کد خبر: 08080051992
جهانروزنامهسیاست

افزایش فشار بر کشورهای ثروتمند برای اقدام عملی در برابر تهدید تغییرات اقلیمی

ترجمه: حیدر سلیمی

پیش‌نویس بیانیه‌ای که قبل از اجلاس جهانی COP26 تدوین شده است، نشان می‌دهد که رهبران ۲۰ کشور ثروتمند تهدید تغییرات اقلیمی را تایید کردند و متعهد می‌شوند گام‌هایی فوری برای محدود کردن این هشدار جهانی بر ‌دارند.

در حالی که مردم سراسر جهان برای نشان دادن ناامیدی خود از سیاستمداران آماده می شدند، پاپ فرانسیس از نشستی در گلاسکو، پایتخت اسکاتلند، صدای خود را بلند کرد و خواستار اقدامی علمی شد. نه اینکه صرفاً سخن بگویند و اقدامی عملی انجام ندهند.

رهبران جزایر اقیانوس آرام نیز گفتند که خواستار اقدام فوری هستند. هنری پونا، نخست‌وزیر سابق جزایر کوک و وزیر کنونی انجمن جزایر اقیانوس آرام گفت: «ما وقت برای کارهای تجملاتی نداریم و باید فوراً به دیگران بپیوندیم و جاه‌طلبی لازم را در COP26 ارائه دهیم تا از آینده همه بشریت و سیاره خود محافظت کنیم.»

گروه ۲۰ که رهبران آن در روزهای شنبه و یکشنبه در رم گرد هم می‌آیند، متعهد خواهند شد که اقداماتی فوری برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ درجه فارنهایت) انجام دهند.

توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، امضاکنندگان را متعهد کرد که گرمایش جهانی را به  «زیر» ۲ درجه سانتیگراد برسانند. این محدودیت بیشتر از سطح قبل از صنعتی شدن بود و ترجیحاً قرار بود در ۱.۵ درجه نگه داشته شود. اما سطح کربن در جو از آن زمان نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

در پیش‌نویس اجلاس گروه ۲۰ که رویترز مشاهده کرده، آمده است: «ما متعهد می‌شویم که با چالش وجودی تغییرات اقلیمی مقابله کنیم. ما می‌دانیم که تأثیرات تغییرات اقلیمی در ۱.۵ درجه بسیار کمتر از ۲ درجه است و باید اقداماتی فوری برای حفظ و رسیدن به ۱.۵ درجه سانتیگراد انجام شود.»

کشورهای ثروتمند حقوق کشورهای فقیر را نادیده نگیرند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت که جهان با شتاب به سوی فاجعه اقلیمی در حرکت است و رهبران گروه ۲۰ باید برای کمک به کشورهای فقیرتر تلاش بیشتری انجام دهند.

گوترش افزود: «متاسفانه پیام من به کشورهای در حال توسعه اساساً این است: در مورد تمام اهداف اقلیمی، ما مایل‌ها در پیش داریم و باید سرعت را افزایش دهیم.»

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست، اقدامات سیاستمداران را مورد سرزنش قرار داده است. او از کسانی است که به خیابان‌های شهر لندن، قلب مالی پایتخت بریتانیا آمدند و از بزرگترین شرکت‌های مالی جهان خواستند تا از حمایت خود از سوخت های فسیلی دست بکشند.

بازگشت ایالات متحده به مبارزه

تظاهرکنندگان در ایالات متحده نیز در مقابل چندین ساختمان بانک فدرال رزرو و سایر بانک‌ها تظاهرات کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از شکست پنج‌شنبه گذشته به نشست گروه ۲۰ ملحق خواهد شد. مجلس نمایندگان رای‌گیری درباره یک لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری را که بزرگترین سرمایه‌گذاری برای اقدام اقلیمی در تاریخ ایالات متحده بود، کنار گذاشته است.

بایدن امیدوار بود قبل از اجلاس گلاسکو COP26 با کنگره به توافق برسد؛ زیرا می خواست به این اجلاس پیامی را ارائه دهد که ایالات متحده مبارزه با گرمایش جهانی را از سر گرفته است.

پاپ ۸۴ ساله به دلیل به سر بردن در دوره نقاهت عمل جراحی اوایل سال جاری میلادی در اجلاس جهانی COP26 شرکت نخواهد کرد. ؛اما  او روز جمعه درخواست‌هایش را بیان کرد

او گفت که رهبران سیاسی جهان باید به نسل‌های آینده «امید واقعی» بدهند که گام‌های اساسی لازم را برمی‌دارند.

پاپ فرانسیس افزود: «این بحران‌ها ما را با نیاز به تصمیم‌گیری مواجه می‌کند، تصمیم‌های جدی که همیشه آسان نیستند.»

او اضافه کرد: «لحظه‌های سختی مانند این‌ها فرصت‌هایی را نیز به همراه دارد، فرصت‌هایی که نباید آنها را هدر دهیم.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که میزبان اجلاس COP26 است، این هفته گفت که نتیجه متعادلی به دست خواهد آمد.

بریتانیا به عنوان اولین کشور G20 که مجموعه‌ای از استانداردهای داوطلبانه جهانی درباره  تغییرات اقلیمی را برای شرکت‌های بزرگ اجباری می کند، روز جمعه تلاش کرد تا تجارت را با تعهدات اقلیمی هماهنگ کند.

اما رهبران بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز اروپا گفتند که تنها دولت‌ها می‌توانند به طور موثر تقاضای سوخت‌های فسیلی را محدود کنند.

زنده ماندن

در بیانیه کشورهای گروه ۲۰ که مسئول حدود ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند، آمده است که اعضا به «دستیابی به انتشار جهانی صفر خالص گازهای گلخانه‌ای و خنثی‌سازی کربن تا سال ۲۰۵۰» اذعان دارند.

اما کشورهایی که در خط مقدم مواجهه با تغییرات اقلیمی قرار دارند و با افزایش سطح آب دریاها دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌خواهند گام‌هایی فوری برداشته شود.

آنوته تانگ، رئیس‌جمهوری سابق کیریباتی، گفت: «ما اکنون به اقدامی ملموس نیاز داریم. ما نمی‌توانیم تا سال ۲۰۵۰ صبر کنیم، مسئله بقای ماست.»

تانگ پیش‌بینی کرده است که کشورش با ۳۳ جزیره کم‌ارتفاع، طی ۳۰ تا ۶۰ سال آینده غیرقابل سکونت خواهد شد.

کارشناسان اقلیمی سازمان ملل می‌گویند ضرب‌الاجل۲۰۵۰ برای رسیدن به محدودیت ۱.۵ درجه بسیار مهم است؛ اما برخی از بزرگترین آلاینده‌های جهان می‌گویند که نمی‌توانند به این هدف برسند. همچنین چین که بزرگترین تولیدکننده کربن است و هدفگذاری‌اش برای کربن زدایی تا سال ۲۰۶۰ است.

نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که از شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین خواسته است تا برای کاهش اتکای کشورش به زغال سنگ و رسیدن به اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات بیشتری انجام دهد.

جانسون گفت: «من کمی روی (اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای) تاکید کردم که سال ۲۰۲۵ بهتر از سال ۲۰۳۰ باشد؛ اما نمی‌گویم که او به این سیاست متعهد خواهد بود.»

انتظار نمی رود شی جین پینگ به طور حضوری در این کنفرانس شرکت کند.

در پیش نویس بیانیه G20، تاریخ ۲۰۵۰ برای رسیدن به انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای در داخل پرانتز آورده شده است که نشان می‌دهد این تاریخ هنوز در حال مذاکره است.

گزارش سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد: تعهدات کنونی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سیاره زمین را در مسیر افزایش متوسط دمای ۲.۷ درجه سانتیگراد در قرن حاضر قرار می دهد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا