کد خبر: 220802143162
دولتروزنامهسیاست

زمان پایان جنگ علیه غزه فرا رسیده

 سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که رژیم صهیونسیتی بیمارستانها را در غزه تحت محاصره و بمباران قرار داده است، گفــت: رژیــم افســار گســیخته صهیونیســتی ایــن جنایتهــا را بــا همــکاری آمریــکا و برخــی دیگــر از کشــورهای غربی از جملــه انگلیــس، آلمــان، فرانســه و… انجــام می دهــد و ایــن کشــورها بایــد در برابــر ایــن جنایتهــا پاســخگو باشــند.

ناصر کنعانــی کــه در ایــن نشســت تصاویــری از حملههــای انجــام شــده از ســوی رژیــم صهیونســیتی به بیمارســتانها در غــزه در دســت داشــت، گفت: امیدواریم کشــورهایی که مانع توقف جنــگ و جنایت هــای رژیــم صهیونســیتی در غــزه شــدهاند هــر چــه زودتــر اجــازه بدهنــد کــه شــورای امنیــت ســازمان ملــل متحــد بــه وظیفــه خود جهت اســتقرار صلح عمل کند.

وی گفــت: ســازمان جهانــی بهداشــت هــم وضعیــت بیمارســتان شــفا در شــمال غــزه را نگــران کننــده و وحشــتناک اعــام کــرده و گفتــه ارتباطشــان را بــا ایــن بیمارســتان از دســت داده انــد.

حــال ســوال ایــن اســت کــه چه کســی محل خطاب این اظهارات اســت؟ غیر از آمریکا و رژیم صهیونیســتی و کسانی کــه گمان می کنند هنــوز زمان آتش بس فرا نرسیده است. کنعانــی بیــان کــرد: دنیــا هیــچ واکنــش بازدارندهای در برابر این رژیم نشان نمیدهد و نتیجه آن میشــود که بیمارســتان های غزه یکــی یکــی مــورد حمله قــرار میگیرنــد و آب، بــرق و ســوخت آنهــا قطع میشــود و بیماران مظلوم آن بیمارستانها شهید میشوند. وی گفت: دولتهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمــان مخاطــب اظهارات مســئولین صلیــب ســرخ جهانــی هســتند.

ایــن مســئولیت دنیــا اســت کــه در برابــر یــک رژیــم افسارگســیخته ای اقــدام کنند که تحت حمایت آمریکا اســت و بــا آســودگی خاطــر در حــال انجام جنایاتــی اســت کــه زبــان از بیــان آنهــا قاصــر است. ســخنگوی وزارت امــور خارجــه جمهوری اســامی ایــران در ایــن نشســت در پاســخ به ســوالی تاکیــد کــرد: در ارتبــاط بــا موضــوع کمکرســانی بــه مــردم غــزه رایزنی هــای متعددی با کشــورهای اسالمی از جمله مصر داشتهایم. وی افــزود: در ایــن ارتبــاط ســه دور گفتوگــوی تلفنــی بیــن وزیــران امــور خارجه ایران و مصر انجام شده است.

کنعانــی همچنیــن بــا اشــاره بــه دیــدار روســای جمهــور ایــران و مصــر در ریــاض گفــت: یکی از محورهای اصلی رایزنی در این نشســت موضوع کمکرســانی به مردم غزه و بازگشایی گذرگاه رفح بود. وی بــا تشــریح فعالیتهــای دیپلماتیک ایــران در ارتبــاط بــا پیگیــری تحــوالت اراضــی اشــغالی وجنایت علیه مردم غزه و فلسطین گفت: در حوزه مردمی نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

ســخنگوی وزارت خارجــه بــا اشــاره بــه نامــه اخیــر تعــدادی از هنرمنــدان کشــورمان به دبیرکل کل ســازمان ملل متحد در ارتباط بــا تحــوالت غــزه و تاکیــد آنها مبنی بــر اینکه دبیــرکل ســازمان ملــل بــه وظیفــه خــود برای پایــان دادن جنــگ عمــل کنــد، گفــت: از ایــن اقــدام هنرمنــدان کشــورمان تشــکر و قدردانــی میکنیم.کنعانــی گفــت: مــا در ایــن مــدت تــاش کردیــم کــه هزینههــای اخالقی حمایــت از رژیم صهیونیســتی را بــرای دولتهایــی کــه برخالف خواســت افــکار عمومی کشورشــان، از رژیــم صهیونیســتی حمایــت میکننــد، افزایــش دهیم.

ســخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اســامی ایران در پاسخ به ســوالی تاکید کرد: جمهوری اسالمی ایران در ارتبــاط بــا حــل موضوع فلســطین بــه تنها راه حلی که اعتقاد دارد تشــکیل دولت واحد فلســطینی از بحر تا نهر اســت.وی ادامه داد: در ایــن ارتبــاط راهــکار سیاســی نیــز از ســوی جمهــوری اســامی ایــران ارائــه شــده اســت و در ســازمان ملــل متحــد نیــز بــه ثبت رســیده اســت و آن برگــزاری همــه پرســی فراگیــر از همه شهروندان حقیقی فلسطین در داخل و خارج اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است.

کنعانی با بیان این که حمایت سیاسی و معنــوی ایــران از جریان مقاومت فلســطین امــر پنهانــی نیســت، گفــت: مــا مقاومــت در برابــر رژیــم صهیونیســتی و اشــغالگری را امــر مشــروعی میدانیــم همچنیــن جریــان مقاومت در فلســطین به اندازه کافی از توان و قــدرت نظامــی برای مقاومــت در برابر رژیم صهیونیســتی برخوردار است و این توانمندی را در بازههــای زمانــی مختلــف بــه نمایــش گذاشــته است.

ســخنگوی وزارت خارجــه جمهــوری اســامی ایــران در پاســخ به ســوال ایســنا در مــورد دیــدار اخیــر روســای جمهــور ایــران و مصــر در ریــاض گفــت: دیــدار انجــام شده نشست مهمی بود و درواقع یک رخداد مهــم در روند مناســبات سیاســی میــان میان دو کشــور بود که مــورد توجه جهانی نیز قرار گرفت. کنعانــی با بیــان اینکه ما ارزیابی مثبتی از دیــدار انجــام شــده داریــم، گفــت: در ایــن دیــدار گفت وگوهــای خوبی در مــورد موضوع فلســطین، توســعه مناســبات دو کشــور و برخی دیگر از مسائل منطقه انجام شد.

ســخنگوی وزارت خارجــه جمهــوری اسالمی ایران گفت: در این جلسه مقرر شد کــه وزیــران امور خارجه دو کشــور به دیدارها و برداشتن گام های متقابل در مسیر تقویت همکاری ها مبادرت کنند . وی افــزود: ارتقــاء مناســبات بیــن ایــران و مصــر بــه نفــع دو کشــور و جهــان اســام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفتوگــوی خــود بــا خبرنــگاران وی در مــورد اعــزام ســفیر از ســوی ایــران بــه یمــن گفــت: این موضوع را مد نظر داریم البته بخشــی از مســائل این موضوع به روند و شــرایط خاص یمن باز برمیگردد و با بهبود شــرایط و ایجاد زمینه های بهتر در آنجا، امکان تعیین قطعی سفیر و اعزام سفیر مهیا خواهد شد.

وی همچنین در پاســخ به سوال دیگری در ارتباط با مناســبات اقتصادی ایران و چین تصریح کرد: توصیه مناسبات اقتصادی ایران و چیــن در چارچــوب نقشــه راه ۲۵ ســاله و توافقــات صــورت گرفتــه در چارچــوب ایــن نقشه راه در حال انجام است. کنعانی با بیان اینکه توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و چین مورد تاکید رهبران دو کشــور اســت، اظهار کرد: روند مناســبات اقتصــادی دو کشــور در همیــن چارچــوب بــه خوبــی بــه پیــش مــیرود و مــا پیشــرفتهای خوبی در زمینههای تجاری و ســرمایه گذاری بین دو کشور شاهد بودهایم.

ســخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان سفر رییسجمهور ایران به ترکیه و اخبار منتشــر شــده در ایــن ارتبــاط گفت: اجــازه بدهید در زمانی که این سفر قرار است انجام شود در ارتباط با آن اطالعرســانی کنیم.این دیپلمات رشــد جمهــوری اســامی ایــران همچنیــن در مــورد مناســبات اقتصــادی ایران و عربســتان ســعودی و بازدید ســفیر عربســتان در تهران از یــک نمایشــگاه اقتصــادی در کشــورمان گفت: در سایه شکلگیری از سرگیری روابط سیاســی بیــن ایــران و عربســتان ســعودی زمینــه بــرای تقویــت همکاریهــای دو کشــور در زمینه هــای اقتصــادی و تجــاری فراهــم شــده اســت.

وی بــا بیــان اینکــه گســترش مناســبات اقتصــادی و تجــاری در جریــان رایزنیهای مقامات دو کشــور از جمله دیدار وزیــران دو کشــور و همچنیــن رایزنــی اخیــر رییسجمهور و ولیعهد عربستان مورد اتفاق نظر بوده اســت، اظهار کرد: خوشــبختانه ما از ســازوکارهای حقوقــی الزم بــرای تقویــت همکاریهــا در حوزههــای تجــاری و اقتصادی برخورداریم

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا