کد خبر: 15080053153
بازارها و خدمات مالی

بازگشت ۶۴ میلیارد یورو ارز صادراتی به کشور

دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: تا ۱۰ آبان ماه از ۸۰ میلیارد یورو تعهدات سررسید شده، ۶۴ میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگشته و ۳۸۹۱ صادرکننده به صورت صد درصدی ایفای تعهدات ارزی کرده‌اند.

احسان قمری در گفت‌وگو با مهر در مورد آخرین وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار کرد: تا تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۸۱ درصد تعهدات سررسید شده صادرکنندگان ایفا شده است.

دبیر کمیته اقدام ارزی ادامه داد: کل تعهدات صادراتی از ۹۷/۰۱/۲۲ تا ۱۴۰۰/۰۸/۱۰، ۹۱ میلیارد یورو و تعهدات سررسید شده ۸۰ میلیارد یورو است که از این میزان ۶۴ میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

بازگشت ۴۱ میلیارد یورو توسط ۳۸۹۱ نفر

قمری افزود: تاکنون ۳۸۹۱ صادرکننده از مجموع ۲۸ هزار و ۸۱۵ صادرکننده، صد درصد تعهدات ارزی خود را که ۴۱ میلیارد یورو بوده، ایفا کرده‌اند.

وی گفت: این ۳۸۹۱ نفر، از نظر تعداد، ۱۴ درصد صادرکنندگان را تشکیل می‌دهند اما از نظر میزان ارزش صادراتی، ۶۴ درصد از کل تعهدات ارزی را بازگردانده‌اند.

قمری اظهار کرد: برخی از افراد بیان می‌کنند که X یورو به کشور برنگشته در حالی که ما باید به دنبال ارزی باشیم که ایفای تعهداتش صفر است. باید بین گروهی که از سال ۹۷ به صورت کامل ایفای تعهد کرده‌اند و گروهی که هیچ ارزی به کشور عودت نداده‌اند، فرق گذاشت.

۶۰ درصد فروش ارز صادراتی در سامانه نیما

دبیر کمیته اقدام ارزی تأکید کرد: برای ایفای تعهدات ارزی ۹ روش داریم که شامل فروش ارز در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی، فروش ارز در سنا، تهاتر ارزی، صادرات ریالی تائید شده (برای سال ۹۷)، پرداخت بدهی ارزی و … می‌شود.

در حال حاضر صادرکنندگان (غیر از صادرات ریالی که برای سال‌های قبل بوده است) به هر روشی که بخواهند بدون سقف می‌توانند ایفای تعهد کنند. پیش از این محدودیت بود که ۸۰ درصد ایفای تعهد باید از طریق سامانه نیما باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه استفاده از روش‌های واردات در مقابل صادرات خُرد و واگذاری ارز پروانه صادراتی ۳۰ درصد از ایفای تعهدات ارزی را به خود اختصاص داده است.

قمری گفت: ۶۰ درصد ایفای تعهدات ارزی نیز از طریق فروش ارز در سامانه نیما است که این رقم قبلاً ۸۰ درصد بود. باید توجه داشت که فروش ارز در نیما بیشتر برای پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها است و باقی صادرکنندگان تمایل به استفاده از دو روش فوق‌الذکر دارند.

شاید نسبت کم باشد اما فضا باز شده تا صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان کوچک و متوسط با استفاده از روش‌های دیگر غیر از سامانه نیما اقدام به ایفای تعهدات ارزی کنند.

وی در مورد مهلت ایفای تعهدات ارزی گفت: صادرکنندگان سال ۹۹ تا پایان آبان سال ۱۴۰۰ و صادرکنندگان سال ۹۸ تا پایان آذر ۱۴۰۰ فرصت دارند که ایفای تعهدات ارزی کنند.

دبیر کمیته اقدام ارزی در خصوص صادرکنندگان سال ۹۷ نیز گفت: فرصت ایفای تعهدات ارزی این گروه تمام شده مگر اینکه با کمیته اقدام ارزی مکاتبه‌ای انجام دهند و در این کمیته تصمیماتی گرفته شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا