کد خبر: 210601100967
روزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

تمایل اروپا به حاکمیت خودساخته دیجیتال

ترجمه: محمود نواب مطلق

پرداختن به امر دیجیتال و کنترل داده‌ها از برنامه‌های مسلم اروپاست. درسال های ۲۰۱۰(۱۳۸۹) آمریکائی ها و چینی‌ها در دنیای دیجیتال دست برتر داشتند. هم اکنون اروپا نیز در تلاش است دراین زمینه عقب ماندگی ها را جبران کند.

«فیلیپ لاتومب» یک از نمایندگان مجلس ملی فرانسه که مأمور تحقیق و بررسی در خصوص ایجاد و ترویج حاکمیت دیجیتال ملی و اروپایی است دراین خصوص می‌گوید: «فرض کنید شما یک شیئ گرانبها در یک گاوصندوق دریک کشور دیگر دارید.

هر زمان این کشور تصمیم بگیرد به شما اجازه ندهد شما به این شئی گرانبها دسترسی داشته باشید گرچه شما مالک آن هستید، امکان به آن دسترسی به دارایی با ارزش خود نخواهید داشت.

مطالب پیشنهادی

مالکیت بر داده‌های دیجیتالی بر روی بستر اینترنتی سایر کشورها نیز از جنس است.» توانایی مدیریت داده‌ها در دنیای امروز تحت حاکمیت هرکشورنکته بسیار مهمی است.

زیرا اقتصاد از این پس برهمین پایه‌های دیجیتالی بنا می‌شود. کلیه فعالیتهای اقتصادی اعم از شروع و ادامه آنها، بازسازیهای صنعتی و مبارزه با گرمایش اقلیمی تنها در صورتی موفقیت آمیز خواهند بود که توانایی بر مدیریت داده‌های دیجیتالی موجود باشد.

این نماینده مجلس ملی فرانسه براین اساس معتقد است: «ما باید بتوانیم داده‌های خود را مدیریت کنیم. قادر باشیم آنها را پردازش و ذخیره کنیم. بدون این توانمندی، اقتصاد ما همواره در خطر است.»

عوامل زیادی باعث شدند تا اروپا بیش از پیش به وابستگی‌های اقتصادی و صنعتی خود آگاه شود: بحران کرونا، افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی میان آمریکا، چین، روسیه و اروپا از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به چالش کشیده شدن چند جانبه گرایی و درنهایت جنگ روسیه و اوکراین همگی براین امر مؤثر بودند.

اروپا به خود آمده و این سئوال را از خود می‌کند: اگر بنا باشد به استقلال راهبردی و حاکمیت صنعتی بیندیشد آیا ابزارهای آن را در اختیار دارد و براین امر تواناست؟

تا ازاین طریق بتواند مدیریت نظام های اطلاعاتی و ارتباطی و به ویژه داده‌های دیجیتالی خود را به عنوان ماده اولیه کلیه فعالیتها بر‌عهده گیرد؟

بسیاری از فعالان پاسخشان به این سئوال مثبت است. درمقابل دو حاکمیت دیجیتالی متضاد هم یعنی آمریکایی که بسیار آزادی عمل دارد و چینی که بسیار بسته و خود کامه عمل می‌کند شرکت «دیجیتال نیو دیل» که دراین زمینه فعالیت می‌کند راه سومی را پیشنهاد می‌کند: «حاکمیت دیجیتالی انسانگرایانه اروپایی».

این راه سوم تلاش می‌کند براساس قوانین جهانی اعتماد همگان را جلب کند. در حال حاضر دیگر کسی بر سر اهمیت وجود حاکمیت دیجیتالی در اروپا بحثی ندارد.

اغلب کارشناسان معتقدند کلیه مسائل اقتصادی، راهبردی، ژئوپلیتیکی و حتی اخلاقی  به اندازه مسائل مربوط به انرژی  برای آینده اهمیت دارند و به همین منظور حاکمیت دیجیتالی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بر اهمیت «حاکمیت دیجیتالی اروپا» تأکید بسیار دارد. بر این اساس خواستار تصویب راهبردی تحت عنوان« ساخت اروپا» تا سال ۲۰۳۰(۱۴۰۹) به منظور استقلال و در دست گرفتن رقابت است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا