کد خبر: 07020023978
بانک و بیمه

بانک مرکزی اعلام کرد: کاهش قیمت مسکن نسبت به اسفند/ افزایش ۹۲ درصدی نسبت به فروردین ۹۹

متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن ۳٫۱ درصد کاهش یافت. در عین حال قیمت مسکن، در اول ۱۴۰۰ نسبت به اول سال قبل، ۹۲ درصد گرانتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی اعلام کرد: در فروردین ماه سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۲۹ میلیون ۳۲۲هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۳٫۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در اسفند سال قبل هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان گزارش شده بود. با این حساب متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۹۵۰ هزار تومان در متر ارزانتر شده است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده نزدیک به ۶۷ میلیون تومان بوده است. این واحد در منطقه یک معامله شده است. رقم معامله شده در مقایسه با گرانترین معامله سال ۹۹ بیش از ۱۱۳ درصد رشد داشته است. البته معامله گران فروردین امسال برای هر متر حدود یک میلیون . ۹۰۰ هزار تومان، ارزانتر از معامله گران اسفند بوده است.

اما قطب دیگر معاملات که رکورد پایین‌ترین قیمت را داشته است اوضاع کاملا عکس بوده است. ارزانترین معامله پایتخت در بازار مسکن نسبت به اسفند حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر متر گرانتر شده است. منطقه ۱۸ در ابتدای ۱۴۰۰ عکس سایر مناطق رشد قیمت داشته است.

همچنین در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۶۰٫۳ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۸٫۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

«گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

دریافت سهمیه ماه رمضان برنج ۱۰ کیلویی — ۲۴۵,۰۰۰ تومان

بر اساس گزارش بانک مرکزی بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا نشان می دهده واحدهای تا ۵ سال ساخت با ۳۵٫۱ درصد بیشترین سهم را بدر معاملات مسکن به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۲٫۳ و ۳۶٫۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا