کد خبر: 15110068109
اقتصاداقتصاد کلانانرژیجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

اطلاق صنایع سبز به صنایع گاز و هسته ای از منظر کمیسیون اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

پس از ماه ‎ها گفت‎ وگو و مذاکرات نهایتا کمیسیون اروپا روزچهارشنبه ۲ فوریه (۱۳ بهمن) رده‎بندی خود را برای فعالیت‎ های «سبز» اعلام کرد.

در این رده‎بندی صنایع گاز و هسته‎ای نیز تحت شرایطی از جمله صنایع سبز  گنجانده شده‎اند و همین امر منجر به بروز نارضایتی در سازمان‎های مردم نهاد زیست محیطی مختلفی شده است. چراکه همچنان این سئوال مطرح است که چرا باید صنایع گاز و هسته‎ای در رده صنایع پاک قرار گیرند و به آلوده کردن محیط زیست ادامه دهند.

پس از چند بار تعویق سرانجام مقام اجرایی کمیسیون اروپا چهارشنبه ۲ فوریه(۱۳ بهمن) حکم تفویضی خود را که در کمیسیون اروپا به منزله فرمان تلقی می‎شود در خصوص رده‎بندی صنایع پاک اعلام کرد. بر اساس این حکم صنایع هسته‎ای و گاز نیز تحت شراطی می‎توانند در این رده‎بندی قرارگیرند و نقش خود را در مبارزه با گرمایش اقلیمی ایفا کنند.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۵۰(۱۴۲۸) به مرحله کربن‎زدایی کامل برسد. از این رو قانون رده‎بندی صنایع پاک به منظور حمایت از صندوق‎های مالی بخش خصوصی در تأمین منابع مالی صنایع پاکی که در نهایت منجر به تولید کمتر گازهای گلخانه‎ای شوند، طراحی شده است.

برای عمل به این تعهد اتحادیه اروپا به سرمایه‎گذاری سالانه ۳۵۰ میلیارد یورو نیاز دارد که براساس گفته‎های مقامات آن «سهم بخش دولتی در این سرمایه ‎گذاری‎ ها چندان نخواهد بود.»

حتی در خود اعضای کمیسیون اروپا که مرکب از رئیس آن « اورسولا فوندِر لِیِن» و ۲۶ کمیسر دیگر است بر سر این موضوع توافق وجود ندارد.

به نحوی که معمولا در مورد تصمیمات اتفاق نظر وجود دارد اما در این مورد سه تن از مقامات کشورهای اتریش، اسپانیا و پرتغال در مسئولیت‎ های گوناگون مالی و امنیتی گوناگون کمیسیون اروپا رأی مخالف داشتند. دو تن از مقامات لوکزامبورگ و لیتوانی نیز در این رأی‎گیری غایب بودند.

اما رؤسای دفاتر آنها قبلا ناخرسندی آنها را از این رده‎بندی اعلام کرده بودند.

نمایندگان ایتالیا و دانمارک در کمیسیون اروپا نیز به این رده‎بندی تمایل چندانی از خود نشان ندادند. در مقابل، استدلال طرفداران قرار دادن صنایع گاز و هسته‎ ای در رده صنایع پاک همچنان بر این استوار است که فرصت زمانی کمتر از ۳۰ سال برای انجام تعهدات کربن‎زدایی فرصت کوتاهی است.

البته خود کمیسیون اروپا اذعان دارد که صنعت گاز که انتشاردهنده گاز کربنیک است و صنعت هسته‎ای که تولیدکننده زباله‎ های هسته ‎ای است هیچکدام نمی‎ توانند در رده صنایع پاک و در مسیر توسعه پایدار قرار گیرند.

اما در اروپایی که همچنان ۱۵ درصد از برق آن در نیروگاه ‎های بر پایه سوخت فسیلی تولید می‎ شود و همچنین نمی‎توان بر انرژی‎ های تجدیدپذیر به عنوان انرژی‎ های مستمر و بادوام حسابی باز کرد؛ این دو صنعت کمک می‎کنند تا استفاده از سوخت فسیلی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کاهش یابد.

از سوی دیگر مقامات طرفدار رده‎بندی صنایع گاز و هسته ‎ای به عنوان صنایع سبز همچنان بر شرایط این اطلاق که در قانون پیش‎بینی شده است، تأکید دارند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا