کد خبر: 261001116897
جهانروزنامه

بازگشایی بازارهای ارز روسیه با اولویت استفاده از یوآن به منظور دلارزدایی

ترجمه: محمود نواب مطلق

فعالیت مجدد بازار ارز روسیه  برای اولین بار از فوریه ۲۰۲۲ (اسفند۱۴۰۰) تا کنون که در پی جنگ روسیه و اوکراین و برقراری تحریم های غربی بر ضد این کشور متوقف شده بود با اولویت استفاده از یوآن باهدف دلار زدایی آغاز شد.

این یک گام دیگر در تحکیم هر چه بیشتر روابط چین و روسیه محسوب می شود. روز جمعه ۱۳ژانویه(۲۳دی) در بورس روسیه عملیات خرید و فروش ارزهای خارجی در در بازار ملی ارز روسیه با یوآن چین آغاز شد تا نشانه ای ازاهمیت مبادله با پول چین در نگاه  روسیه باشد.

وزارت دارایی روسیه چهارشنبه۱۱ژانویه(۲۱دی) طی بیانیه ای اعلام کرد:« عملیات خرید و فروش ارزدر بازارهای داخلی در بورس مسکو بوسیله بانک روسیه بر مبنای روبل- یوآن خواهد بود.» تاریخ شروع این عملیات جمعه ۱۳ژانویه(۲۳ دی) اعلام شده بود.

مطالب پیشنهادی

روسیه از فوریه ۲۰۲۲(اسفند۱۴۰۰) در پی حمله به اوکراین و برقراری موجی از تحریمهای غرب بر ضد خود هرگونه مبادلات ارزی در بازارهایش را ممنوع اعلام کرد.

این کار چند روزی اقتصاد روسیه را دچار نوساناتی شدید کرد. بدین ترتیب از این پس بانک مرکزی روسیه یوآن چین را خریده و آنرا ذخیره می کند تا بدینوسیله از آن در برقراری توازن در بودجه فدرالش براساس تغییرات درآمدهای حاصل از مواد سوختی بهره مند شود.

استفاده از سایر ارزها بر این مبنا در آینده ای نزدیک هنوزمشخص نشده است. روسیه تا پیش از درگیری با اوکراین عمدتا از دلار و یورو برای تنظیم بودجه خود استفاده می کرد.

اما از این پس تمام تلاش مسکو بر دلارزدایی قرار گرفته تا هرچه بیشتر از رقیب سیاسی خود،واشنگتن، مستقل شود. در این چارچوب، مسکو به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای آسیایی از جمله چین است تا با تشکیل جبهه مشترک به مقابله با غربی ها بپردازند.

وزیر دارایی روسیه در اطلاعیه روز چهارشنبه۱۱ژانویه(۲۱دی) خود بر این موضوع تأکید کرد:« هدف ما کاهش اثرات شرایط پر نوسان بازار انرژی بر اقتصاد و بودجه عمومی روسیه است.»

بر این اساس با روی آوردن به سایر ارزها تأثیر سقفبندی قیمت نفت و گاز روسیه بوسیله کشورهای اتحادیه اروپا، گروه ۷ و استرالیا محدود خواهد شد. بنابراطلاعیه وزارت دارایی از روز جمعه ۱۳ ژانویه (۲۳دی) تا روز دوشنبه۶ فوریه(۱۷بهمن ) ۵۴,۵ میلیارد روبل (۸۰۰ میلیون دلار با نرخ فعلی بازار) در بازار ارز با هدف جبران کاهش درآمدهای سوختی فروخته خواهد شد.

بانک مرکزی روسیه نیز اعلام کرد هرماه در روزهای بورسیِ بازار مداخله می کند تا تأثیراین عملیات را بر پویایی نرخهای ارز محدود کرده و بدین وسیله ثبات مالی اقتصاد روسیه را حفظ کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا