کد خبر: 1108995957
بورس

اوضاع  قمر در عقرب بورس

مسعود وطنخواه

بازار سرمایه این روزها گیج می‌زند. صف‌های فروش در بیشتر روزها و اگر شانس یاری کند نصف یا یک روز صف خرید، سبب شده است که بازار بورس قمر در عقرب شود.

قمر در عقرب پدیده‌ای نجومی است که به عبور کره ماه از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) یا از امتداد برج فلکی عقرب گفته می‌شود. این پدیده که هر ماه قمری یک بار رخ می‌دهد و معمولاً دو تا سه روز طول می‌کشد، در ستاره‌شناسی قدیم شوم (نحس) دانسته و توصیه می‌شد اشخاص از انجام کارهای مهم مانند ازدواج، بنای خانه و مسافرت در این ایام پرهیز کنند.

بورس اولین روز هفته را در حالی صعودی آغاز کرد که بیشتر نمادهای بازار سرمایه به تعادل قیمتی رسیدند و امید اینکه دوره اصلاح در مراحل پایانی خود است نزد معامله‌گران افزایش یافت؛ اما این رونق تنها یک روز ادامه داشت و حتی نمادهایی که اولین روز هفته را با صف خرید سپری کردند روز گذشته با چرخشی عجیب صف‌های فروش را تجربه کردند.

کارشناسان در سه ماه گذشته که بازدهی بورس نزولی بوده است تنها به جملات کلیشه‌ای داشتن دید بلندمدت اکتفا کردند. بنجامین گراهام که به عنوان پدر سرمایه‌گذاری ارزشی شناخته می‌شود در کتابی به همین نام با تاکید بر اینکه به کار بردن کلمه «بفروش» نوعی بی‌ادبی شناخته می‌شود، می‌گوید همه کارنشاسان بازار سرمایه در مراحل نزولی بورس به معامله‌گران توصیه برای صبر بیشتر می‌کنند در صورتی که منظورشان فروش و از بازار فرار کردن است.

بازار سرمایه در سه ماهه گذشته حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است و غیر از روزهای انگشت‌شمار در این سه ماه، روزی نیست که خروج نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی را شاهد نباشیم.

شاخص کل بورس با ۲۵ هزار و ۹۹۶ واحد در تراز یک‌میلیون و ۲۷۹ هزار واحد ایستاد. همچنین حدود ۹۰درصد نمادهای دادوستد شده نزولی بودند.

مقام نخست برترین گروه‌های صنعت با ارزش معاملاتی ۶هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال به گروه خودرو رسید و فلزات اساسی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی رتبه‌های دوم تا سوم این گروه را به خود اختصاص دادند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا