کد خبر: 220303162681
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهمرکز آمار ایران اعلام کرد:

افزایش ۶۶ درصدی تورم کالاهای وارداتی در سال ۱۴۰۲

براساس گزارش مرکز آمار ایران، آمار نرخ تورم کالاهای وارداتی در پایان سال گذشته ۶۶ درصد افزایش داشته است.

عصراقتصاد: مرکز آمار ایران طی گزارش تورم و شاخص قیمت کالاهای وارداتی در پایان سال ۱۴۰۲، اعلام کرد: نرخ تورم سالانه در پایان سال گذشته به نسبت سال قبل ۶۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر طبق این گزارش، در فصل زمستان ۱۴۰۲، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی ۵۶۱.۳ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۱.۹ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۴.۰ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۶۶.۳ درصد افزایش داشته است.

پیشتازی تورم در وسایل الکترونیکی و افزار فنی وارداتی

در این گزارش اعلام شده که نرخ تورم نقطه به نقطه بیشتر وسایل وارداتی الکترونیکی و برقی (شامل افزارهای صنعتی و مکانیکی برقی، تلویزیونی، موبایل، دوربین عکاسی و وسایل اپتیکی و. .) بین ۷۷ تا ۱۱۵ درصد افزایش داشته‌اند.

در فصل زمستان ۱۴۰۲، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری برابر با ۱۲۴.۱ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳.۱ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۶.۴ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم نقطه به نقطه ریالی و دلاری

در فصل زمستان ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۴.۰ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۵.۶ درصد)، ۱.۶ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۱۱۱.۵ درصد مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و…» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۰.۲ درصد مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده و…» می‌باشد. گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و…» نیز با تورم ۲۰.۱- درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

در پایان سال ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برابر با ۳.۱ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶.۱ درصد)، ۳.۰ واحد درصد کاهش داشته است.

ضمن اینکه در پایان زمستان ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶۶.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۹۶.۸ درصد) ۳۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیشترین تورم سالانه با ۱۲۶.۸ درصد مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و…» و کمترین تورم سالانه با ۰.۲ درصد مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده و…» می‌باشد. گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و…» نیز با تورم ۸.۰- درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا