کد خبر: 1701993769
اقتصاد

اقتصاد بعد از کرونا و ضرورت دور اندیشی

زینب یزدانی
سوالی است که خیلی ها به آن فکر می کنند. چه کسی بعد از کرونا از بحران به سرعت نجات پیدا می کند؟

روزی که بحران کرونا به اتمام برسد چه کشورهایی با بحران اقتصادی رو به رو می شوند؟

خیلی عامیانه و ساده سئوالاتی که باید به آن پاسخ داده شوند را مرور کنیم. آن هم در شرایطی که در فضای مجازی واقعیات و شایعات با هم در آمیخته شده اند و نمی دانیم چه کس راست می گوید و چه کسی برای منافع خودش دروغ.

شاید یکی از موضوعاتی که مشهود است وضعیت قطب اقتصاد جهان یعنی آمریکاست، این کشور با یک ماه تاخیر وارد بحران کرونا شده است. در همین روزها ویدئویی از ترامپ منتشر شد که در آخر سخنرانی هایش بغض کرد. اما آیا این ناراحتی واقعی است؟! آیا دلیلش می تواند به جز جان انسانهای بی گناه ، پیش بینی او و تیمش از بحران پیش روی کشورش باشد؟! بحرانی که خیلی زود تر از اینها می توانست جلوی آن را بگیرد اما به دلیل زیاده خواهی به راحتی از کنار آن عبور کرد؟! بیل گیتس بنیانگذار ماکروسافت در یکی از مصاحبه های اخیرش دولت را آمریکا را محکوم به این مورد کرد که به خاطر افزایش تولید ناخالص ملی کشور آمریکا و خیلی جاه طلبی های دیگر اقتصادی، دیر اقدام به اعلام وضعیت اضطراری برای بیماری کرونا نموده است.

البته در اینجا قرار نیست سیاستهای اقتصادی آمریکا را تحلیل کنیم . با مواردی که گفته شد و شرایط بحرانی آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته دنیا ، می خواهیم آینده اقتصاد ایران را پیش بینی کنیم. پیش بینی هایی نظیر اینکه آیا تحریمهایی که در ۱.۵ گذشته داشتیم و تقریبا اقتصاد ایران را در شرایط سخت و بحرانی قرارداد آیا بعد از کرونا همین تحریم ها کمکی نخواهد شد که اقتصاد ایران به دلیل  دور ماندن و فاصله گرفتن از اقتصادهای بزرگ ، با سرعت بیشتری نسبت به سایر کشورهای بحران زده دیگر رشد کند ؟ تحریم ها همگی در اکثر مواقع ارتباط اقتصادی ایران را با کشورهای دیگر بسیار کم و در خیلی مواقع به کل از بین برده است. سوال این است این قطع ارتباط اقتصادی با این شرایط به وجود آمده در اثر بحران کرونا ، ایران را به رشد اقتصادی نزدیک می کند ؟ البته در این بین بحث فروش و قیمت نفت را هم نباید نادیده گرفت. قیمت نفت به سرعت کاهش پیدا کرده است . کشوری بودیم که اقتصاد را بر پایه نفت اداره می کردیم بدین معنی که ممکن است به دلیل کاهش قیمت نفت نیز به اقتصاد ما ضربه وارد شود. اما در چند ماه گذشته طبق گزارشها فروش نفت ایران به دلیل تحریمها کاهش چشمگیری داشته است و در بعضی موارد به صفر رسیده است. آیا تحریم ها بعد از بحران کرونا به کمک اقتصاد ایران خواهد آمد ؟ آیا با بحران اقتصادی به وجود آمده به دلیل کرونا که به احتمال زیاد تمامی غولهای صنعتی و کشورهای بزرگ با آن رو به رو خواهند شد اقتصاد ایران را به دلیل عدم وابستگی به سایرین سرپا نگه می دارد؟ آیا مسئولین در کنار رسیدگی به مهار وضعیت کرونا ، برای این موارد نباید دور اندیشی کنند؟  به نظر می رسد پاسخ به این سوالها و سوالهای بی شمار دیگر و داشتن دوراندیشی یکی از الزامات برای اقتصاد است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا