کد خبر: 25020182301
اقتصادروزنامه

بازی سودجویان و دلالان با ‌مردم

بعد از اعلام ‌برنامه دولت برای اصلاح ارز ترجیحی، برخی سودجویان و دلالان اقدام به احتکار کالاهای اساسی کردند

در پی آزادسازی و واریز مبلغ جدید یارانه‌ها برای دهک‌های مرتبط بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت اجناس از سوی فروشندگان و کسبه به وجود آمد و برخی سودجویان قیمت اجناس خود را آن طور که می‌خواهند تعیین می کنند و به شهروندان می فروشند؛ نکته جالب اینجاست که با توجه به برقراری نظم و ثبات در بازار هنوز هم برخی از سودجویان وجود دارند که اقلام خود را به قیمت بالاتر از نرخ تعیین شده به فروش می‌رسانند.

‌گزارش تسنیم از سراسر کشور حکایت از برخورد جدی و قاطع با هرگونه احتکار دارد به نحوی که چند روز اخیر بسیاری از انبارهای احتکار کشف و کالاها در بین مردم توزیع ‌و با محتکران برخورد جدی شده است.

کشف ۲۸۰ تن کالای احتکاری در استان بوشهر ‌

‌سردار حیدر سوسنی رئیس پلیس استان بوشهر‌ از کشف احتکار مواد غذایی مورد نیاز مردم خبر داد و تصریح کرد: ۲۸۰ تن کالای احتکاری شامل روغن خوراکی، گوشت مرغ و شکر در استان بوشهر کشف شد.

وی با بیان اینکه این کشفیات در ۳ روز گذشته بوده است گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان‌ها موفق شدند، طی ۷۲ ساعت گذشته در  یک عملیات هماهنگ ۳۷ تن شکر، ۲۳ تن روغن خوراکی و ۲۲۰ تن گوشت مرغ کشف کنند.

رئیس پلیس استان بوشهر با اشاره به  پلمپ ۷ باب انبار در سطح استان بوشهر خاطر نشان کرد: انبارهایی که در آن کالاهای مورد نیاز مردم احتکار شده بود پلمپ و ۷ نفر به مرجع قضائی معرفی شد.برابر اعلام کارشناسان ارزش این مقدار کالای احتکاری کشف شده ۱۴۹ میلیارد و ۸۱۵ میلیون ریال برآورد شده است.

کشف چند انبارِ کالای احتکار به میزان ۸۵ تن در استان مرکزی

روابط عمومی سپاه روح الله استان مرکزی در خصوص کشف انبارهای کالای احتکار شده توسط پاسداران گمنام اطلاعات سپاه استان با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی ارائه کرد.

در این اطلاعیه آمده است: با تلاش و مجاهدت های شبانه روزی پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه روح الله استان مرکزی و با رصد دقیق و فعال سازی شبکه اطلاعات مردمی، موفق به کشف چند انبارِ کالای احتکار شده گردید. این اقلام کشف شده شامل روغن، برنج، آرد، قند و عدس به میزان ۸۵ تن و ارزش ریالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال بوده است، پس از اخذ دستور مقام محترم قضایی این اقلام جهت بازگشت به شبکه توزیع در اختیار مقامات مسئول قرار گرفته است.

کشف ۷۸ تن شکر احتکارشده در تویسرکان

به گزارش روابط عمومی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان، سرهنگ علی‌اکبر کریم‌پور ‌معاون روابط عمومی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان اظهار کرد: در راستای نظارت و توزیع کالا در بین شهروندان و مبارزه با فساد اقتصادی، با هوشیاری شبکه اطلاعاتی بسیج، ۷۸ تن شکر احتکار شده در شهرستان تویسرکان کشف و ضبط شد.

وی گفت: این مقدار شکر احتکار شده که به صورت توزیع خارج از شبکه بود از دو عمده‌فروش در شهرستان تویسرکان کشف شد و پرونده افراد خاطی برای سیر مراحل اداری به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی ارسال شد.

کشف ۳۴ تن روغن و ۲۵ تن شکر احتکاری در استان گیلان

مرتضی امینی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان در تشریح اقدامات نظارتی تعزیرات حکومتی بر بازار با اشاره به آمار احتکار کالا در استان گیلان تصریح کرد: حدود ۳۴ تن روغن و ۲۵ تن شکر احتکار شده طی دو روز گذشته در سراسر استان گیلان کشف و ضبط شد؛ و با قیمت مصوب بین مردم توزیع شد.

این اقلام با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و با قیمت قبل خریداری شده بود اما قصد داشتند آن را با قیمت جدید توزیع کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان درباره افزایش قیمت نان سنتی در برخی از واحدها با بیان اینکه قیمت نان هیچ تغییراتی نخواهد داشت گفت: براساس مصوبه سران قوا مجازات‌ها در حوزه جرایمی نظیر احتکار و گران‌فروشی تشدید شده است.

امینی با بیان اینکه در صورت مشاهده موارد احتکار، مجازات‌های قانونی ۱۰ برابری برای متخلفان اعمال و انبار و یا نانوایی متخلف پلمپ و بنر نصب می‌شود ابراز کرد: قیمت کالاهای اساسی و سایر اقلام به جز ۴ قلم کالایی که دولت اعلام کرد، تغییر ندارد.

کشف ۶۵۰ تن روغن خوراکی احتکار‌شده در استان خوزستان

به گزارش دادگستری استان خوزستان، صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی ویژه به تخلفات در بازار طی یکروز به‌میزان ۶۵۰ تن روغن خوراکی از دو انبار در سطح استان کشف شد و دستورات قضایی از سوی دادستان صادر شد تا در اختیار سازمان‌های متولی یعنی سازمان صمت و جهاد کشاورزی برای توزیع و استفاده عموم قرار بگیرد.

طی هفته گذشته نیز به‌میزان صد تن روغن خوراکی از برخی از انبارهای سطح استان کشف شده است.

کشف ۴تن روغن خوراکی در شهرستان لالی

حسن عالی‌پور دادستان عمومی و انقلاب لالی نیز از کشف چهار تن روغن خوراکی احتکارشده در این شهرستان از یک انبار خبر داد و اظهار کرد: با دستور قضایی و در راستای مقابله با محتکران و گرانفروشان، یک انبار احتکار کالا با بیش از چهار تن روغن خوراکی کشف و پلمپ شد.

روغن‌های کشف‌شده تحویل اداره صمت شهرستان و موضوع جهت طی مراحل قانونی به تعزیرات شهرستان ارجاع شد.

کشف ۳ انبار احتکار کالا‌های اساسی درخوی

فرماندار خوی گفت: محتکران بدون ثبت این انبارها در سامانه جامع انبارهای کشور اقدام به احتکار اقلام اساسی مردم کرده بودند تا در فرصت مناسب با قیمت‌های خارج از تنظیم بازار به بازار عرضه کنند که با اطلاع رسانی مردم و تلاش بازرسان و اکیپ‌های نظارتی کشف شد.

ذبیح‌اله کاظمی افزود : به میزان ۶۸ تن روغن یارانه‌ای ، ۲۰ تن برنج یارانه‌ای و مقادیر زیادی مرغ و تخم مرغ هم از این انبارها کشف و با تشکیل پرونده در اختیار تعزیرات حکومتی قرار گرفت تا بعد از سیر مراحل قانونی وارد بازار و شبکه توزیع شوند.

فرماندار خوی ارزش اقلام کشف شده را بیش از ۷۰۰ میلیاردریال اعلام و تصریح کرد : در این زمینه ۴ نفر محتکر با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شهرستان شد.

کشف بیش از ۵۴ میلیارد ریال کالای احتکاری در گلستان

فرمانده انتظامی گلستان گفت: ماموران موفق شدند ۳۹ تن روغن خوراکی، یک تن و ۵۲۰ کیلوگرم برنج، ۴ تن و ۶۰۰ کیلوگرم پنیر و بیش از ۱۱ تن و ۳۰۰ کیلوگرم قند و شکر و تعدادی اقلام شوینده، خرما و نمک احتکاری در شهرستان گرگان کشف کنند.

سردار سعید دادگر گفت: برابر اعلام کارشناسان ارزش این مقدار کالای کشف شده بیش از ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

سردار دادگر افزود: در این عملیات ۴ متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.

جانشین فرماندهی انتظامی گلستان نیز از کشف ۲۰ میلیارد ریال کالای احتکاری در رامیان خبر داد.

سرهنگ فرزاد تاجره افزود: ماموران پس از کسب مجوز قانونی، از این انبار‌ها ۱۱ تن و ۲۰۰ کیلوگرم قند، یک هزار و ۸۷۰ لیتر روغن خوراکی، ۱۳ تن برنج، ۱۶۰ بسته ماکارانی و ۴۳۲ قلم پودر شوینده احتکاری کشف کردند.

کشف انبار روغن احتکارشده در ساری

فرماندار شهرستان ساری گفت: در پی کسب خبری مبنی بر احتکار روغن از سوی فرد یا افرادی سودجو در یکی از انبار‌های این شهرستان که بدون ثبت در سامانه بود، موضوع در دستور کار بازرسان اداره صمت و تعزیرات حکومتی ساری قرار گرفت.

محمد علی نوبخت افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی، با همکاری کارشناسان ادارات صمت و تعزیرات حکومتی مرکز استان از این انبار ۶۹۴ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان روغن خوراکی احتکار شده کشف و ضبط شد. پرونده این کشفیات برای اقدامات قانونی بعدی به مراجع قانونی شهرستان ارسال شد.

کشف ۸ تن ماکارونی و روغن احتکار شده در استان قزوین

سرپرست تعزیرات حکومتی قزوین از کشف ۸ تن ماکارونی و روغن احتکار شده در استان خبر داد.

علیرضا حسن‌پور گفت: تمامی شعب تعزیرات حکومتی تا رسیدن بازار به ثبات و آرامش کامل در سراسر استان به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند داشت.

حسن پور اضافه کرد: در بازرسی‌های صورت گرفته طی مدت یاد شده یک انبار از توابع شهرستان تاکستان به میزان ۴ تن روغن و حدود ۴ تن ماکارونی احتکار شده به ارزش تقریبی یک میلیارد ریال کشف شد که ضمن تشکیل پرونده تخلف، تمام کالاهای مورد گزارش نیز به قیمت قبل توزیع شد.

کشف ۷۰۰ لیتر روغن احتکار شده در کیش

رئیس اداره تعزیرات حکومتی کیش از کشف ۷۰۰ لیتر روغن احتکار شده در انبار یکی از فروشگاه‌های جزیره کیش خبر داد.

حسین طالبی گفت: براساس قانون تمامی انبارها باید موجودی کالاهای خود را به اداره صنعت معدن و اداره تعزیرات حکومتی معرفی کنند که این انبار نسبت به معرفی موجودی انبار خود اقدام نکرده بود.

متخلفان از ۲ تا ۵ برابر ارزش واقعی کالاها جریمه و روغن‌های مکشوفه با نرخ مصوب دولتی به مردم عرضه می‌شوند.

کشف ۹۴ تن روغن احتکار شده در سنندج

رئیس کل دادگستری استان کردستان از کشف ۴ انبار بزرگ احتکار روغن در سنندج خبر داد و گفت: از این انبار‌ها در مجموع ۹۴ تن روغن خوراکی کشف و ضبط شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی از شناسایی و کشف ۴ انبار بزرگ احتکار روغن در سنندج خبر داد و افزود: در جهت دستورات رئیس محترم قوه قضائیه مبنی بر «مقابله با گرانفروشی و احتکار» و کمک دستگاه قضایی به دولت در انجام اصلاحات اقتصادی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده متخلفان مایحتاج عمومی مردم و با دستور قاطع دادستان مرکز استان از ۴ شرکت توزیع و پخش روغن خوراکی در سطح شهرستان سنندج مقدار ۹۴ تُن روغن به ارزش تقریبی ۲ میلیارد تومان کشف و ضبط شد. مقرر شده تا با نظارت ادارات متولی در روز‌های آینده در بین فروشگاه‌های منتخب توزیع و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

کشف ۳۹ تن روغن و ۱۲۲ تن آرد احتکار شده در هرمزگان

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به تأکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم همکاری دستگاه قضایی با دولت به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف و سو استفاده در عرضه مایحتاج عمومی، گفت: در همین راستا و همزمان با اجرای طرح‌های اقتصادی دولت، ۳۴ تیم مشترک نظارت بر بازار با محوریت دستگاه قضایی و همکاری دیگر دستگاه‌های متولی در استان هرمزگان تشکیل شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا