کد خبر: 280402133181
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

بازار سیاه کارت بازرگانی صدای مجلس را درآورد

سیاه‌کلی گفت: برخی کسب و کارها نیاز به مجوز دارند و تایید محور هستند. به عنوان مثال در مورد داروخانه نیاز است که مقامی صلاحیت آن را تایید کند اما مشاغلی نظیر ساندویچی و بقالی نیاز به مجوز تاییدی ندارند بلکه ثبت محور هستند و به محض ثبت، به فرد درخواست‌کننده مجوز می‌دهند.

بازار سیاه ناشی از خرید و فروش کارت بازرگانی از جمله مواردی است که همواره مورد انتقاد بسیاری از فعالین این حوزه قرار گرفته کما اینکه عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز به صراحت اعلام می‌کند کارت بازرگانی و هر مجوزی شبیه آن یعنی اعطای رانت.

البته اظهارات لطف‌الله سیاهکلی به کارت بازرگانی و نحوه واگذاری آن محدود نشد، کما اینکه او با تقسیم‌بندی مجوزها ثبتی و تاییدی به این نکته اشاره کرد که در مورد برخی مشاغل نظیر مشاغل خانگی نیاز به سخت‌گیری نیست و فقط در مورد مجوز مشاغلی که با جان انسان‌ها سروکار دارند، سخت‌گیری باید صورت بگیرد و مجوز تاییدی صادر شود.

مجوز یعنی رانت

متن کامل گفتگوی لطف‌الله سیاه‌کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با خبرنگار گسترش‌نیوز به شرح زیر است.

لطف‌الله سیاه‌کلی، در واکنش به مصوبه اخیر دولت مبنی بر سهولت در صدور کارت بازرگانی گفت: کلا مجوز یعنی رانت، چرا که وقتی مجوزی صادر می‌شود آن فرد دارای ثروت می‌شود به همین دلیل مجلس قانون تسهیل کسب و کارها را تصویب کرد. در حقیقت باید به هر فردی که خواستار فعالیت تجاری است به او اجازه بدهیم که دارای شناسنامه شود نه اینکه آن مجوز تبدیل به رانت شود.

نباید قیم مردم شویم

او افزود: کسی که کارت بازرگانی می‌گرفت، رانت عظیمی داشت و آن وقت کارت خرید و فروش می‌شد نه خدمات. بنابراین اساسا با دادن مجوز به عنوان رانت مخالف هستیم، مجوز باید در این راستا باشد که فرد مورد نظر اجازه این کار را دارد.

لذا چنین مجوزهایی باید صادر شوند و هر کسی که مراجعه کرد به او مجوز بدهند ما نباید قیم مردم شویم خود مردم بلد هستند چه اقدامی انجام دهند.

ساندویچی و بقالی نیاز به مجوز تاییدی ندارند

پسیاهکی با اشاره به تسهیل در ارائه مجوز به کسب و کارها اظهار کرد: ما باید سامانه‌ها را ایجاد کنیم، مردم در سامانه ها ثبت نام کنند.

برخی کسب و کارها نیاز به مجوز دارند و تایید محور هستند به عنوان مثال در مورد داروخانه نیاز است که مقامی صلاحیت آن را تایید کند اما مشاغلی نظیر ساندویچی و بقالی نیاز به مجوز تاییدی ندارند بلکه ثبت محور هستند و به محض ثبت، به فرد درخواست‌کننده مجوز می‌دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشاغل خانگی تاکید کرد: درباره مشاغل خانگی نیز وضعیت به همین ترتیب است، قرار وزارت صمت لیست مشاغل ثبت محور و تایید محور را بدهد اما هنوز این اقدام را انجام نداده است. منظور از مشاغل ثبت محور این است که فرد نام خود را می‌نویسد و می‌گوید تقاضای کارت بازرگانی دارم.

برای وزارت بازرگانی غیر از سرمایه چه تخصصی مورد نیاز است؟

سیاهکلی در مورد ارائه تسهیلات برای مشاغل خانگی خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی در رده مشاغل ثبت محور قرار دارند که البته تسهیلات برای این گروه از مشاغل در تبصره ۱۸ پیش‌بینی شده است.

تایید محور مربوط به مشاغلی است که برابر جان انسان‌ها مسئولیت دارند و باید نهاد تخصصی آن را حمایت کند. به عنوان مثال در مورد کارت بازرگانی چه تخصصی لازم است؟ طرف سرمایه دارد و می‌خواهد کار بازرگانی انجام دهد.

او در پایان یادآور شد: اگر کسی می‌خواهد داروخانه راه‌اندازی کند مسئول آنجا باید بداند دارویی که به دست مردم می‌رسد مناسب است یا خیر، چرا که با جان انسان‌ها سر و کار دارد. لذا تشخیص اینکه کدام مشاغل ثبت محور و کدام تایید محور هستند با وزارت صمت است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا