کد خبر: 100402131398
اقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

بار گذاشتن کله پاچه متانول سازها با خوراک گاز ۷ هزار تومانی

فرزین سوادکوهی

سوادکوهی

اقتصاد فکسنی امروز ایران برای ما مردم “دستوری” است و برای آنها که از چرب و شیرین این شیوه عهد بوقی دلی از عزا  در می آورند مدرن ترین اسلوب مدیریت اقتصادی است! ماجرای ۷ هزار تومنی کردن خوراک  گاز متانول سازها هم یکی از سرفصل های این مدیریت گل و بلبل است که درست موقعی که هیچکس در خواب نبود اتفاق افتاد.

تدبیر مشعشانه ای که یک صبح به ظهر نرسیده از کیسه مارگیری عقلای طاق و جفت اقتصادی کشور در آمد و شد همانچه که دوست داشتند بشود.

کاری کارستان که زیان انباشته متانول سازان بخت برگشته را دو چندان می کند و اگر آنها هم از سر انتقام با محصول گران تمام شده شان پوست از سر ما بکنند لابد حق دارند.

این متانول سازان خرده ریزی هستند که خیلی وقت است  از صدقه سری همین تصمیم سازی های کف خیابانی کلا جان به جان آفرین تسلیم کرده اند و آنهایشان هم که قد و بالای رشید تری دارند نیز به طرفه العینی به معتادان متجاهر مفلسی بدل می شوند که چشم به دست دولت مفلس تر از خودشان می افکنند بلکه متاع روزشان را بدهد تا بلکه از خماری زیر پل صراط صنعت پتروشیمی به سیم کشی و خماری نیافتند.

در مملکتی که یک سکوی گازی و چهار پایه اش را از جا می کنند و با انواع و اقسام قرتی بازی های رسانه ای روی کول فاز ۱۱ بی پیر می گذارند که اندک گاز بیشتری تولید کنند تا ما مردم از سرمای سخت اروپا یخ نزنیم خوراک گاز متانول ساز را ۷ هزار تومانی  می کنند تا تولید ۸.۶ میلیون تنی متانول ایران که قرار بود به ۱۲.۲ میلیون تن برسد به خواب و خیال تبدیل شود و بیخ گوشمان بازار بین المللی را دیگرانی بربایند که قرار دادهای بیست سال و سی ساله می بندند.زهی سعادت پتروشیمی جان!

در این وانفسا یک خوش انصافی هم نیامد بپرسد شما که نان اقتصاد پیروزیتان تان در قاتوق پتروشیمی های این مملکت  خیس خورده یادتان رفته ۸۰ درصد ارزآوری تجاریتان از پتروشیمی است؟ از یاد برده اید که از این ۸۰ درصد هم ۷۵ درصد ارز کوفتی را همین متانول سازها تحویلتان می دهند؟ الان که همه فرق دم خروس با قسم حضرت عباس را فهمیده اند این ورشکسته به تقصیر شدنتان را به چه چیز تعبیر کنیم جز بیکاری عمومی؟ جز به دربدری کارگری که حالا از همان صنار سه شاهی هم دریغش کرده اند؟ جز تنش منطقه ای و بازاری که به فوت آب از کف می رود و همین ته مانده اعتبار تجارت نفتی ایران را هم به باد فنا می دهد؟جز تعطیل واحدهای متانول ساز که لابد از این پس باید به شیوه دوران شاه  وِزوِزک، از چوب درخت، الکل متانول تولید کنند و یا همچون ماتیاس پپر شیمیدان سال ۱۹۲۳ از قاطی کردن مونوکسید کربن و هیدروژن گاز سنتز متانول درست کنند؟ یا از مصریان باستان که متانول سازی را یاد گرفته بودند تا با آن سم های مهلک بسازند؟

الان سمی مهلک تر از متانول  با خوراک ۷ هزار تومانی هست؟ زهری که فقط گردن دلار فروش ها را کلفت تر می کند تا متاع کذائیشان را به مدد شارلاتان های کف کوچه ارباب جمشید و تئوریسین های طبقات فوقانی ساختمان خیابان میرداماد به بالای صد وپنجاه هزار تومان برسانند؟

اصلا گیرم کرشمه متانول سازها با تسلطشان بر این اقتصاد برای شما از کفر ابلیس هم بدتر است.غیر از اینها چه کسانی را دارید که صندوق وصله خورده اقتصادتان را شارژ کند؟ خودروسازان؟ فولادی ها؟معدنی ها؟سیمانی ها؟  واقعا کی؟ چرا در این هنگامه کله پاچه متانول سازها را بار گذاشته اید؟

پائین دست صنعت پتروشیمی زین پس باید ورق سه لایه و دارو رنگ و  چسب و محصول کشاورزی و زَلَم زیمبوو خرده ریز اتومبیل و دوچرخه و حلال و لمینیت و ورنی و ظرف و ظروف وقُبَل منقل آشپزخانه و رزین  و فرمالین و اسید استیک و تا پیراهن و ژاکتی که می پوشد  را به چندین برابر قیمت بخرد و به زخم تولید نیم بندش بزند تا دوستان اقتصاد دان نخبگی اقتصادی خود را بیش از پیش به همگان نشان بدهند.

این شیوه قیمت گذاری به لعنت شیطان هم نمی ارزد و حاصلی ندارد جز همان فلاکت و مسکنتی که اقتصاد و صنعت امروز ایران از آن خون به دل شده.از این به بعد چشممان به آمار و ارقام بیکاری و سقوط اقتصادی کشور در زیر نویس های تلویزیون های جهان بیشتر روشن می شود. مبارک است!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا