کد خبر: 30010022904
روزنامهصفحه یکفناوری اطلاعات و ارتباطات

خیز هوآوی برای توسعه ۶G

مترجم: علی اسدی خمامی

هوآوی، غول فناوری چین که به دلیل نقش خود در توسعه فناوری اینترنت پرسرعت ۵G تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، به دنبال توسعه فناوری ۶G است و می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ این فناوری را به بازار معرفی می‌کند.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به دنبال فناوری اینترنت ۵G هستند، غول تکنولوژی چین یعنی هوآوی برای راه اندازی جایگزین بسیار سریع‌تر این فناوری دست به کار شده است.

آن طور که رسانه‌های چینی می‌گویند، برنامه‌های این شرکت را «شو ژیجون» مدیرعامل موقت آن در یک نشست مطبوعانی در شنزن فاش شده است. این مقام مسئول گفته است که شبکه‌های ۶G کمتر از ۱۰ سال دیگر، یعنی در سال ۲۰۳۰ به بازار معرفی خواهد شد.

هواوی به زودی گزارشی که افق توسعه شبکه‌های نسل بعدی در آینده نزدیک را توضیح می‌دهد، منتشر خواهد کرد. هرچند اطلاعات زیادی درباره این فناوری منتشر نشده است، شبکه خبری CGTN چین گزارش داده است که شبکه‌های ۶G ممکن است تا ۵۰ برابر از ۵G سریع‌تر باشد؛ یعنی در حالی که شبکه‌های ۵G می‌توانند در  وضع ایده‌آل ۲۰ گیگابات داده را در ثانیه منتقل کند، سرعت جانشین آن ممکن است هزار گیگابات در ثانیه باشد.

این گزارش می‌افزاید هرچند این فناوری امکان دانلود سریع‌تر هرچیزی را، از نرم‌افزار گرفته تا ویدوئو برای کاربران فراهم می‌کند، فناوری ۶G امکان استفاده از اینترنت در فعالیت‌های پرسرعت، به عنوان مثال در هوانوردی را فراهم می کند.

هوآووی یکی از پیشتازان جهانی توسعه فناوری اینترنت ۵G است، اما برخی از کشورها به دلیل فشارهای آمریکا تصمیم گرفته‌اند استفاده از تجهیزات این شرکت را محدود کنند. در سال ۲۰۱۹، این شرکت فناوری اعلام کرد که از مدتی پیش از آن کار برای توسعه شبکه‌های ۶G را آغاز کرده است. مدیرعامل وقت شرکت «رن ژنگفای» در آن دوره گفته بود که این فناوری هنوز در مراحل مقدماتی است و ممکن است تبدیل آن به یک واقعیت ۱۰ سال زمان ببرد.

چین در سال ۲۰۲۰ میلادی برای نخستین بار یک ماهواره اینترنت ۶G را به فضا پرتاب کرد. این قدرت آسیایی در ماه نوامبر آن سال پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره، توانست آن را در مدار قرار دهد و از آن برای آزمایش فناوری ۶G استفاده کند. این ماهواره آزمایشی که حامل فناوری نسل ششم ارتباطات از راه دور بود، با یک فروند ماهواره‌بر «لانگ مارچ ۶» از مرکز پرتاب ماهواره «تائوآن» در استان شانشی شمالی جمهوری خلق چین به فضا پرتاب شد. این ماهواره پیشتاز فناوری که هم نام دانشگاه دانش الکترونیک و فناوری چین نام‌گذاری شده بود، برای سنجش عملکرد باند فرکانس فناوری ۶G در فضا استفاده شد.

توسعه فناوری‌های جدیدی اینترنتی از سوی هوآوی چین چندان به مذاق ایالات متحده امریکا خوش نیامده است. هرچند آمریکا هواوی را تحت فشار تحریمی قرار داده است، این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی توانست رکورد جدیدی را در سودآوری ثبت کند. سودآوری این شرکت در سال ۲۰۲۰ با وجود تحریم‌های آمریکا و بحران ناشی از کرونا یک رکورد محسوب می‌شود، هرچند این عوامل در توسعه هوآوی اثر منفی داشته‌اند.

در این سال، سود خالص هوآوی ۳.۲ درصد افزایش یافت و به ۶۴.۹ میلیارد یوآن (۹.۹ میلیارد دلار) رسید. درآمد این شرکت نیز با ۳.۸ درصد افزایش رقم ۸۹۱.۴ میلیارد یوآن (۱۳۶.۷ میلیارد دلار) را ثبت کرد.

البته رشد سالانه این شرکت در سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه، یعنی ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش داشته است. رشد سالانه سود خالص شرکت نیز نسبت به سال پیش از ان، که ۵.۶ درصد بود، کندتر شده است. این تفاوت نسبت به سال ۲۰۱۸ بسیار زیاد است، یعنی سالی که رشد سود خالص شرکت ۲۵.۱ درصد بود.  این شرکت اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ درآمد بخش تلفن همراه به دلیل تحریم‌های آمریکا کاهش یافته است.

رشد سال گذشته هوآوی بیشتر به دلیل موفقیت این شرکت در بازار داخلی بوده و این در حالی است که تجارت این شرکت در بازارهای بین‌المللی کاهش داشته است.  فروش هوآوی در چین با رشد ۱۵ درصدی به ۵۸۴.۹ میلیارد یوان (۸۹.۷ میلیارد دلار) رسید که ۶۵ درصد کل درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد. اما فروش این شرکت در قاره آمریکا تقریبا ۲۵ درصد، در اروپا ۱۲ و خاورمیانه و آفریقا ۱۲ درصد و در آسیا-پاسفیک ۹ درصد کاهش داشته است. با این حال هوآوی می‌گوید در سال جدید به توسعه عملکرد خود در بازارهای صادراتی خوش‌بین است.

سال گذشته اولین سالی بود که هوآوی در تمام طول سال تحریم‌های آمریکا را تجربه می‌کرد. واشنگتن در ماه می ۲۰۱۹ هوآوری را در فهرست تحریمی خود قرار داد و شرکت‌های آمریکایی را از همکاری با غول تکنولوژی چین و انتقال فناوری به این کشور منع کرد. آمریکا همچنین سعی کرد که فروش جهانی ریزتراشه‌ها به هوآوی را محدود کند و به متحدان خود فشار آورد که برای توسعه فناوری ۵G از تجهیزات و تاسیسات این شرکت چینی استفاده نکنند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا