کد خبر: 11050040211
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

افزایش قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا

بر اساس اخبار منتشر در نشریه انگلیسی فایناشنال تایمز قیمت واکسن‌های فایزر ومدرنا در اروپا افزایش می‌یابد. واکسن فایزر از ۱۵.۵ یورو به ۱۹.۵ و واکسن مدرنا از ۱۹ به ۲۱.۵ یورو افزایش قیمت خواهند داشت. بر اساس استناد این نشریه  به  قراردادی که در اول اوت (۱۰ مرداد) میان شرکت‌های داروسازی فایزر و مدرنا  از یک طرف و اتحادیه اروپا  از طرف دیگرمنعقد شده است؛ این شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند در چارچوب این قرار داد قیمت واکسن‌های خود را افزایش دهند.

به این ترتیب واکسن فایزر از ۱۵.۵ یورو به ۱۹.۵ و واکسن مدرنا از ۱۹ به ۲۱.۵ یورو افزایش قیمت خواهد داشت. بالا بردن قیمت این واکسن‌ها در حالی اعلام می شود که موج نگرانی از گونه دلتای ویروس کرونا در جهان رو به گسترش است و واکسن‌های فایزر/بیواِن.تک و مدرنا از واکسن‌های همچنان مؤثر بر گونه جهش‌یافته دلتا هستند. کمیسیون اروپا با بیان اینکه متون قرادادها محرمانه است از پاسخ به سئوالات خبرگزاری فرانسه در این خصوص امتناع کرد. شرکت‌های فایزر و مدرنا نیز هیچ واکنشی به پرسش‌های این خبرگزاری نشان ندادند. این درحالیست که کمیسیون اروپا همچنان از اعلام افزایش قیمت واکسن‌های سفارشی  خودداری می کند.

در دسامبر گذشته (آذر۱۳۹۹) یک وزیر بلژیکی در توئیت خود که بلافاصله پاک شد جدولی از فهرست قیمت‌های واکسن‌های سفارش بلژیک به شرکت‌های دارو سازی مختلف را با قیمتهای مصوب اتحادیه اروپا منتشرکرده بود:  از واکسن گروه دارویی سوئدی انگلیسی استرازنکا ۱.۷۸ یورو تا واکن‌سهای گروه دارویی مدرنا ۱۴.۷۰ یور(۱۸ دلار). گردش مالی گروه دارویی فایزر در سه ماهه نخست سال تقریبا دو برابر شد. ماه مه (اردیبهشت۱۴۰۰) اتحادیه اروپا طی قرار دادی با شرکت داروئی بیو اِن تک/ فایزر تولید ۱.۸ میلیارد دوز واکسن را تا سال ۲۰۲۳ سفارش داد که البته قیمت آن فاش نشد.

اورسولا فون درله‌ین، رئیس کمیسیون اروپا، در ابتدای جولای ( تیر) اعلام کرد اتحادیه اروپا به اهداف خود در تأمین واکسن مورد نیازش به اندازه کافی برای واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت بزرگسال خود یعنی ۳۳۶ میلیون نفر دست یافته است. برنامه خرید مشترک اتحادیه اروپا شامل: ۳۳۰ میلیون دوز واکسن بیو اِن تک/ فایزر، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن استرازنکا، ۵۰ میلیون دوز واکسن مدرنا و ۲۰ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون می‌شود. اواخر ماه جولای (دهه اول مرداد) گروه دارویی فایزر پیش‌بینی می‌کرد  از محل فروش واکسن ضد کووید ۱۹فروشی معادل ۳۳.۵ میلیارد دلار(۲۸.۲۳ میلیارد یورو) ظرف سال جاری درآمد داشته باشد. این رقم از رقمی که دوماه قبل از آن پیش‌بینی می کرد یعنی رقم ۲۶ میلیارد دلار(۲۱.۹۱ میلیاردیورو) بیشتر است. در ماه مه (اردیبهشت)شرکت دارویی مدرنا  برای فروش سالانه خود مبلغی معادل  ۱۹.۵ میلیارد دلار ( ۱۶.۴۳ میلیارد یورو) پیش‌بینی می‌کرد.

منبع‌: راشا تودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا