کد خبر: 22030031772
روزنامهسلامت و رفاه

انجام دُز دوم واکسیناسیون از هفته آینده

به گفته سخنگوی ستاد ملی کرونا، بررسی آخرین نتایج فاز دوم واکسن ایرانی توسط کمیته‌های ناظر اعلام می‌شود و اگر موفق به اخذ گواهی شود، می‌توانند مجوز مصرف اضطراری را بدهند تا از واکسن داخلی استفاده شود. کسانی که دز اول واکسن را دریافت کردند و نوبت دز دوم‌شان است، نگران نباشند، آخر این هفته تا هفته آینده دوز دوم واکسن‌ها انجام خواهد شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا، با اشاره به محتوای صحبت‌ها در جلسه‌ ستاد کرونا، بیان کرد: در این جلسه به بررسی وضعیت بیماری در ایران و جهان پرداختیم که نوع مدیریت و دستاور ما در مدیریت موج چهارم کرونا بررسی شد، همچنین مروری بر وضع سطح دنیا داشتیم، به ویژه کشور هندوستان و سایر کشورهایی که دچار ویروس جهش یافته هستند.

وی ادامه داد: در مجموع کماکان توصیه این است که خیلی مراقب باشیم و حتی افرادی که واکسن زدند باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، چون وضع رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور به حدود ۷۰ درصد رسیده است، اما باید بیش از این پروتکل‌ها رعایت شود.

وی ادامه داد: اما در مورد وضع کرونا در کشور هم باید اضافه کنم، کرونا در کشور نزولی و در ۴ استان صعودی است و روند کلی کشور از نظر موج بیماری، روند نزولی است، اما در استان‌های جنوبی و شرقی کشور درگیری‌هایی وجود دارد و آن روند نزولی در این استان‌ها مشاهده نمی‌شود و حتی در برخی استان‌ها روند بیماری افزایشی است، بنابراین روند بیماری در استان هرمزگان هنوز  یک روند صعودی دارد.

رئیسی گفت: بیماری در استان سیستان و بلوچستان هم هنوز صعودی است، حتی استان‌های کرمان و بوشهر نیز حتما نیاز است که مراقبت‌های بسیار بیشتری را انجام دهند، امروز ۱۳ شهر قرمز در سطح کشور داریم و همچنین ۲۰۸ شهر نارنجی و ۲۲۷شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند و برای همین خواهشم آن است که به شدت و قدرت بیشتری رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد و نظارت‌ها دقیق‌تر شود تا مبادا این روند نزولی بیماری متوقف شود.

وی ادامه داد: همچنین فاز یک واکسیناسیون که شامل کادر بهداشت و درمان بود به اتمام رسید و به این ترتیب افراد بالای ۷۰ سال را در برنامه واکسیناسیون قرار دادیم و برخی گروه‌های آسیب‎پذیر دارای بیماری زمینه‌ای نیز واکسینه شدند، اما متاسفانه یک بدعهدی طبق معمول برای دریافت واکسن داشتیم که محموله ۳ میلیون دُزی که قرار بود ۲ هفته پیش به دستمان برسد، به دستمان نرسید و در این هفته قسمتی از آن به دستمان خواهد رسید.

رئیسی ادامه داد: اما خبر خوب اینکه امروز یا فردا، بررسی آخرین نتایج فاز دوم واکسن ایرانی توسط کمیته‌های ناظر اعلام می‌شود و اگر موفق به اخذ گواهی شویم، می‌توانند مجوز مصرف اضطراری را بدهند تا از واکسن داخلی استفاده کنیم و کسانی که دز اول واکسن را دریافت کردند و نوبت دز دوم‌شان است، نگران نباشند و آخر این هفته تا هفته آینده دوز دوم واکسن‌ها را انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: همچنین بعد از اینکه تعداد قابل توجهی واکسن در تیر از واکسن داخلی و خارجی به دستمان رسد، روند واکسیناسیون و اعلام گروه سنی را خواهیم داشت و هموطنان اطمینان  داشته باشند با  زیرساخت‌های قوی که در سطح کشور برای تولید واکسن داریم، به هیچ وجه نباید نگران واکسیناسیون باشیم و همه گروه هدف قطعا تا پایان سال دز اول واکسن را خواهد گرفت.

تمام دانشجویان کشور تا پایان فصل پاییز واکسینه خواهند شد

از سوی دیگر در حالیکه چندی پیش علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم از توافق وزارت علوم و وزارت بهداشت برای واکسیناسیون دانشجویان در مرداد و شهریور خبر داد، علیرضا رئیسی در نشست «هم‌اندیشی برنامه‌ریزی آغاز آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال تحصیلی پیش رو» که به میزبانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزش وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و همچنین رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و رؤسای دانشگاه‌های شریف، تهران و شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در خصوص وضع واکسیناسیون در کشور باید گفت با این حجم از بدعهدی‌هایی که در حوزه واکسن با آن روبه‌رو هستیم، روی خارجی‌ها نمی‌توان خیلی حساب باز کرد، اما انشاءالله در هفته آینده مبحث ورود واکسن داخلی را خواهیم داشت تا بتوانیم در این حوزه پاسخگو باشیم.

 وی با تاکید بر این‌که ما باید اصل را بر آغاز آموزش حضوری بگذاریم و در مسیر تهیه ابزار، در خصوص واکسن نیز شرایط خود را مورد بررسی قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان، ما می‌توانیم در مرداد جاری ۲۰۰ هزار نفر یعنی مجموع اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد را واکسینه کرده و در ادامه در شهریور جاری ۵۰۰ هزار نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: این تعداد در حوزه دانشجویان در مهر به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و در آبان نیز یک میلیون نفر دانشجو را واکسینه خواهیم کرد. در ادامه از تعداد مجموع دانشجویان، هر تعداد که واکسینه نشده بودند، در آذر ماه واکسینه خواهند شد. برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دانشگاه‌های کشور در خصوص بازگشایی باید بر اساس اعداد اعلامی باشد که در نهایت تا انتهای فصل پاییز واکسیناسیون کلیه دانشجویان در کشور را خواهیم داشت.

 واکسیناسیون دانشجویان در فضای دانشگاهی انجام شود

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: پیش‌فرض من این است فضای دانشگاهی هر دانشگاه جهت واکسیناسیون دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد، تا دانشجویان پراکنده نشوند و استاد و دانشجو در همان فضای علمی و آکادمیک خود واکسینه شوند. اگر دانشجوی دانشگاهی در شهر خودش بود و در فضای دانشگاه حضور نداشت، می‌تواند در دانشگاه شهر خود تزریق را انجام دهد که این تزریق با ارائه کارت دانشجویی و بر اساس لیستی است که دانشگاه‌ها به ما ارائه می‌دهند.

تصمیم وزارت بهداشت برای سال تحصیلی جدید

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در رابطه با شرایط حضور دانش‎آموزان در کلاس‌های درس در سال تحصیلی آینده، در گفت‎وگو با مهر، اظهار کرد: تمام تلاش وزارت بهداشت و همچنین وزارت آموزش و پرورش این است که سال تحصیلی آینده با حضور دانش‎آموزان آغاز شود.

محسن فرهادی با عنوان این مطلب که صحبت از نحوه آغاز سال تحصیلی دانش‎آموزان زود است، افزود: باید جلو برویم و ببینیم شرایط واکسیناسیون چگونه پیش خواهد رفت. اگر پیک بعدی کرونا را نداشته باشیم و برنامه واکسیناسیون نیز به خوبی پیش برود، می‌توان امیدوار بود که کلاس‌های درس دانش‎آموزان به صورت حضوری تشکیل شود. البته باید یک موضوع را مورد توجه قرار دهیم که اگر قرار شد کلاس‌های درس به صورت حضوری تشکیل شود، مثل سابق نخواهد بود.

وی اظهار کرد: قطعاً کلاس‌های درس دانش‎آموزان در سال تحصیلی آینده، با رعایت پروتکل‌های ویژه صورت خواهد گرفت و اینگونه نیست که بخواهیم دانش آموزان مثل قبل سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا