کد خبر: 04060198235
انرژیجهانروزنامه

افزایش مجدد قیمت گاز اروپا با گذشتن از مرز۳۰۰ یورو در هر مگاوات‌ ساعت

با اعلام تعلیق سه روزه تحویل گاز روسیه به اروپا از مسیر« نورد استریم۱» قیمت این حامل انرژی در هلند به عنوان قیمت پایه گاز در بازار اروپا با افزایش ۱۱ درصدی به ۳۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. این افزایش قیمت در اروپا کاملا قابل پیش‌بینی بود.

از آغاز درگیریهای میان روسیه و اوکراین این افزایش ها مرتبا رخ داده‌اند؛ اما از ماه مارس ( اسفند۱۴۰۰) تاکنون این میزان افزایش بی‌سابقه بوده‌است. این قیمت بیش ازشش برابر میزان آن در سال گذشته است.

سری جدید افزایش قیمت گاز ناشی از اعلام گاز پروم روسیه در تعلیق سه روزه گاز از مسیر« نورد استریم۱» به اروپاست. انجام عملیات حفظ و نگهداری علت این تعلیق اعلام شده؛ اما اروپا نگران تداوم آنست.

مطالب پیشنهادی

بالا رفتن قیمت گاز منجر به افزایش قیمت برق نیز خواهد شد. امری که نگرانی بروز رکود را نیز درپی خواهدداشت.

در فرانسه به دلیل برنامه حمایتی دولت با عنوان«سپرتعرفه‌ای» که از اکتبر۲۰۲۱(مهر۱۴۰۰) اجرا‌شده این افزایش قیمت ها هنوز در صورتحساب های خانوار لحاظ نشده‌ است.

براین اساس فرانسویان همان قیمت سال گذشته را خواهند پرداخت.

بنابه گفته مقامات مسئول در کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فرانسه؛بدون این بسته‌حمایتی قیمت گاز مصرفی فرانسویان در مقایسه با اکتبر۲۰۲۱(مهر۱۴۰۰)به میزان۱۰۵ درصد افزایش می‌یافت.

خانم «امانوئل وارگون» رئیس این کمیسیون با ابراز اطمینان از میزان ذخایر ۸۸ درصدی گاز موجود در فرانسه روز چهارشنبه۲۴اوت(۲شهریور) اعلام کرد دولت مصمم است تا اول نوامبر(۱۰مهر)ذخایر راهبردی گاز خود را به ۱۰۰ درصد برساند.

در آلمان نیز کمبود حامل‌های انرژی به عنوان مشکلی جدی محسوس است. چندین هفته است دولت این کشور برای مقابله با این معظل بسیج همگانی اعلام کرده.

روز چهارشنبه۲۴اوت(۲شهریور)  فهرستی از اقدامات دولت به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی بدین شرح منتشر شد: از اول سپتامبر(۱۰شهریور) گرمای موجود در ادارات و اماکن عمومی بیش از ۱۹ درجه سانتیگراد نباشد، اعمال درجه حرارت حداکثر۱۲ درجه برای کارکنانی که فعالیت بدنی دارند، خاموش بودن دستگاه های گرم‌کننده در راهروها، نبود آب‌گرم برای شستن دست ها. در فروشگاه ها و مراکز تجاری نیز درجه حرارت حداقلی باید رعایت شود.

البته برای تشویق بخش‌خصوصی به رعایت صرفه جویی برای آنها اجباری درکار نیست. بیمارستانها و نهادهای اجتماعی نیز از این مقررات مستثنی هستند. اگر داخل فروشگاه ها و مغازه‌ها دستگاه های گرمایشی کار می‌کند درها و پنجره‌های آنها نباید باز بمانند.

روشن گذاشتن چراغ های ساختمان ها درشب پس از تعطیلی ممنوع است و تابلوهای تبلیغاتی که از برق زیاد استفاده می‌کنند نیزاز ساعت ده شب تا ۶ صبح باید خاموش شوند.

گرمایش در استخرهای بخش‌خصوصی نیز در طول اجرای شش ماهه این مقررات در صورتی که از برق و گاز عمومی استفاده می‌کنند نیز کنترل می‌شود. بدین وسیله دولت آلمان تلاش می‌کند بخش‌خصوصی را نیز وادار به صرفه‌جویی کند.

«رُبرت هابِک» وزیراقتصاد آلمان دراین خصوص می‌گوید:«ما قصد نداریم درجه حرارت اتاق خواب های مردم را اندازه بگیریم.

آزادی های فردی برای ما محترمند؛ اما هدف ما مسئولیت‌پذیری همگانی درامر مصرف درست انرژی و ایفای نقش اساسی خانوارها در این امر است.» هدف این اقدامات آنست تا مصرف گاز درآلمان ۲درصد کاهش یابد.

وزیر اقتصاد آلمان در ادامه می‌گوید:« ما برای رسیدن به هدف اصلی یعنی ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز به منظور جلوگیری از هرگونه کمبود انرژی بسیار زیاد فاصله داریم.

این امر برای اقتصاد  اول اروپا بسیار حیاتیست که بتواند انرژی مصرفی خود را در زمستانی که درپیش است مدیریت کند. رسیدن به این هدف بزرگ نیازمند مشارکت همه مردم در بخش‌های مختلف ازجمله  خانوارها و فعالان اقتصادیست.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا