ورزشی

ترجمه: محمود نواب مطلق

به منظور کنار گذاشتن استفاده از موتورهای احتراق داخلی در ساخت خودروهای مسابقات ورزشی با سابقه یک و نیم قرن؛ فعالان این عرصه به طراحی صنعتی متوسل شده اند.

در این طراحی برخی از اجزای معمول خودروهای مسابقات ورزشی به ناچار حذف خواهند شد و این برای آنها به راحتی قابل پذیرش نیست. مهندسین مربوط برای اصلاح این امر تلاش کرده اند با شیوه های طراحی صنعتی اجزای خودروهای برقی مسابقات ورزشی را بازسازی کنند.

در این مسیر بیشترین تلاش از سوی آنها برای قابل پذیرش تر کردن مدل های جدید انجام می شود. نوع برقی خودروی «دوج» آمریکایی  از گروه خودروسازی «اِستِلانتیس»نمونه بارز این دوگانگیست. به عنوان مثال مدل«شارژر» نمونه سینمایی «دوج» به عنوان خودروی افرادی با نقش شیطانی باید به یک خودرو برقی تبدیل شود.

با این تبدیل بخشی از ابهت این خودرو از دست می رود. صدای غرش موتور وی شکل شش سیلندر آن دیگر وجود نخواهد داشت. از اینرو طراحان مدل«دوج دِیتونا اِس آر تی» در سال ۲۰۲۴(۱۴۰۳) به شیوه های دیگری برای صدای غرش این خودرو برقی متوسل شده اند.

آنها بدین منظور از یک بلند گو استفاده کرده اند که این غرش را پخش می کند. اما این صدا بسیار خفیف است و به هیچ عنوان حالت طبیعی ندارد اما بهرحال یک صدای غرش است و مباحث زیبایی شناسی بسیاری را برانگیخته است.

خودرو برقی ورزشی لکسوس لوکس از گروه خودروسازی تویوتا نیز جایگزین خودرو فوق العاده انحصاری مدل«اِل اِف آ» خواهد شد اما در مقایسه با آن پیشرفتی قابل ملاحظه ندارد.

طراح ژاپنی در آن به سبک خودروهای قدیمی استفاده از دنده و پدال کلاج را پیش بینی کرده است. بدین ترتیب تلاش کرده سبک خودروی بنزینی را همچنان حفظ کند. خودرویی که از سال ۲۰۳۰(۱۴۰۹)خرید و فروش آن در اروپا متوقف خواهد شد.

مهندسین برای این خودرو برقی اغلب ویژگیهای یک خودرو بنزینی دنده ای از قبیل تغییر حالتهای حرکت خودرو هنگام تعویض دنده و حالت  خاص آغاز به حرکت یک خودروی معمولی بنزینی  را طراحی کرده اند. تلاش کرده اند خاطرات خودروهای قدیمی را با اینکار زنده نگهدارند.

ترکیب ظاهری آن با ماهیتش در تناقض است. مهمترین ویژگی موتور برقی ایجاد یک شتاب ثابت خطی برای خودرو است. بدین ترتیب دیگر نیازی به دنده  و تعویض آن وجود ندارد.

این ویژگی در خودرو بنزینی وجود ندارد. نتیجه آن می شود که با استفاده از دنده اتفاقا سرعت حرکت خودرو برقی بجای افزایش کاهش نیز می یابد. در حالیکه اگر از این دنده استفاده نشود شتاب اصلی خودرو برقی نمایان می شود.

ابتکار مهم دیگر در این خودروهای برقی آنست که برای دادن حس واقعی سرعت گرفتن صفحه ای کاملا نمادین در مقابل چشمان راننده قرار داده اند که افزایش سرعت را جلوی چشمانش به نمایش می گذارد.

مدل«اِل اِف آ» لکسوس همانند خودروهای «پورشه و فِراری» ورزشی گیربکس اتوماتیک دارند  و در آنها از گیربکس دنده ای استفاده نشده است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا