کد خبر: 02050192881
انرژیجهان

افزایش صادرات نفت خاورمیانه به اتحادیه اروپا

ترجمه: سلیم حیدری

این تغییر درست در زمانی اتفاق افتاده‌ که روسیه محموله‌های نفتی اش را به چین و هند هدایت می‌کند.

بلومبرگ روز جمعه با استناد به داده‌های ردیابی کشتی گزارش داد، محموله‌های نفت خام از کشورهای خاورمیانه به اتحادیه اروپا از ژانویه (دی) تاکنون ۹۰ درصد افزایش یافته است. دلیل این ماجرا این است که اتحادیه اروپا نفت روسیه را به دلیل تحریم‌ها کنار می‌گذارد.

بر اساس این گزارش، تحویل نفت در مقایسه با سال گذشته تاکنون نزدیک به دو برابر شده‌است.

بلومبرگ تخمین می زند که در سه هفته اول جولای (تیر)، بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز از طریق خط لوله سومد (خط لوله ای که از کشور مصر می گذرد) و از خاورمیانه که عمدتاً از عربستان سعودی بوده است به اتحادیه اروپا پمپاژ شده است. ۱.۲ میلیون بشکه نفت دیگر که عمدتاً از عراق بوده است از طریق کانال سوئز آمده‌است.

این خبرگزاری تخمین می‌زند که این رقم ۹۰ درصد بیشتر از چیزی است که اتحادیه اروپا در ژانویه (دی) (آخرین ماه قبل از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، که به سرعت با تحریم‌های مسکو از جمله تامین انرژی از طریق روسیه همراه شد) از منطقه دریافت کرد. در اوایل ژوئن (خرداد)، اتحادیه اروپا دور دیگری از تحریم‌ها، از جمله تحریم جزئی نفت روسیه – ممنوعیت تحویل از طریق دریا را معرفی کرد.

در پاسخ، مسکو تخفیف‌هایی برای عرضه نفتش ارائه کرد که به سرعت توسط هند و چین ربوده شد. هر دو کشور خرید خود را در چند ماه گذشته افزایش داده اند.

در حالی که اتحادیه اروپا ممکن است جایگزینی برای نفت روسیه در خاورمیانه پیدا کرده باشد، تحلیلگران بلومبرگ درباره عواقبی که ممکن است پس از اجرایی شدن تحریم های نفتی تا پایان سال جاری با آن مواجه شود، هشدار می دهند.

بلومبرگ می نویسد، بخشی از این اقدام ممنوعیت بیمه محموله های نفت روسیه برای خریداران در سراسر جهان است که می تواند به مشکلی برای کل محموله های نفت تبدیل شود و رقابت برای عرضه از خاورمیانه را تقویت کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا