کد خبر: 290601102147
اقتصادجهانروزنامهکشاورزی

افزایش ۱۸درصدی قیمت نان ظرف یکسال در اتحادیه اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

قیمت نان در مجارستان ظرف یکسال ۶۶درصد افزایش یافت. نرخ تورم در همه کشورهای اروپایی یکسان بالا نرفته است. وضعیت فرانسه فعلا چندان نامطلوب نیست.

اما قیمت نان این روزها دراین کشور شدیدا زیر ذره‌بین است و افزایشی داشته که از سالیانی دراز تاکنون بی‌سابقه بوده‌است.

براساس داده‌های مرکز آمار اتحادیه اروپا «اورواِستات» قیمت این ماده اساسی غذایی از اوت ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ (مرداد۱۴۰۰تا مرداد ۱۴۰۱) دراتحادیه اروپا ۱۸درصد افزایش یافته‌است. این افزایش در مقایسه با افزایش ۳ درصدی از اوت ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ ( مرداد ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰) بسیار چشمگیر ارزیابی می‌شود.

مطالب پیشنهادی

البته به صورت کاملا طبیعی همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکسان تحت تأثیر افزایشهای نرخ تورم نیستند. مجارستان دراین میان اوضاع چندان جالبی ندارد. قیمتها دراین کشور ظرف یکسال ۶۶درصد افزایش یافته‌اند.

با فاصله نسبتا زیاد از این کشور لیتوانی، اِستونی، و اِسلواکی شاهد افزایش قیمت نان تا حد ۳۳ و ۳۲ درصد طی یکسال بودند. اما فرانسه وضعیت نسبتا مطلوبی دارد. در این کشور باگت افزایش قیمت نان در یکسال محدود به ۸درصد بوده‌است.

پس از فرانسه، هلند و لوکزامبورگ افزایش قیمت سالانه‌ای معادل ۱۰ درصد داشته‌اند. بدون هیچ تعجبی مرکز آمار اتحادیه اروپا عامل اصلی این افزایش قیمتها را به جنگ روسیه و اوکراین نسبت می‌دهد.

این دو کشور درگیر جنگ از مهمترین صادرکنندگان گندم ومواد غنی کننده به شمار می‌آیند.

درنتیجه قیمت این مواد افزایش یافته است. قیمت گندم در بالاترین حد خود در ۱۶مه (۲۶اردیبهشت) به ۲۵/۴۳۸ یورو در هرتن رسید. پس از آن کاهش یافت؛ اما همچنان  با۳۵۰یورو در هر تن قیمت آن بالاست.

به طور کلی قیمتها در این قاره کهن افزایش یافته‌است. براساس داده‌های مرکز آمار اتحادیه اروپا «اورواِستات»، نرخ تورم سالانه در این اتحادیه در اوت ۲۰۲۲ (مرداد۱۴۰۱) ۱/۹ درصد گزارش شده‌است.

درماه جولای( تیر) ۹/۸ درصد و درسال گذشته در زمان مشابه این نرخ  ۳درصد بوده‌است.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا