کد خبر: 30050197349
اخبار شرکت ها

افزایش قیمت سازه‌های فلزی با صادرات بی‌رویه و افزایش قیمت گاز آرگون

رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان و تولیدکنندگان گازهای طبی و صنعتی گفت: صادرات بی‌رویه “گاز آرگون” و در پی آن، افزایش ۳ برابری قیمت آرگون از ابتدای سال، بهای تمام شده سازه‌های فلزی را به شدت افزایش داد.

رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و تولیدکنندگان گازهای طبی و صنعتی گفت: در صنعت جوشکاری از گاز آرگون و گاز کربنیک استفاده می‌شود. به عبارت کامل‌تر، بیشترین مصرف گاز آرگون در صنعت جوشکاری است و گاز کربنیک در صنایع جوشکاری، نوشابه‌سازی و آتش‌خاموش‌کننده‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر با توجه به روند افزایشی و بی‌سابقه قیمت آرگون مایع و عدم تعادل در عرضه و تقاضای این گاز، تقاضا برای گاز کربنیک نیز افزایش یافته است. این امر منجر به افزایش قیمت گاز کربینک شده است و به این ترتیب هر دو گاز آرگون و کربنیک افزایش قیمت داشته‌اند.

پیکان کلانتری در خصوص علت افزایش قیمت آرگون به صادرات بی‌رویه اشاره کرد و گفت: پیش‌تر به دلیل نبود امکانات تفکیک میعانات گازی (اکسیژن، نیتروژن و آرگون) صادرات ممنوع اعلام شده بود و با عادی شدن مصرف اکسیژن مراکز درمانی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ مجوز آزاد سازی صادرات صادر شد.

رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و تولیدکنندگان گازهای طبی و صنعتی درخصوص درخواست منع صادرات آرگون مایع عنوان کرد: ترکیه بیشترین نیاز آرگون خود را از اوکراین تامین می‌کرد، که با آغاز جنگ روسیه و اوکراین امروزه نیاز خود را از کشور ایران تامین می کند که این امر یکی از علل افزایش قیمت آرگون است. لذا با افزایش صادرات آرگون، در بازار داخلی دچار کمبود هستیم.

کلانتری اظهار کرد: در این راستا مکاتباتی با وزارت صمت، وزارت کشور، سازمان حمایت و … داشته‌ایم. شرکت‌های فولاد از جمله بزرگترین تولیدکنندگان گاز آرگون در کشور هستند و مازاد نیازشان را به بازار عرضه می‌کنند اما چند شرکت از طریق مزایده تمامی این گازهای مازاد را از شرکت‌های فولادی خریداری کرده و با توجه به اندک بودن این شرکت‌ها بهای هر کیلو گاز آرگون مدام در تغییر است.

رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و تولیدکنندگان گازهای طبی و صنعتی بیان کرد: با سندیکای شرکت‌های ساختمانی جلسه حضوری داشته‌ایم و همچنین به تازگی شکوائیه‌ای به اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و تولیدکنندگان گازهای طبی و صنعتی ارسال کرده‌اند مبنی بر این که هر چند روز یک بار قیمت گاز آرگون و کربنیک تغییر پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که این گازها یکی از فاکتور‌های مهم در قیمت تمام شده سازه‌های فلزی هستند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های ساختمانی به ویژه در پروژه‌های دولتی که قراردادهای چند ساله داشته‌اند با افزایش پیش بینی نشده قیمت ها، متضرر شده اند. در پروژه‌های شخصی نیز خریداران نهایی متضرر شده‌اند.

کلانتری گفت: یکی دیگر از علل های افزایش قیمت عدم توقف فروش آرگون مایع در بورس کالا است که در صورت عدم پیگیری ارگان‌های ذی‌ربط این افزایش بهاء روند صعودی خود را ادامه خواهد داد، لذا انتظار داریم وزیر محترم صنعت، معدن، تجارت با ضرب‌العجل در فروش مازاد میعانات گازی شرکت‌های فولاد تجدید نظر کرده و در این خصوص تهمیدات جدیدی بیاندیشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا