کد خبر: 2608996530
راه و مسکن

بازار سیاه فروش امتیاز مسکن ملی

فروش امتیاز واحدهای طرح اقدام ملی مسکن با نرخ‎های متفاوت به شکل علنی در سایت‎های اینترنتی جریان دارد؛ این در حالی است که بارها وزیر و دیگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر غیرقانونی بودن این معامله تاکید کرده‎اند.

ایسنا در گزارشی نوشت: امتیاز مسکن ملی در روز روشن فروخته می‎شود. با یک فروشنده در سیرجان تماس گرفتیم می‎گوید که ثبت‎نام را انجام داده و نامش تایید شده است.

حتی متراژ و موقعیت واحد مسکونی را می‎داند؛ فاز یک، محله سی وی جی. ۴۰ میلیون تومان واریز کرده و امتیاز را فقط ۲۰ میلیون تومان می‎فروشد. یک قولنامه در بنگاه املاک می‎نویسد و برای اینکه خریدار خیالش راحت باشد به میزان ۴۰ میلیون تومان پرداختی اولیه سفته می‎دهد. می‎گوید که وکالت‎نامه محضری هم می‎دهد. از او می‎پرسیم چه تضمینی وجود دارد که بعد از خرید و فروش سلب امتیاز نشوید؟ سکوت می‎کند.
به فروشنده دیگری که یک هفته قبل فروش امتیاز مسکن ملی در شهر داراب فارس را آگهی کرده زنگ زدیم. امتیاز هنوز فروش نرفته و نرخش از قبلی کمی پایین‎تر است. قیمت امتیاز را ۱۵ میلیون تومان تعیین کرده و می‎گوید که اسمش برای مسکن ملی پشت ترمینال درآمده و باید ۴۰ میلیون تومان تا ۱۰ روز دیگر واریز کند وگرنه امتیازش از بین می‎رود. او هم در دفتر املاک قرارداد می‎نویسد اما سفته نمی‎دهد. می گویم وکالت محضری چی؟ می‎گوید قولنامه معتبر است خیالت راحت.

اما خیال خریدار نباید خیلی هم راحت باشد. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در صورت احراز خرید و فروش مسکن ملی، متقاضی سلب امتیاز می‎شود. اگر این هشدار عملی شود خریدار می‎ماند و پول از دست‎رفته‎ای که احتمالا برای گرفتنش باید به دردسر بیفتد.

از طرف دیگر امتیاز خانه دولتی یا تسهیلات یارانه‎ای مسکن به هر نفر در طول عمرش فقط یک بار واگذار می‎شود و اینکه برخی افراد با قیمت‎های پایین حاضرند این امتیاز را بفروشند قابل درک نیست. یکی از فروشندگان مسکن ملی می‎گوید که خودش خانه دارد. احتمالا بسیاری دیگر از افراد که واحدهای اقدام ملی به نامشان درآمده مسکن در اختیار دارند اما به هر حال فرم «ج» آنها سبز است و می‎خواهند از حق قانونی دریافت مسکن دولتی استفاده کنند.

به هر حال وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که خرید و فروش امتیاز مسکن ملی تخلف است اما هنوز مشخص نیست با چه مکانیزمی متخلفان را شناسایی و سلب امتیاز می‎کند. دولت برای آنکه متقاضیان واقعی خانه‎دار شوند زمین ارزان قیمت اقساطی برای واحدهای اقدام ملی درنظرگرفته و کارت اعتباری مصالح در اختیار سازندگان قرار می‎دهد. اما ایجاد بازار سیاه خرید و فروش مسکن ملی می‎تواند به تورم مازاد در این بخش منجر شود.

استقبال سرد متقاضیان مازندرانی از طرح مسکن ملی

از سوی دیگر معاون زمین و مسکن اداره کل راه‌وشهرسازی مازندران گفت که تاکنون کمتر از یک سوم متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی در استان ودیعه اولیه خود را وایز کرده‌اند.

سید عباس راهگشای در گفت‎وگو با ایرنا افزود : در مرحله اول ۲ هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط دریافت مسکن ملی در مازندران شدند که با وجود نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی واریز ودیعه ۴۰۰ میلیون ریالی اولیه ، تاکنون تنها حدود ۶۷۰ نفر سهم آورده خود را واریز کرده‎اند.

وزارت راه و شهرسازی ۳۰ آبان سال‎جاری را آخرین مهلت قانونی واریز ودیعه اولیه مسکن ملی تعیین کرده است.

معاون راه و شهرسازی مازندران علت احتمالی استقبال سرد متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی برای واریز ودیعه اولیه و آورده را ذهنیت منفی جامعه از طولانی شدن اجرای مسکن مهر در برخی مناطق استان دانست و گفت که احتمالا برخی نیز چنین پیش‎بینی می‎کنند که سیاست دولت آینده در حوزه مسکن ملی تغییر کند و سرمایه آنها بدون این که خانه‎دار شوند ، قفل شود.

وی افزود : به هر حال در شرایط فعلی ما برای ساخت سهمیه ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن ملی در مازندران برای هیچ یک از مناطق مشکل زمین نداریم ، ولی در صورت افزایش سهمیه و متقاضیان در اکثر شهرهای استان بویژه غرب استان با محدودیت زمین مواجه خواهیم شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا