کد خبر: 02050192848
بازار

این میوه ۳۲۵ درصد گران شد؛ برنج هم ۲۵۰ درصد!

قرن نو نوشت : بررسی های میدانی حاکی از آن است که میانگین افزایش قیمت کالاهای اساسی از تیر ماه ۱۴۰۰ تا امروز بیش از نرخ اعلامی مرکر آمار بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در تیرماه با افزایش ۴.۴ واحد درصدی به ۸۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ درصدی به ٣۶.٩ درصد رسیده است.

جهش ۲۵۰درصدی قیمت برنج در یک سال

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم برنج طارم ممتاز از ۴۳هزار تومان در تیرماه ۱۴۰۰ امروز به ۱۵۰هزار تومان رسیده و ۲۴۸ درصد گران شده است.

از طرف دیگر هر کیلوگرم برنج هاشمی نیز از ۳۹هزار تومان در تیرماه ۱۴۰۰ امروز به ۱۲۸هزار تومان رسیده و ۲۲۸ درصد گران شده است.

در این بین هر کیلوگرم برنج فجر از تیرماه ۱۴۰۰ تا امروز ۱۷هزار تومان گران شده و ۵۲ هزار تومان قیمت خورده است.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در گفت‌وگو با قرن نو گفت: «با توجه به افزایش قیمت در سال‌های اخیر، برنج ایرانی از سفره طبقه متوسط به پایین، تقریباً حذف شده و حتی این اقشار قادر به خرید ارزان‌ترین محصول برنج ایرانی نیستند و عموماً مردم برخلاف میل خود به خرید برنج‌های خارجی روی آورده‌اند.»

وی تأکید کرد: «با توجه به افزایش قیمت برنج، شاهد شلوغ‌شدن شدید نانوایی‌ها در شهر بابل هستیم؛ به‌طوری‌که فروش بسیاری از نانوایی‌ها در ساعات عصر به اتمام می‌رسد که این مسئله را می‌توان نشانه‌ای از جایگزینی نان و برنج خارجی به‌جای مصرف برنج ایرانی دانست.»

گوشت و مرغ در یک سال چقدر گران شد؟

در این بین هر کیلوگرم ران کامل ممتاز گوسفندی از ۱۲۲هزار تومان در تیرماه ۱۴۰۰ امروز به ۲۱۶هزار تومان رسیده و ۷۷ درصد گران شده است.

هر کیلوگرم گردن گوسفندی نیز از ۱۳۱هزار تومان در تیرماه ۱۴۰۰ امروز به ۱۸۱هزار تومان رسیده و ۵۰هزار تومان (۳۸ درصد) گران شده است.

هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی از ۱۶۲هزار تومان در تیرماه ۱۴۰۰ امروز به ۲۲۵ هزار تومان رسیده که ۳۸ درصد گران شده است.

در این بین، علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: گوشت کیلویی هشتادهزار تومانی روی دست دامداران مانده و کسی آن را نخریده است و این افزایش قیمت‌ها اصلاً معنا پیدا نمی‌کند.

هر کیلوگرم ساق ساده بدون پوست مرغ نیز در حالی امروز ۱۰۰هزار تومان قیمت خورده که در تیرماه ۷۶هزار تومان قیمت داشته و هر کیلوگرم مرغ تازه نیز در حالی در بازار ۶۵هزار تومان قیمت خورده که در تیرماه ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۸هزار تومان قیمت داشته و ۵۶ درصد گران شده است.

جهش بیش از دویست‌درصدی قیمت ماکارونی

همزمان با افزایش افسارگسیخته قیمت برنج در یک سال گذشته، تقاضا برای خرید نان و ماکارونی افزایش پیدا کرد؛ اما ماکارونی نیز از این افزایش قیمت‌ها در امان نماند؛ به‌طوری‌که هر بسته ۷۰۰گرمی ماکارونی ۱.۲ زر ماکارون از ۷هزار و ۸۰۰تومان در تیرماه ۱۴۰۰ امروز به ۲۴هزار تومان رسیده و ۲۰۷ درصد گران شده است.

هر بسته ۵۰۰ گرمی ماکارونی پیکولی ساوین نیز از ۶هزار و ۹۰۰تومان در تیرماه ۱۴۰۰، امروز به ۱۶هزار و ۶۵۰تومان رسیده که ۱۴۱ درصد گران شده است.

این ۳۲۵ درصد گران شد
در بازار میوه و تره‌بار نیز هر کیلوگرم موز از ۱۵هزار تومان در تیرماه ۱۴۰۰ امروز به ۳۸هزار تومان رسیده که ۱۵۳درصد گران شده است.

هر کیلوگرم آلبالو نیز در حالی در بازار ۴۰هزار تومان قیمت خورده که در تیرماه ۱۴۰۰ این کالا کیلویی ۱۵هزار تومان قیمت داشته و در این مدت ۱۶۶درصد گران شده است.

هر کیلوگرم هندوانه نیز از هزار و ۲۰۰تومان در تیرماه ۱۴۰۰، امروز به ۵هزار و ۱۰۰تومان رسیده که ۳۲۵ درصد گران شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا