کد خبر: 18030031311
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

افزایش ۸.۷ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال گذشته

آمارهای بانک مرکزی بیانگر این است که بدهی بانک‌ها به این بانک در سال گذشته ۸.۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا،‌ بررسی گزیده آمارهای اقتصادی ماه پایانی سال گذشته درباره خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی بیانگر آن است که میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان سال گذشته به ۴۴۲۷هزار و ۴۰۰میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۲۷.۴درصدی در این سال است.

همچنین خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۲۴۰درصد کاهش به منفی ۲۱هزار و ۹۰۰میلیارد تومان، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با ۸.۷ درصد رشد به ۱۲۰هزار و ۳۰۰میلیارد تومان رسید.

 دارایی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی

علاوه براین، میزان دارایی‌های خارجی در این بخش با ۴۷.۹درصد رشد نسبت به پایان سال قبل همراه بوده و به ۹۱۹هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسید که حجم اسکناس و مسکوک نیز با ۲۴.۹درصد افت به ۶۷۰۰میلیارد تومان رسید.

سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۳۲.۹درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ به ۳۷۵هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسید.

همچنین بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان سال گذشته با ۸.۷ درصد افزایش به ۱۲۰هزار و ۳۰۰میلیارد تومان رسیده است.

خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری

میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان سال گذشته معادل ۱۳۵هزار و ۱۰۰میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۷۵.۵درصد رشد نشان می‌دهد.

سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۶۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی، ۱۱۸۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که به نسبت پایان سال ۱۳۹۸ دارای ۴۸.۱ درصد رشد است و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان سال گذشته به ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که ۱۴۱.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تخصصی

طبق این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان سال گذشته معادل ۲۲۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبلش ۲۲.۶درصد رشد یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره رقم ۱۰۰۷هزار و ۸۰۰میلیارد تومان است که ۲۲.۴درصد رشد دارد که میزان بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی ۴۴هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که معادل ۵.۷ درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است. افزایش بدهی‌های خارجی ایران

همچنین بدهی خارجی ایران در اسفند پارسال با افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸،‌ به رقم ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار رسیده است.

بدهی خارجی مجموعه تعهدات ایجادشده در نتیجه گشایش اعتبار اسنادی تسهیلات دریافتی از بانک جهانی و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همچنین تامین مالی پروژه‌های از طریق فاینانس، پیش فروش نفت و اوراق قرضه بین‌المللی را در بر می‌گیرد.

گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی در پایان سال گذشته نشان می‌دهد که میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش همراه شده و به رقم ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار رسیده است.

میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور حدود ۱.۹ میلیارد دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز ۷.۱میلیارد دلار اعلام شده است.

از سوی دیگر، معادل یورویی بدهی خارجی ایران حدود ۷.۶میلیارد یورو است که شش میلیارد یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

این در حالی است که میزان بدهی خارجی کشور در پایان اسفند ۱۳۹۸ معادل۹ میلیارد و ۳۱میلیون دلار بوده و میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور حدود ۱.۵ میلیارد دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز ۷.۴ میلیارد دلار اعلام شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا