کد خبر: 22010177431
راه و مسکن

بازار مسکن در حال خروج از رکود است؟

متقاضیان مسکن در سال گذشته منتظر علامت‌های کاهشی در این بازار ماندند اما اکنون آمار بانک مرکزی که نشان می‌دهد قیمت مسکن افزایشی ۶ درصدی داشته. نگرانی‌هایی برای آنها فراهم کرده است.

آیا بازار اکنون در وضعیت خروج از رکود قرار دارد و زمان خوبی برای اقدام متقاضیان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بسیاری از متقاضیان مسکن در سال گذشته خریدی نکردند و منتظر علامت‌های کاهشی در این بازار ماندند اما هم اکنون ارائه آمار از سوی بانک مرکزی با در رابطه با افزایش شش درصدی قیمت مسکن نگرانی‌هایی برای آنها فراهم کرده است.

به نقل از خبرنگاران‌جوان، این در حالی است که بسیاری از مسئولان دولتی از جمله وزیر راه وشهرسازی و همچنین معاون مسکن وساختمان این وزارتخانه وعده‌هایی در رابطه تثبیت قیمت مسکن داده بودند.

طبق اعلام آخرین آمار بانک مرکزی که مربوط به اسفند ۱۴۰۰ می‌شود، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به حدود ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده. این رقم حاکی از افزایش ۶.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.

این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶ درصد افزایش داشته. اما در مقایسه با رشد نقطه به نقطه اسفند ۱۳۹۹ (معادل ۹۳.۷ درصد) به مراتب کمتر بوده است. این موضوع نشان دهنده کند شدن رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ است و می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد.

شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نیز در اسفند ۱۴۰۰، معادل ۴۵.۸ درصد نسبت به ماه مشابه پارسال افزایش پیدا کرده است.

چه خبر از خرید و فروش در بازار مسکن؟

عبدالله مشکانی، کارشناس بازار مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: افزایش معاملات حجم بیشتری داشته است. افزایش قیمت مسکن باعث شده عده زیادی دیگر توان خرید آن را نداشته باشند، اما بالا رفتن قیمت‌ها ناشی از بالا رفتن رشد نقدینگی است.

او ادامه داد: آینده بازار مسکن وابستگی زیادی به برجام دارد. برجام می‌تواند به تورم در ایران جهت دهد و باید بینیم این توافق درنهایت به نتیجه می‌رسد یا نه.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مسکن درخصوص وضعی بازار گفت: بازار درحال حاضر در رکود است. اگر بانک مرکزی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی مسئولان اجازه دهند شاید بازار به شرایط متعادل‌تری برسد.

قلی‌خسروی ادامه داد: اسفند با وجود اینکه قیمت‌ها رو به کاهش بود و خرید و فروش انجام می‌شد، بانک مرکزی افزایش قیمتی ۶٫۲ درصدی را اعلام کرد.

فعالان بازار چه می‌گوید؟

اما نظرات در بازار متفاوت است. یکی از مشاوران املاک درخصوص خرید ملک ملک در وضعیت کنونی بازار مسکن می‌گوید:  درحال حاضر خرید خیلی بهتر از چند هفته دیگر است. می‌گویند قرار است قیمت‌ها بیشتر شود و مالکان ممکن است دیگر نخواهند فروش داشته باشند.

یکی دیگر از فعالان بازار بیان می‌کند: بازار وضعیت خیلی جالبی ندارد، ولی بهترین زمان برای خرید است از آنجایی که خرید و فروش در بازار کم است ملک بهتری را می‌توان خریداری کرد.

یک مشاور املاک  معتقد است بازار در حد معمول خرید و فروش دارد  و کسی که بودجه‌ای دارد می‌تواند برای خرید اقدام کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا