کد خبر: 050602136502
اخبار شرکت هااقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

افزایش تردد خودروهای سایپا در بازارهای خارجی

زینب غضنفری

آمارها بیانگر آن است که شرکت سایپا عملکرد بسیار موفقی در امر صادرات محصولات خود به آن سوی مرزها داشته و سال ۱۴۰۲ از این حیث بسیار متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این خودروساز در ۴ ماهه منتهی به تیر ماه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۸۵ دستگاه خودرو به صورت CBU (خودروی کامل) و SKD (نیمه مونتاژی) به بازارهای خارجی صادر کرده که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید؛ چرا که در همین مدت از سال ۱۴۰۱ تعداد صادرات فقط ۹۳ دستگاه بود.

ونزوئلا

اواخر سال گذشته بود که یک محموله ۱۰۰۰ دستگاهی از محصولات گروه سایپا به کشور ونزوئلا صادر و با استقبال خوب مردم این کشور مواجه شد. از همین رو، دومین محموله صادراتی این خودروساز در خرداد ماه سال جاری به میزان ۱۰۰۰ دستگاه خودرو شامل ۷۰۰ دستگاه کوییک ST معمولی و ۳۰۰ دستگاه ساینا S و همچنین ۶ کانتینر قطعات یدکی به کشور ونزوئلا صادر شد.

ارسال دومین محموله صادراتی به فاصله اندک از سفارش قبلی نشان از آن دارد که گروه خودروسازی سایپا عزم خود را برای گسترش بازارهای صادراتی و افزایش سهم بازار جزم کرده و سفارش‌های دریافتی را به سرعت پاسخ می‌دهد. لازم به ذکر است که فاصله زمانی سفارش ونزوئلا تا حرکت کشتی به سمت کشور یاد شده فقط ۲۰ روز بوده که در نوع خود جالب توجه است.

نکته دیگر در خصوص صادرات به این کشور در قاره آمریکای جنوبی این است که تا پیش از این صادرات به اقساط صورت می‌گرفته و وصول مطالبات به سختی صورت می‌گرفت اما؛ پیش از ارسال محموله دوم، وجه آن دریافت شده است.

در ادامه نیز ۲۰۰،۰۰۰ هزار دستگاه دیگر از محصولات گروه خودروسازی سایپا به این کشور صادر خواهد شد.

گفتنی است که مقرر شده طی ۵ سال تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری به کشور ونزوئلا انجام گیرد و در کنار آن، احیای کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت گروه سایپا و همچنین ایجاد خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا، در دستور کار قرار گیرد.

کارخانه خودروسازی ونیراتو با مشارکت شرکت‌های گروه سایپا و مؤسسه ونزوئلائی کورپیونسا در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد و فعالیت آن تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشت و بعد از آن تا سال ۱۴۰۰ کارخانه یاد شده غیرفعال بود اما؛ با رایزنی‌هایی که در دولت سیزدهم در راستای احیای روابط با کشورهای آمریکای ‌لاتین انجام گرفت، از سال ۱۴۰۱ همکاری‌های مشترک مجدد آغاز شد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.

فعال‌سازی کارخانه خودروسازی ونیراتو و صادرات خودروهای کامل به ونزوئلا و سایر کشورهای امریکای لاتین ارزآوری مناسبی برای کشور خواهد داشت.

براساس مذاکرات صورت‌ گرفته با دولت ونزوئلا، قرارداد فعال‌سازی کارخانه ونزوئلا امضا شد و به این ترتیب، با مدیریت گروه خودروسازی سایپا، در یکی از کارخانه‌های غیرفعال این کشور که پیش از این تولیدکننده خودروهای تجاری، کار، ون و سواری بود، بار دیگر این نوع خودروها تولید شوند و تامین مالی این پروژه استراتژیک از محل اعتبارات دولت آن کشور باشد. بنابراین،‌ این شرکت بعد از گذشت ۹ سال در بخش تولید سواری راه‌اندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری می‌کند.

در سیاست‌های جدید همکاری‌های مشترک، خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا ایجاد خواهد شد و در راستای آن می‌توان صادرات به سایر کشورهای آمریکای ‌لاتین را دنبال کرد. صادرات خودروهای کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه‌هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط سایپا راه‌اندازی شده و در اختیار این گروه خودروسازی قرار گیرد.

پیش از این، گروه خودروسازی سایپا ۸ نمایندگی خدمات پس از فروش در کشور ونزوئلا داشت که فعالیت آن متوقف شده بود اما؛ اکنون شبکه خدمات پس از فروش در شهرهای اصلی فعال شده است و توسعه این شبکه نیز در دستور کار قرار دارد.

علاوه بر این موارد، بر اساس مذاکرات انجام ‌شده، قرار است با استفاده از توان مهندسی که در صنعت قطعه‌سازی کشور وجود دارد، گروه سایپا در توسعه صنعت قطعه‌سازی ونزوئلا مشارکت کند و همچنین، بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی‌را از آن محل تامین کند و این قطعه پس از تولید در ونزوئلا، به ایران ارسال شود.

کنیا

براساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور ایران و کنیا، قرار است شرکت زامیاد خودروی وانت نیسان خود را با توجه به قیمت به صرفه و اقتصادی که دارد، با برند Kifaru در کشور کنیا مونتاژ کند. شرکت زامیاد برنامه دارد تا در سال اول ۱۰۰۰ دستگاه از وانت خود را به صورت CBU و در ادامه ۶۰۰ دستگاه از آن را به صورت SKD به این کشور آفریقایی صادر کند.

کشور عراق همواره یکی از مقاصد صادراتی خودروسازان ایرانی به خصوص شرکت سایپا بوده و یکی از برنامه‌های این خودروساز برای توسعه حجم صادرات خود در سال جاری به این کشور، ارسال خودرو شاهین اتوماتیک است. البته صادرات این محصول به دو کشور روسیه و بلاروس نیز در دستور کار قرار دارد.

روسیه

بازار صادراتی دوم گروه خودروسازی سایپا، کشور روسیه است که در اسفند ماه سال گذشته قرارداد همکاری با شرکت BM روسیه به ‌منظور صادرات ۴۵۰۰۰ دستگاه خودرو به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار به این کشور، منعقد شد. این قرارداد همکاری شامل سه محصول سواری شاهین، کوییک و ساینا و دو خودرو تجاری سبک شامل نیسان با کاربری‌های مختلف یخچال‌دار و آتش‌نشانی با سطح کیفیت مطلوب و وانت ۱۵۱ است. در مرحله اول از این قرارداد، گروه سایپا ۲۰۰۰۰ دستگاه از خودروهای مورد اشاره را در بازار روسیه عرضه خواهد کرد.

طی تابستان سال جاری دو مرکز فروش و خدمات پس از فروش شرکای تجاری سایپا در مسکو و یک مرکز در بلاروس افتتاح شد. این نمایندگی‌ها پیش از این خدمات پس از فروش شرکت‌های هوندا و هیوندایی را انجام می‌دادند اما؛ پس از تحریم‌ها و خروج آنها از روسیه برای محصولات سایپا خدمات‌رسانی خواهند کرد.

بلاروس

این خودروساز تصمیم دارد پس از صادرات خودرو کامل (CBU)، حرکت به سمت مونتاژ خودرو در کشور بلاروس را پیگیری کند که در این زمینه مقدمات کار در حال فراهم شدن است و تفاهم‌نامه‌ای نیز به امضا رسیده تا قطعات به صورت SKD ارسال گردد و در این کشور مونتاژ شود.

در این صورت و انجام مونتاژ کاری، هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای همه کشورهایی که بلاروس با آنها اتحادیه گمرکی دارد کاهش خواهد یافت. بر این اساس، خودروی ساینا که در بلاروس با پنج درصد سود نمایندگی‌ها و هفت درصد خدمات پس از فروش، خودرویی ۱۳ هزار و ۱۰۰ دلاری است، با کاهش سه هزار دلاری به خودروی ۱۰ هزار دلاری تبدیل می‌شود و از نظر قیمتی بی‌رقیب خواهد شد.

سوریه

این مورد را نیز باید اضافه کرد که بر اساس توافقات اخیر، شرکت سایپا مجددا فعالیت خود را در کشور سوریه از سر خواهد گرفت.

در خاتمه باید اذعان کرد که گروه خودروسازی سایپا اقدامات جدی و مؤثری در گسترش بازارهای صارداتی و مهیا کردن محصولات تولیدی خود جهت حضور در خیابان‌های سایر کشور و همچنین افزایش رقابت‌پذیری انجام داده که نتایج این اقدامات در آمار و ارقام کاملا مشهود است و قطعا خبرهای بیشتری از این خودروساز خواهیم شنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا