کد خبر: 06010020376
بانک و بیمه

اولویت‌های بانک مرکزی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰

 رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی، اولویت‌های بانک مرکزی را در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و اجرای عملی بیانات رهبر انقلاب اسلامی تشرح کرد.

«عبدالناصر همتی» در این یادداشت که در فضای مجازی منتشر شد،‌ اقدامات بانک مرکزی را برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و در چارچوب وظایف قانونی، اولویت‌گذاری کرده است.

همتی مهار تورم را اولویت نخست بانک مرکزی بیان کرده که با بهره گیری از ابزارهای سیاست پولی و ارتقا و تعمیق عملیات بازارباز و با تصحیح سیاستگذاری اقتصادی در دولت و بودجه و بخش سیاستگذاری پولی حاصل می شود.

رئیس کل بانک مرکزی، تقویت ارزش پول ملی، با کنترل انتظارات و محدود کردن رشد نقدینگی از هر دو طریق محدودکردن رشد پایه پولی و تداوم اقدامات اجرایی برای کاهش ناترازی بانک‌ها و تنظیم و اعمال محدودیت در خلق نقدینگی بانکها را اولویت دیگر این بانک اعلام کرد و افزود: ارتقای ثبات بازار، مدیریت نوسانات و تلاش برای پیش بینی پذیر کردن روند نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی و تقویت اقدامات برای آزادسازی منابع مسدود ارزی درخارج از کشور از افدامات این بانک به شمار می رود.

همتی ادامه داد: بستر سازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک‌ها از تولید ‌به ویژه تاکید بر تامین مالی زنجیره تولید و محدود سازی بنگاهداری بانکها نیز اولویت دیگر بانک مرکزی است.

وی تاکید کرد: همچنین ارتقای شفافیت، مقابله با هرگونه پولشویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنش‌های بانکی، بستن منافذ فساد در نظام بانکی از طریق نظارت، پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه کرد آن و وصول مطالبات معوق نیز به عنوان یکی از اهداف بانک مرکزی برای تحقق شعار سال عنوان شده است.

به اعتقاد رئیس کل بانک مرکزی و براساس مجموعه شاخص‌ها و درغیاب شوک جدید به اقتصاد ایران، به‌طور طبیعی سال ۱۴۰۰ با ثبات‌تر از سال ۱۳۹۹ است و احتمال غالب آن است که رشد اقتصادی تداوم یافته و تورم نیز به مسیر بلندمدت خود بازگردد، البته این به این معنا نیست که احتیاط‌های لازم را در پیش نگرفته و تدابیر لازم اتخاذ نشود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا