کد خبر: 21020025940
روزنامهسلامت و رفاه

انصراف وزارت بهداشت از دریافت مبالغ جرائم کرونا

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بر این بود ۵۰ درصد جرائم به نیروی انتظامی تعلق گیرد و ۵۰ درصد هم به حساب وزارت بهداشت واریز شود که هم نیروی انتظامی و هم وزارت بهداشت انصراف دادند و در حال حاضر همه جرائم به سازمان برنامه و بودجه می‌رود.

به گزارش ایسنا، سیماسادات لاری، درباره آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: ما موج چهارم را هنوز به صورت کامل پشت سر نگذاشتیم، اما خدا را شکر در بیشتر استان‌ها قله موج را رد کرده‌ایم.

محدودیت‌ها برای تعطیلات پیش رو

لاری درباره محدودیت در ترددها نیز گفت: یک بحث دیگر هم موضوع ترددهاست که پیش‌بینی می‌شد که ممکن است به دلیل عید فطر ترددها و مسافرت‌هایی انجام شود که بنابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از امروز (سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه) تا پایان ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت تردد و سفرها ممنوع شد.

از طرف دیگر در یکسری از استان‌ها آدابی در برگزاری عید فطر داریم و در این باره بسیار نگرانیم. روسای دانشگاه‌های ما در این استان‌ها تمهیداتی اندیشیدند و با شیوخ این مناطق جلساتی را برگزار کردند که بتوان از ایجاد تجمعات پیشگیری کرد. خیلی مهم است که هیچ اتفاق بد دیگری نیفتد که بتوانیم همچنان مسیر نزولی پیک را طی کنیم.

پیشنهادات وزارت بهداشت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره دستورالعمل‌های انتخابات ریاست جمهوری و احتمال برگزاری تجمعات و میتینگ‌ها، گفت: وزارت بهداشت پیشنهاداتش را درباره انتخابات ارائه داده است که تبلیغات انتخابات در بستر مجازی انجام شود.

قطعا هرگونه تجمع و میتینگ‌هایی که حضوری باشد، می‌تواند منجر به اشاعه بیماری شود و خدای نکرده ممکن است بر روی خود انتخابات هم تاثیر بگذارد؛ به طوری که به هر حال اگر بیماری شیوع بیشتری یابد، خدای نکرده حضور مردم را دچار مشکل می‌کند.

معمولا وزارت بهداشت همه پیشنهادات را ارائه می‌دهد و این پیشنهادات در قرارگاه مورد بررسی قرار گرفته و به ستاد ملی کرونا رفته نهایتا باید ببینیم که مصوبه ستاد در این زمینه چه می‌شود.

به هر حال پیش از هر رویدادی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده، پروتکل‌های آن انجام شده و در اختیار قرارگاه و ستاد گذاشته می‌شود.

افزایش سرعت واکسیناسیون از تیر

لاری درباره احتمال کند شدن روند واکسیناسیون با توجه به نزدیکی انتخابات، ‌ افزود: در عین حال در حال حاضر عمده واکسیناسیون در مراکز بهداشتی انجام می‌شود و خیلی در پایگاه‌های تجمیعی مانند مدارس و… اتفاق نمی‌افتد.

البته برای واکسیناسیون دستورالعملی داریم که ورزشگاه‌ها، مدارس و… در اختیار قرار گیرند، اما بحث سرعت واکسیناسیون برای ما مساله‌ای حیاتی است و وزارت بهداشت برنامه‌ریزی خودش را در زمینه واکسیناسیون دارد و رییس جمهور هم تاکید کردند که در هیچ شرایطی سرعت واکسیناسیون کم نشود؛ به ویژه اینکه محموله‌های جدیدی در راه است و به زودی در تیر ماه واکسن‌های داخلی‌مان تولید شده و سرعت واکسیناسیون بالا می‌رود.

سیاستی مبنی بر این وجود ندارد که انتخابات خدای نکرده روند واکسیناسیون را مختل کند، بلکه تمهیداتی داریم که از نیروهای بسیج و هلال احمر هم کمک بگیریم تا هم مراقبت‌های بهداشتی دیگر مغفول نماند و در حوزه واکسیناسیون در مقیاس وسیع بتوانند به ما کمک کنند و دقت هم زیاد شود.

در عین حال نظارت‌ها بیشتر می‌شود و مرتبا این اقدامات انجام می‌شود تا این روند متوقف نشود. زیرا هر یک مرگ برایمان مهم است و هر یک واکسنی که زودتر تزریق شود، قطعا می‌تواند بر روی کاهش مرگ و میر و انتقال زنجیره عفونت موثر باشد.

وی درباره افراد دخیل در واکسیناسیون کرونا، گفت: در حال حاضر فقط از نیروهای بهداشتی برای واکسیناسیون استفاده می‌شود و اگر قرار شود که در این زمینه از نیروهای بسیجی یا هلال احمر استفاده شود، از آنجایی که گام پنجم طرح شهید سلیمانی را پیش می‌بریم، ‌ قطعا با پرداخت حق‌الزحمه‌هایی به این افراد همراه خواهد بود که قبلا هم به دلیل رهگیری‌ها و نظارت‌هایی که انجام می‌دادند، منابع مالی پرداخت می‌شد و به همین صورت پیش می‌رود و فعلا نیازی نیست که نیروی اضافه‌تری داشته باشیم. درباره نیروهای بسیجی و هلال احمر هم باید برنامه‌ریزی شود که آیا می‌خواهند از این نیروها در واکسیناسیون استفاده کنند یا اینکه نیروهای بهداشتی واکسیناسیون را انجام دهند و نیروهای بسیجی و هلال احمر، کار رهگیری و بیماریابی را انجام دهند.

ر عین حال سیستم بهداشتی تجربه واکسیناسیون در مقیاس‌های وسیع را داشته و در این زمینه کم‌تجربه نبوده و نگران نیستیم.

از محل جرایم کرونا چقدر به حساب وزارت بهداشت واریز شد

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره وضع اخذ جرائم متخلفان کرونا و محل واریز این جرائم نیز گفت: سال گذشته تنها دو میلیون از محل این جرائم به وزارت بهداشت داده شد.

در حالی که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بر این بود ۵۰ درصد جرائم به نیروی انتظامی تعلق گیرد و ۵۰ درصد هم به حساب وزارت بهداشت واریز شود که هم نیروی انتظامی و هم وزارت بهداشت انصراف دادند و در حال حاضر همه جرائم به سازمان برنامه و بودجه می‌رود.

وی در این باره گفت: در عین حال از ابتدای فروردین تاکنون، میزان جرائم از محل طرح محدودیت شبانه که مبلغ جریمه آن ۲۰۰ هزار تومان است، یک میلیون و ۸۲ هزار ۵۴۴ مورد بوده است.

همچنین جرائم محل ورود به شهرهای نارنجی که ۵۰۰ هزار تومان جریمه داشته، تعداد ۱۵۷ هزار و ۹۷۳ مورد بوده است، ‌ تعداد جریمه ورود به شهرهای قرمز هم که یک میلیون تومانی بوده، ۲۷۷ هزار و ۱۱۶ بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا