کد خبر: 060801106064
جهانروزنامه

بانک های مرکزی اروپا مجدد ۷۵ واحد نرخ های بهره بانکی خود را افزایش داده اند

بانک مرکزی اروپا برای سومین بار متوالی سیاست های پولی خود را تشدید کرد.

بدین ترتیب با افزایش ۷۵ واحدی نرخ پایه، بهره کلیدی بانکی از ۲ نوامبر (۱۱آبان) افزایش می یابد.

با این افزایش ها سود وام های جدید ۲درصد، سود تسهیلات وامهای حاشیه ای ۵/۲ درصد و سود سپره گذاریها ۵/۱ درصد تعیین شده است. همانند بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا نرخ اصلی بهره خود را برای مهار تورم در منطقه یورو افزایش می دهد.

این بانک تصمیم گرفت نرخ اصلی بهره خود را ۷۵ واحد بر مبنای پایه افزایش دهد. البته بازارهای مالی در انتظار این افزایش نرخ بهره بودند. بر اساس اعلامیه این بانک؛ با این افزایش ها سود وام های جدید ۲درصد، سود تسهیلات وام های حاشیه ای ۵/۲ درصد و سود سپره گذاری ها ۵/۱ درصد تعیین شده است.

قصد بانک مرکزی اروپا در تشدید مجدد سیاست های پولی؛ مهار تورمی است که بسیار بیشتر از میزان ۲درصد هدف گذاری شده به وجود آمده است.

نرخ تورم در ماه سپتامبر( شهریور) به دلیل افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی به بیش از ۹/۹ درصد رسید. بر اساس بیانیه بانک مرکزی اروپا؛ توجیه این تشدید سیاست پولی کاهش حمایت  از تقاضا به منظور جلوگیری از افزایش میزان تورم انتظاری است.

تصمیم مهم دیگر بانک مرکزی در تغییراتیست که در مورد نرخ بهره اعطای تسهیلات بلند مدت از۲۳ نوامبر(۲آذر)اعمال خواهد کرد. تصمیم دیگر در مورد باز سرمایه گذاری در مورد اوراق بهاداریست که سررسید آنها فرارسیده است.

بنابراین تصمیم بانک مرکزی با استفاده از طرح خرید داراییها در مورد اوراق بهادار دولتی و یا شرکتهای خصوصی که سررسید آنها فرا رسیده و یا می رسد با هر مدت زمانی که باشد به منظور فراهم کردن شرایط مناسب نقدینگی و پولی مجددا بطور کامل سرمایه گذاری می کند.

در عین حال ازمحل طرح فوری خرید دارایی های مربوط به مشکلات کرونا برای سرمایه گذاری مجدد در مورد اوارق بهادار مربوط به دوران کرونا که سر رسید آنها فرا رسیده  نیز استفاده می شود.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا