کد خبر: 27020027277
اقتصاد کلانانرژیجهان

بازگشت نفت شیل توازن بازار جهانی را برهم می‌زند

تحلیلگران مؤسسه آکسفورد معتقدند افزایش تولید نفت شیل آمریکا تعادل بازار جهانی نفت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری عرب‌نیوز، تحلیل مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد نشان داد افزایش قیمت نفت سبب بازگشت قابل توجه نفت شیل آمریکا به بازار در سال ۲۰۲۲ می‌شود که به‌طور بالقوه توازن بازار جهانی نفت را به خطر می‌اندازد.

بر اساس جدیدترین گزارش ماهانه این مؤسسه، نفت شیل آمریکا با آغاز سال ۲۰۲۲، عامل بی‌ثباتی خواهد بود، زیرا تردید بسیاری درباره نحوه عملکرد تولیدکنندگان نفت شیل وجود دارد.

نفت شیل آمریکا همچنان از عوامل مهم مؤثر در پیامدهای بازار خواهد بود.

با حرکت قیمت جهانی نفت به سمت حدود ۷۰ دلار برای هر بشکه، فشارهای مالی واردشده بر صنعت نفت شیل آمریکا کمتر شده است و تولیدکنندگان با فشارهای ناشی از تقاضای کم سازگار شده‌اند.

شمار دکل‌های نفت و گاز آمریکا – تعداد فعالیت‌های حفاری در حال انجام در میدان‌های نفت شیل – تا پایان سال جاری میلادی به ۶۰۲ دستگاه می‌رسد که نسبت به ۲۲۲ دستگاه موجود در تابستان سال گذشته میلادی، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

در حالی که رابطه مستقیم تعداد دکل‌ها و مقدار تولید پیچیده است، تحلیلگران این مؤسسه معتقدند افزایش تولید نفت شیل، برنامه‌ریزی‌های ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) برای برقراری توازن در بازار جهانی نفت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در گزارش مؤسسه آکسفورد آمده است: افزایش ۹۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت شیل آمریکا می‌تواند مجموع کمبود عرضه را به ۶۶۰ هزار بشکه در روز برساند.

اگر رشد نفت شیل آمریکا به یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز برسد و روند بهبود تقاضا کندتر از حد انتظار باشد، این افزایش تولید مانع توازن دوباره بازار خواهد شد و مازاد عرضه نفت در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲ را در پی خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا