کد خبر: 03050038983
آسیب اجتماعیاقتصادجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

بازار سرد پاریس پس از بازگشایی‎ ها

الیویه ششی پوتریش خبرنگار اقتصادی 

ترجمه: محمود نواب مطلق

به رغم بازگشائی مغازه ‎های پایتخت فرانسه و رغبت فرانسویان برای خرید، بازار هنوز حال و هوای قبل از بحران کرونا را پیدا نکرده است.

سرخوردگی واقعی در بازار حاکم است. درحالیکه بازگشائی مغازه ‎ها جدی به نظر می‎رسد و رغبت فرانسویان برای خرید نیز چشمگیر است و فضای کسب و کار در پاریس بی‎توجه به این دو عامل کم رونق به نظر می‎رسد.

نه پایان محدودیت‎ های بهداشتی و نه حراج‎ ها هیچکدام هنوز منجر به رونق کسب کار و بازگشت شرایط به وضع قبل از بحران کرونا نشده ‎اند.

بنابر گزارش اتحادیه اصناف پوشاک فرانسه که روز شنبه ۲۴ جولای منتشر شده؛ متوسط کاهش گردش مالی مغازه ‎داران پاریس به رقم ۲۱ درصد رسیده است. چگونه می توان این رقم را در مقایسه با مورد مشابه آن در سال  ۲۰۱۹ که  یک درصد است توجیه کرد؟

غیبت گردشگران خارجی و به ویژه آمریکایی‎ها و چینی‎ها که از همه بیشتر خرج می‎ کردند یکی از دلایل عمده این کاهش چشمگیر گردش مالی مغازه‎داران پایتخت فرانسه است.

براساس آمار منتشره شده اتحادیه انجمن‎ های تجار و پیشه وران پاریس رقم کاهش گردش مالی در محله شانزه لیزه درماه ژوئن ۲۰۲۱ در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۱۹ به ۳۹ درصد رسید.

این آمار در محله عثمان ۳۳ درصد و در محله فوروم دهال ۲۴ درصد گزارش شده است و همگی حکایت از غیبت گردشگران خارجی در این محله‎ها دارند.

در محله‎هائی که گردشگران خارجی چندان در آنها حضور نداشته‎اند مثل میدان ایتالیا و یامحله بوگرونل این کاهش گردش مالی ارقام مشابهی را نشان می‎دهد. در مرکز تجاری ایتالیای دو این رقم ۲۴ درصد و در مرکز تجاری بو گرونل در منطقه ۱۹ پاریس این رقم به ۱۸ درصد می‎رسد.

تیری ورون رئیس اتحادیه انجمن‎های تجار و پیشه وران پاریس طی بیانیه ‎ای اعلام کرد:« کسبه پاریس در مقابل بازار خالی از گردشگران خارجی و خریداران فرانسوی قرار دارند. حتی پاریس ‎نشینان که همیشه بخش مهمی از مشتریان را تشکیل می‎ دادند به بازار پاریس روی خوش نشان نداده ‎اند.

پاریسی که با قوانین جدید بازگشائی تلاش می‎ کند سر پا بایستد. وقتی مشاهده می‎ کنیم بر خلاف سایر شهرها در فرانسه فعالیت‎ های اقتصادی در پایتخت چندان به حالت قبل از بحران کرونا بازنگشته ‎اند؛ می‎ توانیم اینطور نتیجه‎ گیری کنیم که عوامل اجرائی در پاریس که در مقابل رنج‎ های تجار پاریسی ناشنوا هستند مشکلی اساسی در اجرای سیاست‌های عمومی دارند.»

پایتختی که دسترسی به آن بسیار محدود شده است. سیاست شهرداری در ایجاد محدویت‎ های فراوان برای ورود خودروها به خیابان‎های پاریس مشکلات بسیاری را برای اهالی پایتخت جهت حضور در مراکز خرید به وجود آورده است.

براساس نظر این اتحادیه ایجاد محدویت برای ورود خودروها به خیابان‎ هایی چون خیابان ریولی آثار خسارتبار فراوانی بر از سرگیری فعالیت ‎های اقتصادی برای کسبه این مناطق به بار آورده است.

تیری ورون در این بیانیه اینچنین ادامه می‎دهد:« آن هیدالگو شهردار پاریس قصد دارد ورود خودروها به مناطق مرکزی شهر را ممنوع کند در حالیکه راه حل جایگزین مناسبی برای این امر پیش‎بینی نکرده است.

همین امر باعث شده تا اقبال عمومی به خرید از مراکز تجاری حومه پاریس بیشتر شود. هنگامیکه یک زوج فرانسوی قصد خرید مایحتاج لوازم منزل خودرا دارد برایش این مطلوبتراست تا خرید خود را به جای مترو در صندوق عقب خودروی خودش بگذارد و برود.»

مجموعه این مشکلات تأثیر منفی فراوانی درنتایج حاصل از فروش کسبه برجای می‎گذارد. براساس آمار منتشره از سوی اتحادیه ‎ای که ۳۳هزار کاسب مستقل پوشاک را تحت پوشش دارد، فروش تابستانی در پاریس بسیار مأیوس کننده است.

اگرچه برنامه‎ های شهرداری پاریس برای راه ‎اندازی مجدد کسب و کار با بودجه ۲۰۰ میلیون یورویی قابل توجه است ولی آمار و ارقام منتشره اتحادیه پوشاک و رنج‎ های اصناف آن رانیز نباید از نظر دور داشت.

البته شهرداری اطمینان داده است برای فرانسویان مانعی در تردد با خودروی خود در مراکز تجاری ایجاد نمی‎کند. قوانین مربوط به محدودیت تردد در مناطق مرکزی قابل انعطاف و مطابق با مقاصد شهروندان قابل تعریف هستند.

اتحادیه به جد خواستار طرح مساله محدودیت تردد در مناطق مرکزی در کمیسیون ملی مباحث عمومی به منظور بازنگری درآن وتدوین یک برنامه مناسب برای راه‎اندازی مجدد فعالیت ‎های کسب وکار است.

از نظر اتحادیه تکرار اشتباهاتی چون بستن مراکز فروش کنار رود سن و بستن خیابان ریولی قابل قبول نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا