کد خبر: 110902144905
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیفناوری اطلاعات و ارتباطات

بازارسازی ۷ هزار میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با گذشت بیش از یک سال از اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و به کارگیری موفقیت‌آمیز تولید بار اول در صنعت نفت و گاز کشور، در حال حاضر شاهد بازارسازی بیش از ۷ هزار میلیارد تومانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی هستیم. این‌ها دستاورد‌های بزرگی است که در سایه‌ی اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور به دست آمده است.

 

مقابله‌ هدفمند با تحریم‌ها در حوزه انرژی به جریان افتاد و به پشتوانه‌ی قانون تولید جهش دانش بنیان و طرح موفق تولید بار اول که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا گذاشت، پیشرفت‌های چشمگیری به ویژه در صنعت نفت و گاز کشور رقم خورد.

در این سیاست، به استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش بنیانی در راستای تولید اقلام استراتژیک و موردنیاز صنایع بزرگ از جمله صنعت نفت و گاز توجه شد.در راستای مقابله‌ی هدفمند با تحریم ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروه تولید بار اول را با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات و اقلام راهبردی صنایع در دستور کار قرار داد.

بازارسازی ۷ هزار میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی

از طرفی با پیگیری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و در قالب ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش بنیان آیین نامه اجرایی برنامه تولید بار اول توسط دولت ابلاغ شد. در ادامه، دانش بنیان‌ها با یک پشتوانه بسیار قوی قانونی توانستند محصولات بو‌می‌سازی شده خود را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی عرضه کنند.

روند‌هایی که در بالا طی شد، در نهایت به تولید محصولات استراتژیک و تجهیزات گلوگاهی در صنایع بزرگ کشور منجر شد و صرفه جویی ارزی بالایی را برایمان رقم زد.

بازارسازی ۷ هزار میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با تاکید بر اینکه حمایت‌های قانونی مرتبط با تولیدات بار اول بسیار می‌تواند کمک کننده باشد و به استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور منجر می‌شود، اظهار داشت: اگرچه تحریم‌ها یک تهدید محسوب می‌شوند، اما می‌توانیم آن‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق در کشورمان رخ داده است. بعد از تشدید تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در کشور به تولید تجهیزات و اقلام راهبردی ورود کردند و تا حد زیادی توانستند مشکلات را حل کنند.

بازارسازی ۷ هزار میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی

به گفته‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کشور، اینکه بر اساس آمار‌ها بیشترین استفاده از تولیدات بار اول را در صنعت نفت و گاز کشور داشته ایم، نشان می‌دهد که اهمیت اتکا به توان داخلی توسط مسئولان این حوزه درک شده است.

میرتاج الدینی گفت: بر اساس آمارها، با گذشت بیش از یک سال از اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و به کارگیری موفقیت‌آمیز تولید بار اول در صنعت نفت و گاز کشور، در حال حاضر شاهد بازارسازی بیش از ۷ هزار میلیارد تومانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی هستیم. این‌ها دستاورد‌های بزرگی است که در سایه‌ی اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور به دست آمده است.

بازارسازی ۷ هزار میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی

میرتاج الدینی گفت: بسیاری از تجهیزات در صنعت نفت و گاز کشور بومی سازی شده است و شبیه سازی‌هایی انجام داده ایم. ما تازه اول راه هستیم و باید به تلاش هایمان در این زمینه ادامه دهیم. دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور از جمله صنعت نفت و گاز، با اتکا به قوانین حمایتی مانند ترک تشریفات برای تولیدات بار اول، به طوری که وابستگی به خارج به حداقل برسد، باید به صورت جدی دستور کارمان باشد.

وی ادامه داد: به تازگی معاون علم و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت قرارداد جدیدی در جهت صرفه جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در زمینه تولید بار اول اقلام راهبردی به امضا رساند.

این‌ها اخبار خوبی است و نشان دهنده‌ی حرکت رو به جلوی کشور در حوزه‌ی استفاده از تولیدات بار اول و اتکا به توان دانش بنیانی کشور در صنعت نفت و گاز است.

بازارسازی ۷ هزار میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز کشور مزیت‌های بیشماری برایمان داشت. به طور مثال، نوسازی تجهیزات پالایشگاهی برخی کشور‌ها مانند ازبکستان، سوریه و ونزوئلا توسط متخصصان ایرانی در نتیجه‌ی اعتماد به توان جوانان کشور محقق شد.

میرتاج الدینی گفت: با استفاده از توان داخلی توانستیم بستری برای همکاری با دیگر کشور‌ها برای خودمان در صنعت نفت و گاز در حوزه‌هایی مانند پالایشگاه‌های فراسرزمینی به وجود بیاوریم و این‌ها نشان دهنده‌ی ظرفیت‌های ما در زمینه‌ی توسعه‌ی صنعتی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا