کد خبر: 19020181329
جهان

اقبال بیشتر به خودروهای ۱۰۰درصد برقی به جای هیبریدی‌ها

ترجمه: محمود نواب مطلق

در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میزان فروش خودورهای برقی نو ۱۰ واحد رشد کرد. البته این رشد مختص خودروهای ۱۰۰ درصد برقی بود و خودروهای هیبرید در این بین شاهد کاهش حجم فروش بودند.

مقامات دولتی نیز به تدریج حمایت‌های مالی خود را از تولید خودروهای هیبرید کاهش داده اند. براساس آمار و ارقام انجمن خودروسازان اروپا در سه ماهه نخست سال جدید میلادی تلاش خودروسازان برای تولید خودروهای برقی قوت بیشتری به خود گرفته است.

خودروهای برقی در سال جدید میلادی ۴۴درصد از فروش خودروهای نو را به خود اختصاص داده‌اند در حالیکه طی سال گذشته این رقم ۳۵ درصد بود. در مقابل کاهش فروش خودروهای حرارتی ادامه‌دارد.

میزان فروش خودروهای بنزینی از۴۱درصد به ۳۶درصد رسیده درحالیکه فروش موتورهای دیزلی صرفا ۱۷ درصد از فروش خودروهای نو را به خود اختصاص می‌دهد (این رقم در سال گذشته ۲۲درصد بود).

بدین ترتیب عملا فروش موتورهای دیزلی در سه‌ماهه نخست سال به یک‌سوم کاهش یافته‌است. این آمار در مورد خودروهای هیبرید در حد ۹درصد ثابت مانده‌است.

میزان حمایتهای مالی دولتی از تولید این خودروها به تدریج کاهش یافت و این درحالیست که انجمنهای فعال در امور محیط زیست نیز بیش از پیش بر نارکارآمد بودن نسبی این قبیل خودروها در رعایت حساسیت‌های زیست محیطی اتفاق‌نظر دارند.

بدین ترتیب حجم فروش آنها شاهد کاهش چشمگیر۳/۵ درصدی بوده‌است.

در فرانسه برای خودروهای هیبریدی با قیمت کمتر از ۵۰ هزار یورو صرفا کمکی معادل هزار یورو تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب فروش ۸۰ درصدی این خودروها دیگر محقق نشد و به تدریج از مجموعه حمایتهای دولتی خارج شدند.

این در حالیست که کمک‌های مالی اندک نیز جوابگوی تولید خودروهای هیبرید حتی با کیفیت متوسط هم نیست.

به‌عنوان مثال برای خرید یک خودوری سیتروئن هیبرید قابل شارژ باید به جز این کمک‌ها ۹۰۰۰ یورو اضافی پرداخت کرد؛ از اینرو خودروسازان به تدریج به سوی تولید خودروهای ۱۰۰ درصد برقی پیش می‌روند. تنها در آلمان به دلیل ادامه حمایت‌های خوب دولتی از تولید خودروهای هیبرید، میزان فروش آنها مطلوب است.

اما در مورد خودروهای ۱۰۰ درصد برقی در برخی کشورها میزان بالایی از حمایت‌های مالی، تاحد ۱۰هزار یورو برای هر خودور اختصاص می‌یابد. علاوه بر این مشوق‌های مالیاتی نیز برای تولید آنها لحاظ می‌شود.

البته در کنار اینها الزاماتی نیز از قبیل رعایت مقررات مربوط به کاهش گازکربنیک و ورود به مناطق مرکزی شهر نیز برای آنها اعمال می‌شود.

 سفارشات دولتی نیز از خودروهای ۱۰۰درصد برقیست. حتی نیروهای پلیس نیز به این خودورها مجهز شده‌اند. از سوی دیگر بحران نیمه‌هادی‌ها برعملکرد تأمین‌کنندگان مواد‌اولیه این قبیل خودروها تأثیر فراوانی گذاشته است.

خودروهایی که با هدف رعایت حداکثری قوانین و مقررات زیست محیطی تولید می‌شوند. درمورد گروه خودروساز رنو میزان فروش خودورهای ۱۰۰برقی در بازار اروپا طی سه ماهه نخست سال جدید میلادی، دو برابر شده و از ۵ درصد به ۱۰درصد افزایش یافته است.

در عین حال فروش خودروهای هیبرید خالص شاهد کاهش اندکی هستند اما همچنان ۲۱درصد از ثبت نامها را به خود اختصاص می دهند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا