کد خبر: 220302129707
آموزشروزنامه

اما و اگرهای دریافت وجه از اولیا در مدارس دولتی در گزارش «عصراقتصاد»؛ رویای تحصیل رایگان

گروه اجتماعی- وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که دادن کارنامه دانش‌آموزان به شرط پرداخت کمک‌های مردمی قطعا خلاف قانون است.رضا مراد صحرایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بعضا مدیران مدارس خانواده‌ها را ملزم به پرداخت کمک‌های مردمی برای دریافت کارنامه دانش آموزان می‌کنند، اظهار کرد: این کار خطا و قطعا خلاف است.

وی در عین حال ادامه داد: من از خانواده‌ها تقاضا می‌کنم اگر برایشان ممکن است به مدرسه کمک کنند اما هیچ مدیری حق ندارد این کار را انجام دهد و قطعا تخلف است.

هر سال وقتی زمان ثبت نام و دریافت کارنامه مدارس  بیشترین اخبار به ممنوعیت دریافت وجه از سوی مدارس اختصاص دارد، دریافت وجهی که در مدارس دولتی سال‌هاست به اسم کمک داوطلبانه صورت می‌گیرد و هر چند هر سال وزارت آموزش و پرورش این دریافت وجه را غیرقانونی اعلام می‌کند اما…

کافی است فرزند محصل داشته باشید، اگر در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل کند که وضعیت کاملا مشخص است، هیچ کس به تعرفه‌هایی که وزارتخانه منتشر می‌کند توجهی ندارد، یک مدرسه غیرانتفاعی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای ثبت‌نام در کلاس پنجم دریافت می‌کند، مدرسه‌ای دیگر برای دوره متوسطه مبلغی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان از والدین طلب می‌کند، مدارس هیات امنایی و شاهد و… هم هر کدام تعرفه‌های خود را دارند، تعرفه‌هایی که مدیران مدارس و هیات امنا تعیین می‌کنند نه تعرفه‌هایی که از سوی آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

این بی‌قانونی سال‌هاست که ادامه دارد و البته مسوولان وزارت آموزش و پرورش تنها به هشدار دادن در این رابطه بسنده می‌کنند.

خیلی وقت است که تحصیل رایگان برای فرزندان ایران به رویایی دست نیافتنی بدل شده است. شما اگر بخواهید فرزندتان از امکانات تحصیلی کامل برخوردار باشد باید پول گزاف پرداخت کنید و اگر توانایی پرداخت این پول را ندارید مدارس دولتی پذیرای فرزند شما خواهند بود اما آنجا هم تحصیل رایگان نیست، به هر دلیلی از شما طلب پول می‌کنند، این اتفاق هر سال رخ می‌دهد و معلوم نیست این قانونی که بیشتر جنبه تزیینی دارد تا اجرایی چه زمانی قرار است توسط مسوولان به مرحله اجرا برسد. اصلا چه شد که از تحصیل رایگان برای همه رسیدیم به انواع و اقسام مدارسی که برای هر خدماتی قیمتی جداگانه در نظر گرفته‌اند.

شاید همان آقازاده‌ای که والدینش محیط مدارس کشور را مناسب تحصیل او ندیدند و تصمیم گرفتند برای پسر دلبندشان یک مدرسه غیر انتفاعی تاسیس کنند کلید این تمایز را زدند. شاید همان آقازاده دلیلی شد برای اینکه بسیاری از فرزندان این سرزمین حق تحصیل رایگان را از دست بدهند چون یک خانواده تصمیم گرفت محیطی مناسب برای تحصیل فرزندش فراهم کند و قوانین به خاطر او تغییر کرد.

اما هر چه هست فرزندان این سرزمین طبق اصل ۳۰ قانون اساسی باید از تحصیل رایگان و البته برابر برخوردار باشند، حالا شما مقایسه کنید توانایی دبیران و نوع تدریس آنها در مدارس غیر انتفاعی را با مدارس دولتی. مقایسه کنید وضعیت معلمانی که در مدارس غیر انتفاعی تدریس می‌کنند با معلمانی که در مدارس دولتی درس می‌دهند، تمام این قیاس‌ها نشان می‌دهد که دیگر هیچ برابری در زمینه تحصیلی وجود ندارد.

حالا اینکه آموزش و پرورش هر سال مدام دریافت وجه از والدین را در مدارس دولتی خلاف قانون می‌داند و برای دیگر مدارس تعرفه مشخص می‌کند، اما کسی به این دستورات و تعرفه‌ها توجهی ندارد، یعنی یک جای کار می‌لنگد. به خبر زیر توجه کنید!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا