کد خبر: 060802141650
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

مدیر عامل فولاد خوزستان خبر داد؛ پروژه زمزم ۳ یک پروژه زیست محیطی

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان در نشست خبری خود که در حاشیه نمایشگاه سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ که در جزیره کیش برگزارشد، گفت که صنعت فولاد کشور قبل از انقلاب با ظرفیت ۱.۸  میلیون تنی امروز به ظرفیت ۴۵ میلیون تنی رسیده است و جایگاه ویژه ای میان کشورهای دنیا داشته و به لحاظ ظرفیت رتبه ۷ و از نظر تولید رتبه ۱۰ را به خود اختصاص داده است.

عصراقتصاد: وی افزود: همچنین فولاد خوزستان به عنوان دومین شرکت تولید فولاد در کشور با ظرفیتی بالغ بر ۴ میلیون تن تامین کننده ۱۰ درصد ظرفیت فولاد کشور است.

به گفته ابراهیمی فولاد خوزستان یکی از برندهای قدیمی فولاد در کشور است و دربسیاری از حوزه ها می توان گفت  اولین ها در مجموعه فولاد خوزستان شکل گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان این مجموعه پروژه های مختلفی را مورد هدف گذاری قرار داده است و افقی را برای سال ۱۴۱۰ تعریف کرده تا با رسیدن به ظرفیت ۱۳.۶ میلیون تنی ، ۲۵ درصد بازار فولاد را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: فولاد خوزستان  برای رسیدن به افق ۱۴۱۰ گام های زیادی را تعریف کرده که گام اول تا پایان ۱۴۰۲ ، گام دوم را تا پایان ۱۴۰۴ ،گام سوم را تا پایان ۱۴۰۸ و گام آخر را تا پایان ۱۴۱۰ به ثمر برساند.

ابراهیمی تصریح کرد: گام اول شامل توسعه زیر ساخت ها می شود که به عنوان مثال می توان به توسعه پست برق و مباحثی در حوزه اکسیژن و همچنین بازچرخانی آب و پروژه های مختلفی که در مجموعه تعریف شده اشاره کرد و خوشبختانه یکی پس از دیگری به تولید و بهره برداری می رسند.

مدیر عامل فولاد خوزستان در رابطه با پروژه زمزم ۳ گفت: گام دوم شامل پروژه های تعریف شده در پایین دست و بالا دست است که یکی از مهمترین پروژه ها زمزم ۳ است که خوشبختانه به همت کارشناسان در مجموعه فولاد خوزستان تزریق گاز و روشن کردن مشعل زمزم ۳  آغاز شده همچنین این واحد یک سوپر مگامدول با ظرفیتی بالغ بر  ۲ میلیون تن است که امیدواریم بخش عمده نیاز آهن اسفنجی در کشور را مرتفع کند البته این در صورتی است که بحث چالش های گازی این فرصت را از ما نگیرد.

وی ادامه داد : پروژه زمزم ۳ قبل از اینکه یک پروژه توسعه ای  باشد یک پروژه زیست محیطی است که با تغییرات در سایز و ابعاد پروژه از مگامدول به سوپر مگامدول تبدیل شده است و همچنین در زمینی به مساحت ۲۱ هکتار اجرایی شده و اشتغال زایی مستقیم ۳۰۰ نفری را ایجاد کرده است و می توان گفت توانسته ایم یکی از بزرگترین مگامدول فعلی کشور را راه اندازی کنیم و امیدواریم تا ماه آینده خروجی آهن اسفنجی را داشته باشیم .

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: پس از چندین ماه کار جهادی و شبانه ‌روزی همه ارکان مدیریت پروژه‌های ناحیه احیا و با به‌ کارگیری تمام ظرفیت معاونت طرح و توسعه با یک کار تیمی فشرده و بعد از رفع معضلات متنوع و پیچیده، بزرگ ترین پروژه کارخانه مگامدول آهن اسفنجی در ایران با ظرفیت نهایی سالیانه ۲ میلیون تن آهن اسفنجی، در سخت‌ترین شرایط تحریمی و افزایش شدید قیمت‌ها و پس از انجام تست‌های راه‌اندازی مشعل‌های ریفرمر، روشن شد.

ابراهیمی در ادامه ضمن تبریک این دستاورد بزرگ توسعه‌ای که به ‌عنوان بزرگ‌ترین دارایی فیزیکی و درآمدی شرکت فولاد خوزستان محسوب می‌شود، مراتب تشکر و قدردانی خود را از حمایت‌‌ها و پشتیبانی اعضای هیات مدیره و همراهی قائم مقامان در امور توسعه و بهره‌برداری و امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی، معاونان، مدیران و کارکنان پرتلاش شرکت فولاد خوزستان، به ویژه معاون طرح و توسعه و مدیر پروژه‌های ناحیه احیا و تمامی ارکان آن، اعم از تیم پروژه کارفرما، مشاور و پیمانکار اعلام داشته و خاطر نشان کرد:  مگامدول آهن اسفنجی زمزم ۳ پس از طی دوره فرآیندی در زودترین زمان ممکن وارد چرخه تولید خواهد شد.

ابراهیمی در ادامه افزود: با سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در پروژه‌های توسعه ای فولاد خوزستان، در تلاش هستیم تا پایان سال ۱۴۱۰ به ظرفیت تولید ۱۳.۶ میلیون تن دست پیدا کنیم.

به گفته ابراهیمی برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، به ۱۶۷ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز داریم و میزان سنگ‌آهن موجود تنها تا چند سال آینده جوابگوی نیاز کشور خواهد بود.

ابراهیمی درادامه اظهار داشت: در حوزه پروژه فولاد سازی شادگان با این محوریت که ما در حوزه شمش ها تخصصی نزدیک به ۴ دهه داریم و عمدتا تمرکز بر گرید های ساختمانی بوده و با توجه به فضای رقابتی در دنیا و پیش رفتن صعت فولاد به سمت فولادهای کلین ، طرح توسعه واحد شادگان را مکلف کردیم تا به سمت فولاد های کلین برود و فولاد سازی واحد شادگان ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تن را در فاز اول قابل دسترس و اجرایی دارد و این پروژه نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم برنامه طی ۱۰ روز آینده پیش برود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا